کد خبر: ۳۷۶۵۶۲
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
صحبت از منابع انسانی قدمت طولانی دارد و امروز در بازار سرمایه کشور و توسعه ای که این بازار به خود دیده نقش سرمایه انسانی را بیش از پیش پررنگ و حائز اهمیت کرده است.
عامل انسانی مهمترین بخش تغيير و تحول و توسعه ی جوامع بشری
مفهوم توسعه از موضوعات مورد توجه صاحب نظران در دهه‌های اخیر بوده است. بدون شک عامل انسانی مهمترین بخش تغییر و تحول و توسعه‌ی جوامع بشری در طی سال‌های متوالی محسوب می‌شود و برای رسیدن به این قله‌ی تعالی و توسعه‌ی پایدار بدون توجه به منابع انسانی مقدور نخواهد بود. بحث دیگر استفاده از مهارت‌ها و تخصص‌های میان رشته‌ای در بازار سرمایه است. بازار سرمایه کشور ما و دنیا مخصوصا کشور‌های دارای بازار سرمایه پیشرفته، با یک بازار میان رشته‌ای مواجه هستند. ترکیب سرمایه انسانی فعلی در ارکان بازار سرمایه تلفیق یک محیط چند رشته‌ای است و این نکته‌ای بسیار مهم و حائز اهمیت در توسعه بازار سرمایه کشور است.

اصلاح منابع انسانی در یک سازمان از بالاترین مدیران ارشد گرفته تا پایین‌ترین رده کارکنان را دربر میگیرد این اصطلاح همان طوری که کلیه نیروی کار در بنیه سازمان را شامل میشود به نیروی کار در بیرون سازمان که به طور بالقوه امکان بهبرداری واستفاده از آن وجود دارد اطلاق میگردد. در زمان کنونی سایر منابع مادی یک سازمان هر چقدر سالم هم باشند اگر منابع انسانی آن کفایت کافی نداشته باشد احتمال موفقیت آن پایین خواهدبود.

بهنام محسنی اظهار کرد: شالوده اصلی ارائه خدمت در بازار سرمایه مبتنی بر سهمیه انسانی است و جنس فعالیت در بازار سرمایه که نیازمند قضاوت، تحلیل و تصمیم گیری است به تصمیمات نیروی انسانی براساس عوامل محیطی استوار است. در بازار سرمایه و همینطور در نهاد‌های مالی، ارکان و سازمان بورس به عنوان ناظر، دارایی‌های فیزیکی وجود ندارد و تمامی دارایی‌ها مبتنی بر سرمایه انسانی است. حتی شرکت‌هایی همچون تمدن که پلتفرم‌های معاملاتی را طراحی می‌کنند، حیات و پیشرفتشان مبتنی بر نیروی انسانی استوار است که این بستر‌ها را توسعه می‌دهد و براساس نیاز بازار سرمایه کشور بروز می‌کند.

وی گفت: در بحث سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و توسعه این تکنولوژی‌ها در کشور، همچنان جایگاه افراد متخصص که دارای تجارب ذهنی قابل اهمیت و ارزشمندی هستند هر روز پر رنگ‌تر می‌شود. به بیان دیگر ارتباط میان دانشگاه و صنعت در بازار سرمایه مهم و بی بدیل است و باید ارتباطی قوی، پررنگ و بهینه باشد.

محسنی اظهار کرد: از دیگر نکاتی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که اکوسیستم بازار سرمایه استاندارد‌های اخلاقی بالایی را می‌طلب و این استاندارد‌های اخلاقی از سرمایه انسانی انتظار می‌رود. بحث مهم مدیریت منافع عمومی و شخصی در کنار مدیریت ثروتی که در نهاد‌های مالی در بازار سرمایه اتفاق می‌افتد نیازمند حضور متخصصانی با استاندارد‌های بالای حرفه‌ای و اخلاقی است. این مسائل سبب خواهد شد بازار سرمایه به یک نقطه قابل اتکا و اعتماد برسد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: جنس فعالیت منابع انسانی در بازار سرمایه که با تصمیمات متعدد لحظه‌ای مواجه هستند به دلیل تصمیماتی که در مدیریت ثروت اتخاذ می‌شود، استرس زا و با فشار کاری بالا است. نهاد‌های مالی نسبت به بهترین مدیریت ثروت سرمایه گذاران خود متعهد هستند و مسئولیت دارند و این تعهد فشار کاری بالایی را متوجه متخصصین می‌کند و باید برای حفظ شادابی آن‌ها شرایط ویژه‌ای اندیشیده شود. چالش دیگرایجاد یک همسویی میان منافع فردی و سازمانی می‌باشد که بسیار دشوار است و به عنوان یکی از چالش‌ها مهم در بازار سرمایه باید به آن نگاه شود. بازار سرمایه ما با تشکیل نهاد‌های مالی در یک مرحله خوب گذار است و رشد خود را پشت سر می‌گذارد و متناسب با این مرحله از رشد و ضریب نفوذ در کشور، یک رقابت جذب سرمایه انسانی در میان نهاد‌های مالی ایجاد شده است و به عنوان چالش دیگر شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: تمایل نیروی انسانی برای دخیل بودن در منافع بلند مدت نهاد‌های مالی و پاداش‌های مبتنی بر سهامداری قضیه مهم و موضوع حائز اهمیتی در مقطع کنونی است و باید نهاد‌های مالی را در بلند مدت به سمت برنامه‌های انگیزشی برای پرسنل سوق دهد.

به گفته محسنی نهاد‌های مالی بزرگ برای داشتن یک فعالیت پایدار و بلند مدت برای ارائه خدمات به مشتریان داشته باشند باید برنامه ریزی جدی داشته باشند و به عقیده من یکی از چالش‌های مهم می‌تواند جذب و حفظ منابع انسانی است. توفیقات بازار نیز انگیزه‌های افراد را برای حفظ یا ادامه فعالیت در نهاد‌های مالی متاثر می‌کند و به عنوان چالش دیگر شناخته می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: