April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۶۹۲۵
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
0
شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه گندم و روغن خام از عمده‌ترین واردات کشاورزی کشور هستند گفت: طبق آمار‌ها سال گذشته بیش از پنج میلیارد دلار گندم و روغن خام وارد کشور شده است.
واردات ۵ میلیارد دلاری گندم و روغن خام به کشور
سال گذشته، هفت میلیون و ۷۵ هزار تن گندم به ارزش دو میلیارد و ۴۸۶ میلیون دلار و یک‌میلیون و ۹۸۳ هزار تن روغن خام به ارزش ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار وارد کشور شد.

مجموع واردات این دو کالای استراتژیک در سال ۱۴۰۰، ازنظر ارزش جمعاً ۵ میلیارد و ۲۲۶ میلیون دلار و ازنظر وزن مجموعاً ۹ میلیون و ۵۸ هزار تن بوده و در بین محصولات کشاورزی، بعد از ذرت دامی به ترتیب روغن خام و گندم، بیشترین ارز خروجی از کشور را برای واردات به خود اختصاص داده‌اند.

گفتنی است، با توجه به افزایش قیمت جهانی غلات ازجمله گندم و همچنین روغن خام، قیمت این محصولات در گذشته از طریق پرداخت یارانه از سوی دولت حمایت می‌شد و به همین دلیل، بخش قابل توجهی از اقلام مذکور به طرق مختلف وارد کشور‌های همسایه که قیمت این دو کالا در آن‌ها به‌مراتب پایین‌تر از کشورمان بود، می‌شد.
برچسب ها: ارز ، دولت ، واردات ، روغن ، گندم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: