بیمه و جایگاه آن، موقعیت فعلی این صنعت در کشور و برنامه هایش از جمله نکاتی است که این روزها مدیران مختلف بیمهای از آن سخن میگویند. اما در این میان شرکتهای بیمه با چالشهایی روبه رو میشوند که با مشارکت پژوهشکده بیمه بررسی و شود.
چرا چالشهای شرکتهای بیمه کمتر برای بحث و پژوهش به پژوهشکده بیمه ارجاع داده میشود؟ این مشکل از صنعت بیمه و بیمه گران است یا پژوهشکده بیمه؟
حمید کردبچه عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا و رییس سابق پژوهشکده بیمه
در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار کرد: بخشی از پاسخ پیش ما است و بخشی پیش خود شرکتها است. بخشی که پیش ما است میتواند دلایل مختلفی داشته باشد.
وی افزود: مثلا این که پژوهشکده تجهیز نشده برای این که به مسائل شرکتها بپردازد و اساسا فرایندهایش را اینطور تعریف نکرده است.
رییس سابق پژوهشکده بیمه در ادامه گفت: این بوده که ظرف سه سال گذشته دفتر ارتباط با صنعت را برای همین تعریف کرده ایم و محصولی داشته ایم که بیرون نیامده است بخشی میتواند در چارچوب همان صحبت بی پردهای که داشتیم ضعف پژوهشکده بوده است.
کردبچه عنوان کرد: صنعت زمانی محصولی از ما میخواهد که بتواند استفاده کند. نیاز ندارد مانند نظام اداری که بخواهد پژوهشی انجام دهد، چون در بودجه باید a درصد به پژوهش اختصاص دهد و برایش مهم نیست که در کتابخانه بگذارد یا اساسا چاپ نکند.
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرابیان کرد: صنعت اگر سراغ ما میآید کاری از ما میخواهد که مشکلش را حل کنیم. شاید مشکل این بوده که پژوهشکده نمیتوانسته مشکل صنعت را حل کند. این بوده و این هنوز هم هست. نگاهی که صنعت به پژوهشکده دارد و نگاهی که حتی بیمه مرکزی دارد و جلسات رسمی بعضا به من گفته میشود این است که کارهای پژوهشکده آکادمیک و دانشگاهی است.
وی ابراز کرد: این آکادمیک در نظام صنعت وقتی استفاده میشود معنی مثبت ندارد. یعنی به درد نخور است. انگار عملگرا و کاربردی نیست. مشکل ما را حل نمیکند.
کردبچه خاطر نشان کرد: در جلسهای به شرکت بیمهای رفته بودم. گفتم شما ممکن است برای یک عکس تبلیغاتی که میخواهید منتظر کنید و منطقش هم درست است و میگویید میخواهم برند سازی کنم میلیاردها پول بدهید. ولی اگر پژوهشکده بگوید حاضرم روی برندسازی شما و رضایت مشتری شما کار کنم که همان اتفاق اصولی رخ دهد و ماندگار شود چقدر حاضرید پول برایش بدهید؟ من مطمئن نیستم صنعت برای چنین محصولی پول دهد. این بر میگردد به آن داستان.