April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۷۲۰۹
۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
0
بیماری کیست مویی یک عارضه عفونی است و ممکن است در بخش های مختلف بدن ایجاد شود، اما شایع ترین آن کیست مویی پایین کمر است. این عارضه معمولا با ایجاد گودال یا سوراخ های ریز در خط باسن و خروج ترشحات عفونی بروز پیدا می‌کند و با علائم آزاردهنده ای برای فرد همراه است. بیشتر افرادی که به کیست مویی مبتلا می‌شوند، به دلیل ترس از اتاق عمل یا هزینه درمان کیست مویی با لیزر و جراحی، درمان این عارضه را به تعویق می‌اندازند. در این مقاله به بررسی کامل این عارضه، علائم و دلایل، روش‌ها و هزینه های درمان کیست مویی خواهیم پرداخت:

بیماری کیست مویی و هزینه های درمان

بیماری کیست مویی یک عارضه عفونی است و ممکن است در بخش های مختلف بدن ایجاد شود، اما شایع ترین آن کیست مویی پایین کمر است. این عارضه معمولا با ایجاد گودال یا سوراخ های ریز در خط باسن و خروج ترشحات عفونی بروز پیدا می‌کند و با علائم آزاردهنده ای برای فرد همراه است. بیشتر افرادی که به کیست مویی مبتلا می‌شوند، به دلیل ترس از اتاق عمل یا هزینه درمان کیست مویی با لیزر و جراحی، درمان این عارضه را به تعویق می‌اندازند. در این مقاله به بررسی کامل این عارضه، علائم و دلایل، روش‌ها و هزینه های درمان کیست مویی خواهیم پرداخت:

بیماری کیست مویی

پیلونیدال به معنای "لانه مو" است. مجرای سینوسی یک تونل باریک (یک کانال غیر طبیعی کوچک) در بدن شما و زیر پوست است. اگر به هر دلیلی مو به زیر پوست نواحی اطراف مقعد برگردد و به سمت داخل رشد کند، حفره ای در زیر پوست ایجاد می‌شود که از مو، مواد زائد و عفونت پر شده است.

بدن این مو را بیگانه می‌شناسد و به همین دلیل واکنش دفاعی از خود نشان می‌دهد که طی آن یک کیسه عفونی در اطراف مو برگشتی ایجاد می‌شود. کیست مویی خفیف که به تازگی ایجاد شده و هنوز عفونت نکرده، علائم خاصی ایجاد نمی‌کند و معمولا علائم این عارضه بعد از ایجاد عفونت بروز پیدا می‌کند.

بیماری کیست مویی

نشانه‌ها و علائم کیست مویی کمر

بدیهی است که بیماری کیست مویی در مراحل ابتدایی با هیچ نشانه ای همراه نیست، به شکلی که حتی شخص از وجود بیماری مطلع نخواهد بود.

بنابراین می‌توان این گونه اظهار داشت که در صورت عدم بروز عفونت به طور کلی این بیماری با هیچ علائمی همراه نخواهد بود و شاید تنها به هنگام لمس آن ناحیه، توده‌ای سفت قابل لمس باشد. این در حالی است که هنگام بروز عفونت علائم کیست مویی کمر به شرح زیر خواهد بود:

  • ایجاد التهاب
  • ایجاد احساس درد
  • ایجاد قرمزی بر روی پوست
  • ایجاد حفره های زیر پوستی در فاصله بین دو باسن و یا کمی بالاتر از مقعد
  • تب و لرز
  • ترشح عفونت
  • احساس درد به هنگام نشستن: در این صورت می توان از بالشتک های مخصوص به هنگام نشستن استفاده نمود.

چه کسانی در معرض ابتلا به کیست مویی هستند؟

هنوز علت دقیق ایجاد این عارضه مشخص نیست اما نظریه‌های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال، یک نظریه این است که مشکل ممکن است از یک ناهنجاری جزئی که شما با آن متولد شده اید، در پوست بین باسن ایجاد شود. این ممکن است توضیح دهد که چرا این عارضه در برخی از خانواده ها وجود دارد. بخشی از ناهنجاری در این قسمت از پوست شما ممکن است این باشد که موها به جای اینکه به سمت بیرون رشد کنند در پوست شما رشد می کنند.

 

تئوری دیگر این است که در پوست بین باسن، گودی های پوستی (چاله های پوستی) ایجاد می شود. اینها ممکن است در نتیجه فشار موضعی یا اصطکاک ایجاد شوند که باعث آسیب به ساختارهای کوچک زیر پوست شما می شود که مسئول ساختن موها (فولیکول های مو) هستند. به دلیل فشار موضعی، موهای در حال رشد در شکاف زایمان ممکن است به داخل حفره های پوستی شما رانده شوند.

 

علت هر چه باشد، هنگامی که تکه های مو در پوست شما "گیر" می کنند، آن را تحریک کرده و باعث التهاب می شوند. پوست ملتهب به سرعت عفونی می شود و بنابراین یک عفونت مکرر یا مداوم در ناحیه آسیب دیده ایجاد می شود. عفونت باعث ایجاد سینوس می شود که اغلب حاوی تکه های مو است.

 

همچنین بطور کلی می‌توان گفت افراد پرمو و کسانی که زیاد می نشینند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. احتمال داده می‌شود که برخی عوامل خاص، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند که عبارتند از:

 

  • کم تحرکی و نشستن زیاد
  • اضافه وزن یا چاق بودن
  • تحریک یا ایجاد آسیب در ناحیه بیماری
  • داشتن سابقه خانوادگی این بیماری

مراجعه به پزشک و تشخیص سینوس مویی

به دلیل اینکه بسیاری از مبتلایان شناخت زیادی درباره بیماری کیست مویی و علائم آن ندارند، ممکن است آن را با آبسه یا بیماری‌های پوستی اشتباه بگیرند و به دکتر پوست یا پزشک عمومی مراجعه کنند.

شما می‌توانید برای تشخیص این بیماری به پزشک عمومی هم مراجعه کنید، اما توصیه ما این است که جراح عمومی را به عنوان دکتر کیست مویی انتخاب کنید.

مراجعه به جراح عمومی باعث می‌شود که در زمان و هزینه صرفه جویی کنید و زودتر روند درمان کیست مویی را طی کنید.

 

بعد از مراجعه به پزشک، در ابتدا سوالاتی درباره نشانه‌هایی که اخیرا تجربه کرده‌اید پرسیده می‌شود و در مرحله بعد یک معاینه فیزیکی ساده انجام می‌شود. معمولا تشخیص کیست مویی با یک معاینه ساده امکانپذیر است.

 

بعد از بررسی وضعیت بیماری و شدت پیشرفت عفونت سینوس، پزشک بهترین راه درمان کیست مویی را به شما پیشنهاد می‌دهد.

 

بهترین گزینه های درمان

اگر نگاهی به گذشته نه چندان دور پزشکی داشته باشیم، درمی‌یابیم که درمان کیست مویی فقط با روش‌های جراحی و در بیمارستان صورت می‌گرفت، اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی، روش های نوین دیگری هم برای درمان این عارضه و همچنین سایر بیماری ها پیدا شده که در ادامه به آن می‌پردازیم:

عمل لیزر کیست مویی

تکنولوژی لیزر را می‌توان جدیدترین و بهترین روش درمان کیست مویی معرفی کرد که تا حد زیادی جایگزین جراحی شده است. روش لیزر کیست مویی یک عمل سرپایی است که بدون بیهوشی و در کمتر از نیم ساعت انجام می‌شود و نیازی به بستری شدن و گذراندن دوران نقاهت طولانی ندارد.

در روش درمان کیست مویی با لیزر بیمار درد و خونریزی نخواهد داشت و بلافاصله بعد از عمل مرخص می‌شود و می‌تواند به فعالیت های روزانه خود بپردازد.

عمل جراحی باز

در این روش جراحی ضایعه کیست مویی بطور کامل و با تیغ جراحی برداشته می‌شود و بسته به وسعت پیشرفت بیماری روی پوست این ناحیه برش ایجاد می‌شود. بعد از تخلیه و پاکسازی کامل ناحیه بیماری و در انتهای جراحی از بخیه برای بستن کیست مویی استفاده نمی‌شود و محل جراحی برای پیشگیری از ایجاد عفونت باز گذاشته می‌شود.

عمل جراحی بسته

عمل جراحی بسته کیست مویی هم دقیقا مشابه روش باز انجام می‌شود، با این تفاوت که برش طوری ایجاد می‌شود که در انتهای جراحی بتوانند با بخیه آن را ببندند. البته در این روش احتمال عفونت ناحیه جراحی کمی بیشتر است اما دوران نقاهت آن در مقایسه با روش باز کمتر است.

هزینه درمان کیست مویی چقدر است؟

تعیین هزینه درمان کیست مویی با لیزر و جراحی به موارد گوناگونی وابسته است که مهم ترین آنها به شرح زیر است:

 

  • شدت پیشرفت عفونت
  • شرایط بیمار
  • شهر، کلینیک یا بیمارستانی که برای درمان به آن مراجعه می‌کنید
  • دستمزد دکتر جراح

اگر به دنبال یک روش درمانی مطمئن و به صرفه هستید، ما لیزر کیست مویی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. به طور کلی هزینه درمان با لیزر نسبت به جراحی در بیمارستان خصوصی به صرفه تر است. البته ما علاوه بر جراحی، هزینه های بستری در بیمارستان، پانسمان و داروهای مورد نیاز، ویزیت‌های پزشک و آزمایشات و همچنین دوران نقاهت بعد از عمل را هم در نظر گرفته ایم.

در روش جراحی بیمار معمولا یک روز بعد از عمل در بیمارستان بستری می‌شود، حدودا دو هفته باید استراحت کند، تعویض پانسمان و شستشوی زخم گاهی باید توسط پزشک انجام شود و احتمال عفونت و بازگشت مجدد بیماری هم وجود دارد.

این در حالی است که در روش لیزر بیماری نیازی به بستری، استراحت طولانی، پانسمان و همچنین احتمال بازگشت و عفونت بیماری وجود ندارد.

 

منابع:

https://darman.clinic/%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%B9%D9%85%D9%84-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C

https://patient.info/skin-conditions

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: