April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۷۲۱۰
۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
با قرار‌گرفتن تلفن‌های همراه برند اپل در گروه کالایی‌۲۷ از روز گذشته، رسما ثبت سفارش واردات گوشی‌های آیفون ممنوع شد و بازار این کالا که در یک‌ماه گذشته شاهد نوسان‌های زیادی بود، با شوک جدیدی مواجه شد.
پیچ و خم قیمت گوشی آیفون/
قیمت گوشی در بازار طی سال‌های گذشته با نوسان همراه بود. بررسی آمار واردات کالا به کشور در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد در مجموع بیش از ۱.۴ میلیارد دلار برای تأمین ارز مورد نیاز خرید گوشی‌های آیفون اختصاص داده شده است.

موضوع احتمال ممنوعیت ورود آیفون به کشور، هر از گاهی از سوی برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود و برای چند روزی فضای مجازی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، البته این اخبار فقط رسانه‌ها را درگیر خود نمی‌کند بلکه موجب افزایش قیمت در بازار تلفن همراه نیز می‌شود.

فارغ از اینکه «تغییر نرخ ارز محاسباتی حقوق ورودی کالا‌های وارداتی از ۴۲۰۰ تومان به نرخ نیمایی» و همچنین «وقفه در ثبت سفارش برخی برند‌های گوشی تلفن همراه» از جمله عوامل اصلی افزایش قیمت موبایل طی روز‌های گذشته محسوب می‌شود، اما به گواه فعالان بازار، مواضع اخیر رئیس و برخی اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مبنی بر تذکر به دولت بابت واردات آیفون نیز بر روند صعودی قیمت‌ها تأثیرگذار بوده است.

اما اینکه چرا برخی از نمایندگان حرف از ممنوعیت ورود این گوشی‌ها به کشور می‌زنند، سوالی است که باید به آن پاسخ داد.

مخالفان ممنوعیت واردات آیفون معتقد هستند «نگاه سیاست‌زده و شعاری»، «عدم در نظر گرفتن سلایق مردم» و همچنین «عدم اطلاع و درک دقیق از ابزار الکترونیک»، نمایندگان را به ارائه چنین طرح‌های سوق می‌دهد که در نهایت نتیجه‌ای جز ایجاد التهاب در بازار به دنبال ندارد.

اما از سوی دیگر برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند میزان ارز تخصیص یافته به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار (که عمدتاً آیفون هستند) در شرایط تحریمی قابل قبول نیست و باید صرف نیاز‌های ضروری‌تر شود؛ این دسته از کارشناسان اعتقاد دارند حاکمیت در چهار سال گذشته به منظور کنترل تقاضای ارز، واردات کالا‌های غیرضروری و یا مشابه تولید داخل نظیر پوشاک، لوازم خانگی و خودرو را ممنوع کرده است، اما در طول این مدت گوشی‌های گران‌قیمت -که ارزبری قابل توجهی هم دارند- همچنان بدون کوچکترین محدودیتی وارد کشور می‌شوند و این خود نشانگر نوعی تناقض در حکمرانی اقتصادی است.

پس از چند روز مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت در واکنش به اخبار روز‌های اخیر مبنی بر ممنوعیت واردات موبایل‌های برند آیفون، گفت: ثبت سفارش موبایل برای کلیه نشان‌های تجاری (برندها) هیچ محدودیتی ندارد.
 

طبق اطلاعیه وزارت صمت سعید عباسپور تصریح کرد که پیرو به‌روزرسانی برخی گروه‌های کالایی و برخی اولویت‌بندی‌ها برای تأمین کالا‌های اساسی، برخی اولویت‌بندی‌های کالایی مقطعی یا برخی اختلالات پیش می‌آید که امری طبیعی است؛ بنابراین با رفع این اختلالات و تعیین اولویت‌بندی‌های جدید، از روز آینده ثبت سفارش این کالا از سر گرفته می‌شود.

وی همچنین تأکید کرده که سازمان توسعه تجارت هیچ ابلاغیه و مقرراتی دال بر ممنوعیت ثبت سفارش واردات موبایل با برند‌های خاص به بانک مرکزی و گمرک ابلاغ نکرده است.

امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در خصوص اعمال محدودیت برای واردات گوشی‌های آیفون، اظهار کرد: از شب شنبه (سی و یکم اردیبهشت ماه) در سامانه جامع تجارت پیامی ثبت شد، مبنی بر اینکه محصولات موبایل برند آیفون، مشمول گروه ۲۷ کالایی و واردات آن‌ها ممنوع است بدون شک ممنوعیت و محدودیت‌ها برای واردات آیفون باعث بی‌نظمی و هرج و مرج وسیع در بازار موبایل خواهد شد.

وی افزود: چراکه حدود ۵ هزار واحد صنفی و بیش از ۲۰۰ شرکت واردکننده که مستقیما در این حوزه فعالیت می‌کنند از کار بیکار می‌شوند بنابراین تا اطلاع ثانوی هیچ وارد کننده‌ای امکان واردات گوشی‌های آیفون را نخواهد داشت.

دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل کشور گفت: ممنوعیت‌ها یک بستر وسیع برای قاچاق و واسطه‌گری به وجود می‌آورد و بازار پر از کالا‌های قاچاق می‌شود. در چنین شرایطی واسطه‌گران سود‌های کلان به دست می‌آورند و شرکت‌های رسمی به شدت آسیب می‌بینند. با ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون، خدمات پس از فروش این گوشی‌ها در کشور ضربه اساسی خواهد دید، زیرا تا کنون بیش از یک میلیون دستگاه موبایل آیفون وارد کشور شده که تا ۱۸ ماه خدمات پس از فروش دارد.

اسحاقی اضافه کرد: طی دو سال اخیر منظم‌ترین بازار در حوزه اقتصاد بازار موبایل بوده، در این بازار رقابت سالم، کالای کافی با خدمات عالی وجود داشته است. هنگامی که منظم‌ترین بازار دچار هرج و مرج شود قطعا تبعات عجیب و غریبی را به دنبال خواهد داشت. واقعیت این است که بی نظمی هیچگاه به نفع مصرف‌کننده، بازار، بازرگانان و کشور نخواهد بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: