کد خبر: ۳۷۷۲۶۱
۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
0
در زمان مطرح‌شدن ایده میم کوین، کمتری کسی تصور می‌کرد که آن‌ها بتوانند نقشی تأثیرگذار در میدان ارزهای دیجیتال داشته باشند. شیبا اینو (Shiba Inu) یکی از این ارزهاست که به‌طور واضح در طراحی و ماهیت خود از میم کوین مشهور، دوج کوین (Doge Coin) وام گرفته است. میم کوین‌ها اساسا شوخی‌هایی طنزآمیز با ارزهای دیجیتال اصلی، مانند بیت کوین هستند.

در زمان مطرح‌شدن ایده میم کوین، کمتری کسی تصور می‌کرد که آن‌ها بتوانند نقشی تأثیرگذار در میدان ارزهای دیجیتال داشته باشند. شیبا اینو (Shiba Inu) یکی از این ارزهاست که به‌طور واضح در طراحی و ماهیت خود از میم کوین مشهور، دوج کوین (Doge Coin) وام گرفته است. میم کوین‌ها اساسا شوخی‌هایی طنزآمیز با ارزهای دیجیتال اصلی، مانند بیت کوین هستند.

شیبا و دوج کوین، هر دو از نژادهای سگ ژاپنی به همین نام‌ها به‌عنوان نماد خود استفاده می‌کنند. شیبا اینو از زمان ورودش به بازار ارزهای دیجیتال در اواسط سال ۲۰۲۰ میلیون‌ها درصد تا پایان سال ۲۰۲۱ رشد کرد. روندی که عده‌ای را یک شبکه میلیونر کرد.

در این مقاله ابتدا مروری کلی خواهیم داشت بر ماهیت شیبا سپس روند رشد آن را بررسی کرده و مهم‌ترین دلایل آن را معرفی می‌کنیم. اگر قصد خرید شیبا را دارید با مطالعه این مقاله به درک درست‌تری از موقعیت فعلی و احتمالی آینده آن خواهید رسید.

چه چیزی باعث افزایش قیمت شیبا اینو شد؟

ماهیت توکن شیبا اینو

همان‌طور که گفتیم شیبا اینو یک میم کوین است. میم کوین‌ها برخلاف توکن‌های اصلی مانند کاردانو، بیت کوین و سولانا، بلاک چین جداگانه‌ای ندارند. آن‌ها روی بلاک چین‌های دیگر ساخته می‌شوند و هیچ هدف خاصی را هم دنبال نمی‌کنند.

شیبا اینو نیز روی بلاک چین اتریوم بناشده و می‌توان گفت که در زمان پیدایشش، هیچ ارزش‌افزوده‌ای برای جامعه ارزهای دیجیتال نداشت. بااین‌حال، پس از مدتی توانست به جمع ۱۰۰ و سپس ۱۰ ارز دیجیتال برتر دنیا بپیوندد. اتفاقی که نگاه بسیاری را به میم کوین‌ها عوض کرد.

رشد شیبا در سال ۲۰۲۱

شیبا در میانه سال ۲۰۲۰ با قیمتی بسیار کمتر از یک سنت کار خود را شروع کرد. پس از چند ماه از آغاز سال ۲۰۲۱ به دلایلی ظاهر نامعلوم، قیمت آن شروع به رشد کرد. به‌طوری‌که مقایسه قیمت آن در پایان و ابتدای سال، حاکی از رشد تقریبا ۱۰۰ میلیون درصدی آن داشت. این به این معنی بود که تنها با خرید هزار تومان شیبا در زمستان ۱۴۰۰، در زمستان ۱۴۰۱ با تبدیل ارز شیبا به تومان نزدیک به یک میلیارد تومان سرمایه در دست داشتید.

چنین رشدی بود که اساسا بسیاری را به فکر ایجاد میم کوین‌های جدید یا سرمایه‌گذاری روی آن‌ها انداخت. بااین‌حال، هیچ‌چیز در بازارهای مالی شانسی نیست.

دلایل اصلی رشد نجومی قیمت شیبا

به‌طورکلی، میم کوین‌ها ارزش خود را عمدتا مدیون طراحی‌های خلاقانه و جالب‌توجه، اعتبار بنیاد پشت آن‌ها و همچنین نظر افراد تأثیرگذار بر بازار ارزهای دیجیتال مانند سلبریتی‌ها و سرمایه‌گذاران شناخته‌شده‌ای مانند ایلان ماسک هستند. چنانکه، ایلان ماسک ثروتمندترین فرد جهان و مالک کمپانی تسلا را پدر دوج کوین می‌دانند چراکه با حمایت‌های بی‌وقفه او بود که اساسا میم کوین‌ها را مطرح شدند.

مطالعه رشد شیبا نشان می‌دهد که این ارز، خود نیز اقداماتی زیرساختی در شبکه خود داشته است. اقداماتی که هرچه بیشتر آن را به یک ارز دیجیتال واقعی با ارزش‌افزوده تعریف‌شده تبدیل می‌کند. بسیاری از این اقدامات، هنوز هم در دست انجام هستند. تکمیل آن‌ها در آینده و تأثیری که بر قیمت این ارز خواهند داشت، نقطه امید جامعه شیبا است.

در صورت تصمیم به خرید شیبا، تحقیقات خود را در مورد صرافی‌های حامی آن انجام داده و سعی کنید از بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی خرید خود را انجام دهید.

رویای تحقق یک بیت کوین دیگر

یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد انفجاری قیمت شیبا، عوامل روانی است. با رشد نجومی قیمت بیت کوین در کمتر از یک دهه، به‌ویژه پس از فورک سوم آن، بسیاری از افراد تصور می‌کردند فرصت را ازدست‌داده و از قافله ارزهای دیجیتال، عقب‌مانده‌اند. با ظهور میم کوین‌ها و قیمت بسیار ارزان آن‌ها امیدهای دو دسته از سرمایه‌گذاران مجددا زنده شد. این دو دسته، نهنگ‌ها یا سرمایه‌گذاران کلان ارزهای ارزان و سرمایه‌گذاران خرد بودند.

به‌این‌ترتیب بود که حجم زیادی از نقدینگی، روانه بازار شیبا اینو شد و قیمت آن با سرعتی بسیار بیشتر از معمول رشد کرد. یکی از عواملی که سبب تصور رشد بسیار بالا برای شیبا شد، قیمت بسیار پایین آن بود. ارز دیجیتالی با قیمت ۱۰۰۰ دلار به تصور بسیاری، جای رشد چندانی ندارد؛ اما اگر شیبا با ارزش یک‌صدهزارم سنت به یک سنت هم برسد آن‌ها یک‌شبه میلیارد خواهند شد. عدد یک سنت برای هیچ‌کس عجیب و دور از انتظار نیست.

چه چیزی باعث افزایش قیمت شیبا اینو شد؟

تأثیر اینفلوئنسرها

اینفلوئنسرها در هیچ‌جایی به‌اندازه میم کوین‌ها بر بازار ارزهای دیجیتال، اثرگذار نیستند. جدای از ایلان ماسک و برخی دیگر از افراد تأثیرگذار که قطعا سواد مالی بالایی دارند یا از مشاوران خبره کمک می‌گیرند، اینفلوئنسرهای تیک‌تاکی و اینستاگرامی، بدون اینکه لزوما در این خصوص اطلاعات تخصصی داشته باشند، مدام در خصوص سرمایه‌گذاری روی شیبا صحبت می‌کنند. این حجم از توجه، قطعا برای هر ارز دیجیتالی خوب است و حداقل موجب جذب سرمایه‌های بیشتر می‌شود.

توکن های زیاد در گردش

یکی از نقاط قوت و متمایزکننده شیبا از ابتدای پیدایشش، سقف بالای توکن‌های قابل‌عرضه آن، یعنی ۱۰ به توان توکن بود. باوجود سوزانده شدن نیمی از توکن‌ها در ابتدا، قیمت بسیار پایین این ارز و تعداد توکن‌های باقی‌مانده، سبب مارکت‌کپ بسیار بالای شیبا شده‌اند. این عدد در زمان نگارش این مقاله، بیش از ۶.۶ میلیارد دلار است. شیبا از این نظر در رتبه پانزدهم ارزهای دیجیتال دنیا قرار دارد.

از طرف دیگر، تعداد بسیار زیاد توکن‌های در گردش و عرضه بالای شیبا در روز، پتانسیل بسیار خوبی برای توکن‌سوزی به تعداد بالا و افزایش قیمت این ارز به وجود آورده است. به‌طوری‌که بسیاری از کارشناسان، یکی از شروط رسیدن قیمت شیبا به یک سنت را توکن‌سوزی گسترده و کاهش عرضه به‌صورت هم‌زمان می‌دانند.

عوامل فرعی مؤثر بر رشد نجومی شیبا

جامعه مدیریت شیبا ملقب به ریوشی (Ryoshi)، اقدامات هوشمندانه‌ای در توسعه و حتی مارکتینگ خود داشته است. اولین آن‌ها، عرضه به‌موقع و در اوج حمایت‌های ماسک از دوج کوین بود. در آن زمان، شیبا خود را قاتل دوج کوین نامید.

همچنین تا مدت‌ها تصور می‌شد که ماسک نیز از این ارز حمایت می‌کند. تکذیب این فرضیه از سوی او، مدتی به طول انجامید و در همین بازه بود که شیبا، جامعه‌ای بزرگ از نهنگ‌های قدرتمند تشکیل داد. حتی پس از مشخص شدن عدم حمایت قطعی ماسک از شیبا، بازهم روند روبه‌رشد این ارز، متوقف نشد. از دیگر عوامل رشد قیمت شیبا، موارد زیر هستند:

  • اهداء بیش از نیمی از توکن‌ها به ویتالیک بوترین خالق اتریوم در یک حرکت نمادین و تبلیغاتی
  • رقابت هوشمندانه با دوج کوین
  • لیست‌شدن در صرافی‌های معتبری چون بایننس و کوین بیس

بنیاد شیبا در حال حاضر چندین پروژه در دست احداث دارد که حتی انتشار خبر آن‌ها نیز در گذشته، موجب رشد قیمت این ارز شد. شیباریوم (Shibarium) اصلی‌ترین این پروژه‌هاست که قرار است تبدیل به بلاک چین اصلی شیبا شود. در این صورت، شیبا دیگر نه یک میم کوین؛ بلکه یک ارز واقعی خواهد بود. پس از این پروژه نیز شیبا قصد دارد بازی متاورس خود یعنی شیباورس (shibaverse) را راه‌اندازی کند. جایی که در آن توکن شیبا بدل یک بازیگر نقش اول به‌منظور پرداخت و فعالیت‌های متاورسی خواهد شد.

چه چیزی باعث افزایش قیمت شیبا اینو شد؟

سخن آخر

شیبا اینو، رکورددار رشد قیمت در بازه محدود در بازار ارزهای دیجیتال است. این میم کوین با رشد سرسام‌آور خود بسیاری را یک‌شبه میلیونر کرد که در ابتدا دلایل اصلی آن، مشخص نبود. با گذشت زمان، تاثیرات اقدامات هوشمندانه بنیاد شیبا، فعالیت‌های آن‌ها برای تبدیل شیبا به یک ارز دیجیتال واقعی و تأثیر تبلیغات و سیاست‌های تعیین سقف عرضه و توکن‌سوزی شیبا آشکار شدند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: