April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۷۳۲۱
۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
در این گزارش عملکرد بازار سرمایه در اولین هفته خرداد ماه ۱۴۰۱ را می‌خوانید.
بررسی عملکرد بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
معامله‌گران در بازار سرمایه در ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، دو بازار بورس و فرابورس بیش از ۱۲ میلیارد و ۲۲۶ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار را به ارزش ۹۷ هزار و ۷۴۳ میلیارد ریال معامله کردند. شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات با ۱۵ هزار و ۲۸۶ واحد کاهش، در ارتفاع یک میلیون و ۵۷۹ هزار واحد ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۲ هزار و ۴۴۳ واحد کاهش به ۴۴۰ هزار و ۱۸۰ واحد و شاخص قیمت با یک هزار و ۵۱۱ واحد افت به ۲۷۲ هزار و ۳۵۳ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۱۱ هزار و ۲۰۹ واحد و شاخص بازار دوم ۳۰ هزار و ۷۴۷ واحد کاهش را ثبت کردند. در ادامه معاملات بورس تهران، بیش از ۹ میلیارد و ۷۴ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۲ هزار و ۳۸۷ میلیارد ریال و در ۶۴۶ هزار و ۹۴۷ نوبت معامله شد. علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد بانک ملت (وبملت) با ۷۱۸ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۲۷۵ واحد، صنایع پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) با ۱۶۱ واحد، صنعت غذایی کورش (غکورش) با ۱۶۰ واحد و بانک صادرات ایران (وبصادر) با ۱۲۳ واحد با تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند.

بورس اوراق بهادار تهران در ۱ خرداد ۱۴۰۱ برخلاف روز گذشته که روند منفی داشت، در یک روند رو به رشد قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با افزایش ۲۴۶۱ واحد به رقم یک میلیون و ۵۸۲ هزار ۱۴۷ واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن با رشد ۱۳۳۵ واحد به رقم ۴۴۱ هزار و ۵۱۲ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران که ناشی از ارزش شرکت‌های حاضر در بورس است به بیش از ۶ میلیون و ۲۷۸ میلیارد تومان رسید. معامله گران بیش از ۷.۷ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۰۹ هزار فقره معامله و به ارزش ۴۵۴۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند. همه شاخص‌های بورس سبز شدند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۱۶ صدم درصد رشد کردند، این دو شاخص با معیار هموزن ۳ دهم درصد افزایش یافت. شاخص آزاد شناور ۱۲ صدم درصد تقویت شد، ساخص بازار اول بورس ۱۲ صدم درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود ۲ دهم درصد افزایش یافت.

در معاملات بازار سرمایه در ۲ خرداد ۱۴۰۱، شاخص کل بورس پایتخت با ریزش ۲۵ هزار و ۱۰ واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و ۵۵۷ هزار و ۲۱۳ واحد رسید. سقوط ۲۵ هزار واحدی بیشترین ریزش شاخص در ۲۶ روز کاری اخیر در ۵ هفته گذشته است. شاخص هم وزن بورس نیز با کاهش ۸ هزار و ۷۳۲ واحدی در سطح ۴۳۲ هزار و ۷۷۳ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۲۴۳ واحد پائین آمد و در سطح ۲۱ هزار و ۳۱۷ واحد قرار گرفت. ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پنجمین روز منفی شد و هزار و ۲۵۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که بیشترین رقم در ۳ ماه اخیر است. گروه‌های پالایشی، خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بیشترین سهم را از خروج پول حقیقی داشتند. در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۹۶ میلیارد تومان بود. پس از فولاد، نماد‌های خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.


در معاملات بازار سرمایه در ۳ خرداد ۱۴۰۱، شاخص کل بورس پایتخت با ریزش هزار و ۵۲۷ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۵۵۵ هزار و ۶۸۲ واحد رسید. شاخص هم وزن بورس نیز با کاهش هزار و ۵۴۴ واحدی در سطح ۴۳۱ هزار و ۲۲۸ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۷ واحد بالا آمد و در سطح ۲۱ هزار و ۳۲۱ واحد قرار گرفت. ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای ششمین روز منفی شد و ۴۵۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. گروه‌های فلزات اساسی، فراورده‌های نفتی و کک، خودرو و ساخت قطعات، و محصولات شیمیایی بیشترین سهم را از خروج پول حقیقی داشتند. در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۳۲ میلیارد تومان بود. پس از شبندر، نماد‌های فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. نماد‌های فولادی بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. «فولاد»، «فخاس» و «فخوز» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نماد‌های «رمپنا»، «حکشتی» و «فارس» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند.

بازار سرمایه در ۴ خرداد ۱۴۰۱شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش ۸.۷۸۸ واحدی به یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن، اما با افزایش ۵.۵۶۶ واحدی عدد ۴۳۶ هزار و ۷۹۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول، اما در حالی با ۶۰۴۷و احد افزایش به رقم یک میلیون و ۲۰۱ هزار واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با ۱۸.۹۰۳ واحد افزایش، به عدد ۲ میلیون و ۹۷۸ هزار واحد رضایت داد. در بورس تهران ۷ میلیارد و ۹۵۸ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۵۹۷ هزار و ۲۸ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۵ هزار و ۶۱ میلیارد تومان را در برداشت. در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۱۶۸ واحد افزایش به رقم ۲۱ هزار و ۴۸۸ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۳ میلیارد و ۵۱۸ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۲ هزار و ۶۵۸ میلیارد تومان معامله شد. اصلی‌ترین نماد‌های تأثیر گذار بر رشد امروز شاخص کل بورس تهران به ترتیب نماد‌های "شپنا" با ۱۴۰۶ واحد، "رمپنا" با ۹۱۷ واحد و "اخابر" با ۶۵۱ واحد افزایش بودند در مقابل، اما نماد‌های معاملاتی "فولاد" با ۱۰۸۴ واحد، "فملی" با ۴۹۳ واحد و "فخوز" با ۱۷۷ واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: