April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۷۳۵۶
۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
0
پس از بی نتیجه بودن بسته‌های اقتصادی برای نجات ترکیه، اردوغان دست به دامن اسرائیل شد.
اردوغان برای نجات اقتصاد ترکیه در برابر اسرائیل زانو زد
اقتصاد ترکیه مدتی است حال وخیمی داشته و تمام تلاش‌های اردوغان برای نجات اقتصاد ترکیه عملا بی نتیجه بوده است.

نرخ تورم ترکیه پس از ثبت رکورد ۷۳.۱ درصدی در فوریه سال ۲۰۰۲ سیر نزولی به خود گرفته بود و تا پیش از ژوئن ۲۰۱۸ با دامنه کمی حول و حوش ۱۰ درصد نوسان می‌کرد. این نرخ از نوامبر گذشته از مرز ۲۰ درصد عبور کرد و ظرف ۵ ماه به مرز ۷۰ درصد رسید.

مدتی قبل نیز موسسه آمار ترکیه با انتشار گزارشی اعلام کرد که نرخ تورم در این کشور در یکسال منتهی به ماه آوریل گذشته به ۶۹.۹۷ درصد رسیده و در واقع نرخ تورم تنها در ماه آوریل ۷.۲۵ درصد افزایش یافته است.

لیر ترکیه در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۴۴ درصد در مقابل دلار آمریکا تضعیف شد. همزمان بانک مرکزی ترکیه تحت فشار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری، نرخ بهره بانکی را کاهش داد. اقدامی که به باور اکثر کارشناسان اقتصادی زمینه افزایش سرعت نرخ تورم را فراهم کرد.

حال اردوغان برای نجات اقتصاد خود دست به دامن اسرائیل شده است.

وزیر خارجه ترکیه، روز سه‌شنبه به اسرائیل سفر کرد. سفر چاووش اوغلو به اسرائیل، نخستین سفر وزیر خارجه ترکیه به این کشور پس از ۱۵ سال است.

او روز چهارشنبه پس از دیدار با همتای اسرائیلی خود، لائیر لاپید مدعی شد که عادی‌سازی روابط میان دو کشور، تأثیر مثبتی بر حل مسالمت‌آمیز مناقشه اسرائیلی- فلسطینی خواهد داشت.

وزیر خارجه ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود در مورد روابط میان آنکارا و تل‌آویو گفت که فرصت‌های زیادی برای همکاری در بخش‌های انرژی، کشاورزی، فن‌آوری‌های پیشرفته و گردشگری وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کرد.

لاپید هم پس از دیدار با همتای ترکیه‌ای خود بر ضرورت گسترش همکاری‌های اقتصادی مشترک تأکید کرد، همکاری‌هایی که به گفته او در زمان تنش‌های سیاسی هم با افزایش همراه بوده است.

او در ادامه با اشاره به روابط پرفراز و نشیب دو کشور، گفت که ترکیه نخستین کشور مسلمانی بود که با اسرائیل رابطه برقرار کرد.

روابط ترکیه و اسرائیل پس از ماجرای کشتی «ماوی مرمره» در سال ۲۰۱۰ تیره شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: