کد خبر: ۳۷۷۴۵۵
۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹
0
بی­‌شک یکی از بزرگترین شرکت­‌های خودروسازی جهان، فولکس واگن است که محصولاتش در اکثر کشورهای جهان به فروش می‌­رسند. جالب است بدانید Volkswagen به فرمان یکی از بزرگترین دیکتاتورهای تاریخ بشری تأسیس شده است. با هم نگاهی به تاریخچه این غول خودروسازی جهان می‌اندازیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه شرکت خودروسازی فولکس واگن از ابتدا تا امروز

بی­‌شک یکی از بزرگترین شرکت­‌های خودروسازی جهان، فولکس واگن است که محصولاتش در اکثر کشورهای جهان به فروش می‌­رسند. جالب است بدانید Volkswagen به فرمان یکی از بزرگترین دیکتاتورهای تاریخ بشری تأسیس شده است. با هم نگاهی به تاریخچه این غول خودروسازی جهان می‌اندازیم. با ما همراه باشید.

فولکس واگن با هیتلر شروع کرد

دهه ۳۰ میلادی؛ دولت آلمان که در آن زمان تحت کنترل حزب نازی به سرکردگی آدولف هیتلر بود، تصمیم گرفت خودرویی تولید کند که عموم مردم بتوانند از آن استفاده کنند. در آن زمان خودرو، کالایی لوکس و لاکچری محسوب می­شد و فقط قشر مرفه آلمان توان خرید آن را داشتند. بیشترین وسیله نقلیه‌­ای که در آن روزگار در خیابان­‌ها دیده می­‌شد، موتورسیکلت و دوچرخه بود، به همین دلیل خودرو بسیار جلب توجه می­‌کرد.

تاریخچه شرکت خودروسازی فولکس واگن از ابتدا تا امروز

 

هیتلر برای رفاه حال مردمش و برای اینکه افراد عادی و قشر متوسط و حتی کم درآمد هم بتوانند از مزایای این کالای لوکس بهره­‌مند شوند تصمیم به ساخت خودروهایی گرفت که علاوه بر اینکه مقرون به صرفه هستند، از سرعت قابل قبولی نیز برخوردار باشند و بتوان با قیمت پائین به مردم عرضه کرد. هیتلر برای رسیدن به مقصود خود از فردیناد پورشه اتریشی برای طراحی خودرو کمک گرفت. Käfer یا بیتل (سوسک) سال 1934طراحی شد.

پایه گذاری شرکت Volkswagen

حزب نازی به صورت رسمی شرکت “Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH”  انجمن آماده‌­سازی فولکس واگن آلمان با مسئولیت محدود) را سال 1937 پایه­‌گذاری کرد. یکسال بعد، نام این مجموعه به Volkswagen تغییر پیدا کرد. Volkswagen در زبان آلمانی به معنی “خودروی مردم” است که دقیقاً بیانگر هدف حزب نازی از تولید خودرو می‌­باشد؛ خودرویی که مردم عادی بتوانند از آن استفاده کنند.

در همان زمان اولین کارخانه فولکس واگن در شهر ولفسبرگ آلمان که محل سکونت طبقه کارگر بود ساخته‌شد. سال ۱۹۳۸ و در جمع نازی‌­ها، رهبر حزب نازی اعلام کرد که هدف از تولید این خودروها، تأمین نیاز مردم در رابطه با حمل و نقل و لذت بردن آنهاست.

جنگ جهانی و بیتل­‌های فولکس واگن

جنگ جهانی دوم شروع شد. فولکس واگن که خودروسازی دولتی بود کار خود را متوقف و شروع به ساخت وسایل نقلیه و دیگر ابزارآلات جنگی کرد؛ تحقق رویای هیتلر به تعویق افتاد.

با سرد شدن آتش جنگ، فولکس واگن نیز دچار آسیب‌­های جدی شده‌بود. متفقین تصمیم گرفتند، صنعت خودروسازی آلمان را احیا کنند و Volkswagen کم کم به هدف ابتدایی خود روی آورد. به فرمان انگلیسی­‌ها سالن فولکس واگن در اواخر سال 1945 ساخته شد. اولین خودرو بیتل تایپ 1 بود که پس از آن تایپ 2 نیز در سال 1950 به خانواده فولکس واگن اضافه شد و این برند تبدیل به نمادی از معجزه اقتصادی آلمان شد.

فروش خودروهای فولکس واگن در ایالات متحده در ابتدا بالا نبود. ارتباط فولکس واگن و حزب نازی در پایین­ بودن این فروش بی­‌تأثیر نبود، از طرفی آمریکایی­‌ها علاقه چندانی به این خودروی کوچک و جمع و جور با آن ظاهر عجیبش نداشتند. ولی در سال 1959 آژانس تبلیغاتی دویل دان برنباخ با بیتل (سوسک) نامیدن این خودرو و برجسته کردن کوچکی سایز آن به عنوان یک مزیت، آمار فروش این سوسک­‌ها را بالا برد. در چند سال بعد فولکس واگن جزو خودروهای پرفروش وارداتی ایالات متحده بود. 12 سال بعد، سوسک­‌های Volkswagen رکورد فروش 15 میلیونی را ثبت کردند و به این ترتیب رکورد مدل T فورد را شکستند.

فولکس واگن سرمایه­‌دار بزرگ می‌­شود

سال ۱۹۶۰ فولکس واگن ۶۰ درصد از سهامش را به مردم عرضه کرد و آن را از انحصار دولت در آورد. در سال ۱۹۶۴ این شرکت بزرگ خودروسازی اکثریت سهام آئودی را که پس از جنگ جهانی دوم رو به زوال می­‌رفت خرید. پس از آن سهام ان اس یو و اتحادیه خودرو را کسب کرد و آئودی جدید را برپا نمود. هم اکنون اکثریت سهام آئودی از آن Volkswagen می‌­باشد.

طراحی بیتل از سال 1935 تقریباً بدون تغییر ماند و در اوایل دهه 70 فروش این خودرو رو به افول گذاشت. به این ترتیب فولکس واگن با معرفی ماشین­‌های اسپرت‌­تر مانند Rabbit )خرگوش) و بعدتر گلف به جایگاه خود بازگشت (گلف از محبوب­‌ترین مدل­‌های Volkswagen در طول تاریخ این شرکت می‌­باشد). آن گوشه و کنار همچنان بیتل تولید و عرضه می‌­شد تا اینکه در سال 1998 مدل جدید بیتل رونمایی شد. پس از 70 سال با بیش از 21 میلیون دستگاه خودروی بیتل، در سال 2003 آخرین مدل بیتل در پوبلا مکزیک از خط تولید خارج شد.

تاریخچه شرکت خودروسازی فولکس واگن از ابتدا تا امروز

هم اکنون فولکس واگن، 118 کارخانه در سراسر دنیا و برندهایی همچون آئودی، پورشه، لامبورگینی، بنتلی، کوپرا، سئات، دوکاتی و اشکودا را در زیر مجموعه خود دارد. سال 2020 Volkswagen بزرگترین برند خودروساز جهان بود و همچنان به حرکت در این مسیر ادامه می­‌دهد.

فولکس واگن در ایران

ما ایرانی­‌ها Volkswagenرا بیشتر با آن خودروهای قورباغه‌­ای می­‌شناسیم و به یاد می­‌آوریم. این خودروی قورباغه‌ای که همان بیتل فولکس واگن است در کشورهای مختلف به خاطر ظاهر خاصش نام­‌های مختلفی دارد. در ایران شرکت ماموت خودرو محصولات این غول خودروسازی جهان را وارد می‌­کند. در زیر به خودروهای فولکس واگن در ایران اشاره شده است.

  • گلف جی تی آی (GTI)
  • پاسات
  • تیگوان
  • گل
  • بیتل

بیمه خودروهای Volkswagen

بعد از معرفی تاریخچه شرکت خودرو سازی فولکس نوبت به بحث بیمه این خودرو می‌رسد.

بیمه شخص ثالث: این بیمه که از واجبات هر ماشینی است؛ هزینه خساراتی که در اثر تصادف وارد شده را جبران می‌نماید. در بحث بیمه شخص ثالث، مالک خودرو یا موتور شخص اول، شرکت بیمه شخص ثانی و فرد متضرر، شخص ثالث محسوب می‌شود. قیمت بیمه‌نامه ثالث به موارد گوناگونی از جمله نوع خودرو، برند، کاربری، سال ساخت خودرو و … بستگی دارد. جهت خرید و استعلام بیمه شخص ثالث خودروهای فولکس، می‌توانید به سایت bimeh.com مراجعه کنید.

 

بیمه بدنه: از دیگر نیازهای بیمه‌ای یک ماشین، بیمه بدنه می‌باشد. هرچند که بیمه بدنه اجباری نیست، اما با گران شدن قطعات خودرو و هزینه تعمیرات، کارشناسان توصیه به خرید بیمه بدنه دارند. شما می‌توانید با پرداخت حق بیمه بدنه، ماشین خود را در برابر حوادث و آسیب‌های احتمالی به بدنه اتومبیل بیمه کنید. هزینه این بیمه‌نامه را می‌توانید از سایت bimeh.com استعلام بگیرید. 

به طور کلی می‌توان گفت برند فولکس واگن از ابتدا تا به امروز دستخوش تغییرات زیادی بوده است که هر تغییر منجر به رشد و پیشرفت شرکت خودرو سازی Volkswagen شده است.

ماخذ: سایت بیمه دات کام (bimeh.com)

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: