۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
سیگنالی موسوم به سیگنال! Wow که در سال ۱۹۷۷ توسط تلسکوپ رادیویی SETI کشف شده بود و ممکن است مربوط به یک موجودات فرازمینی باشد، به تازگی زیر ذره‌بین یک یوتیوبر و محقق فضا قرار گرفته و احتمالا بالاخره می‌دانیم که منشاء این سیگنال دقیقا از کجا بوده است.
یک اخترشناس مدعی کشف منشاء دقیق سیگنال احتمالی موجودات فرازمینی شد

«آلبرتو کابایرو»، یوتیوبر موضوعات نجومی باور دارد که سیگنال! Wow از ستاره‌ای شبیه خورشید به زمین رسیده که ۱۸۰۰ سال نوری با ما فاصله دارد و در صورت فلکی قوس (Sagittarius) قرار گرفته است. کابایرو در مصاحبه‌ای با وب‌سایت Live Science گفت: «سیگنال! Wow به عنوان بهترین سیگنال رادیویی کاندید SETI در نظر گرفته می‌شود که تاکنون با تلسکوپ‌های ما به ثبت رسیده است.»

این اخترشناس آماتور با آگاهی از این که تلسکوپ Big Ear در زمان این مشاهده به طرف صورت فلکی قوس قرار داشته، به دنبال کشف ستاره‌ای رفت که این سیگنال احتمالا از آن‌جا آمده بود. او برای این کار به جستجو در کاتالوگ ستارگان ماهواره «گایا» از سازمان فضایی اروپا پرداخت. کابایرو می‌گوید در نهایت یک ستاره خاص را پیدا کرد که ۲MASS ۱۹۲۸۱۹۸۲-۲۶۴۰۱۲۳ نام دارد و از نظر دما، قطر و روشنایی بسیار شبیه خورشید ماست. او نتایج یافته‌های خود را در مجله International Journal of Astrobiology منتشر کرده است.

حالا می‌توانیم دقیق‌تر به‌دنبال موجودات فرازمینی بگردیم
کابایرو باور دارد که این ستاره می‌تواند سوژه خوبی برای رصد‌های بیشتر باشد. به ویژه باید دید که چه سیاره‌هایی ممکن است در منطقه قابل سکونت پیرامون این ستاره وجود داشته باشند. اگر موفق به شناسایی این سیاره‌ها شویم، شاید بالاخره بتوانیم حیات را در یک سیاره فراخورشیدی پیدا کنیم.

سیگنال! Wow در تاریخ ۱۵ اوت ۱۹۷۷ کشف شد و زمانی که این اتفاق افتاد، تلسکوپ Big Ear داشت به دنبال پیام‌های احتمالی در باند فرکانس الکترومغناطیس ۱۴۲۰.۴۰۵۶ می‌گشت که باند مربوط به هیدروژن است. «جری امان» به عنوان اخترشناسی که این سیگنال یک دقیقه و ۱۲ ثانیه‌ای را کشف کرد، در آستانه سالگرد ۳۰ سالگی این اتفاق گفته بود: «با توجه به این که هیدروژن وافرترین عنصر در جهان است، این حدس که تمدن‌های هوشمند در کهکشان راه شیری برای جلب توجه به استفاده از سیگنال راهنمایی نزدیک به فرکانس خط هیدروژن خنثی روی بیاورند، دور از منطق نیست.»

با توجه به آغاز کار قریب‌الوقوع تلسکوپ جیمز وب، امید‌ها برای کشف سرمنشاء این سیگنال و پاسخ به بسیاری از سوالات دانشمندان درباره حیات فرازمینی افزایش یافته و ممکن است بالاخره بتوانیم با گونه دیگری از موجودات هوشمند در جهان آشنا شویم.