کد خبر: ۳۷۷۶۳۰
۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
ریسک سرمایه گذاری در بازار طلا در مسیر صعود و با موانع جدی رو به رو بوده که خریداران را به ریسک وادار کرده است.
ریسک سرمایه گذاری در خرید طلا
قیمت طلا در هفته گذشته برای دومین هفته متوالی صعود کرد و توانست به سطوح بالایی برسد. با این حال بازار طلا در مسیر صعود با موانع جدی رو به رو بوده که خریداران را نگران کرده است.

براساس گزارش سایت طلا، قیمت طلا افزایش قابل توجهی یافته است، اما با این حال توان کافی برای رسیدن به بالاترین سطح دو هفته اخیر در عدد ۱۸۷۰ دلار را ندارد. این نقطه در حال حاضر برای طلا به عنوان مقاومت اصلی عمل کرده که برای افزایش بیشتر باید از آن عبور کند.

بازار سهام ایالات متحده و اروپا همچنان در حال ادامه دادن به رشد‌های اخیر خود هستند. داده‌های تورم ترجیحی فدرال رزرو که در هفته گذشته منتشر شد بهتر از حد انتظار بود و باعث شد تا بازار سهام فضای رشد بیشتری داشته باشد.

بر اساس نظر کارشناسان بازار طلا، مهم‌ترین عامل صعودی بودن فضا در مقطع کنونی ریزش شاخص دلار آمریکا است. شاخص دلار آمریکا که در هفته‌های اخیر به سقف ۲۰ ساله خود رسیده بود، اکنون ۳ درصد از ابتدای ماه ریزش کرده است. یکی از عوامل افت شاخص دلار سیگنال بانک مرکزی اروپا بود که بر اساس آن احتمال دارد افزایش نرخ بهره از ماه جولای شروع شود. کریستین لاگارد رییس بانک مرکزی اروپا در این باره گفت به دلیل رشد قابل توجه چشم انداز تورم نسبت به دوره قبل از پاندمی کرونا، اکنون زمان مناسبی برای سازگار کردن نرخ بهره است.

در نظرسنجی این هفته سایت کیتکو ۱۷ تحلیل گر شرکت کردند که ۱۱ نفر از آن‌ها به صعودی بودن قیمت طلا باور داشتند. دو نفر نیز طلا را نزولی می‌بینند و ۴ نفر نیز بازاری خنثی را پیش بینی کردند. در همین حال ۵۷۰ معامله گر خرد نیز در بخش نظرسنجی مین استریت این سایت شرکت کردند که از این میان ۳۱۷ نفر معادل با ۵۶ درصد رشد قیمت طلا را در هفته آینده متصور هستند. ۲۹ درصد طلا را نزولی پیش بینی کردند و ۱۶ درصد نیز قیمت طلا را در همین میانه کانال ۱۸۰۰ دلار تخمین زدند.
 
آمار‌های اقتصادی منتشر شده اخیر در آمریکا طی معاملات هفته گذشته درخصوص قیمت طلا در بازار جهانی باعث شد تا ارزش شاخص دلار به طور کلی کاهش یابد. افت بیشتر شاخص دلار می‌تواند فضا را برای صعودی ماندن روند قیمت طلا آماده سازد.

علاوه بر شاخص دلار، بازده۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا نیز طی روز‌های هفته گذشته به شکل قابل‌توجهی کاهش یافت. به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر بر رشد طلا بوده است. بر این اساس فلز گرانبها توانست با رسیدن به بالای سطح ۱۸۵۴ دلار عملکرد مثبتی را معادل۵۲/ ۰درصد در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند.

به عقیده برخی از تحلیلگران با توجه به اینکه به نظر می‌رسد تورم ایالات متحده در حال کاهش یافتن از بالاترین سطح ۴۰ سال اخیر است. مشخص نیست که فدرال رزرو چگونه با این موضوع مواجه خواهد شد و آیا سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش می‌دهد یا خیر؛ بنابراین تغییرات محدود طلا دور از انتظار نیست.
 
امروز (۱۰ خرداد ۱۴۰۱) قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی۳ میلیون تومان است.

همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به یک هزار و ۸۵۴ دلار رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون و ۴۱۷ هزار تومان معامله می‌شود.
 
از آنجاییکه «طلا» تبدیل به کالایی سرمایه‌ای شده، اطلاع از بروزترین قیمت طلا اهمیت دو چندان پیدا کرده است.

طلا اغلب به عنوان منبع امن سرمایه گذاری در برابر تورم و کاهش ارزش ارز به شمار می‌رود. این موضوع بیشتر ناشی از اجرای گسترده محرک‌های مالی در کشور‌های دنیا است.

قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار امروز سه شنبه دهم خرداد ۱۴۰۱در بازار یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان تعیین شده و به فروش می‌رسد. همچنین طلافروشی‌ها قیمت فروش طلا ۲۴ عیار را یک میلیون و ۸۹۵ هزار تومان اعلام کردند.

قیمت هر مثقال طلا بر اساس ارزش گذاری در بازار جهانی ۶ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان تعیین شده است.

گفتنی است، طلافروشی‌ها در بازار امروز هر گرم طلای دست دوم را به قیمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خریداری می‌کنند.

قیمت اونس طلا در بازار جهانی ۱۸۵۶ دلار ارزش گذاری شده است.

لیست قیمت طلا

• گرم طلای ۱۸ عیار: ۱۴۲۰۰۰۰ تومان

• گرم طلای ۲۴ عیار: ۱۸۹۵۰۰۰ تومان

• مثقال طلا: ۶۱۶۰۰۰۰ تومان

• اونس طلا: ۱۸۵۶ دلار

تغییرات قیمتی این فلز گرانبها در ماه‌های اخیر عمدتا افزایشی بوده و تورم زا بوده است. طلا پشتوانه ارز ملی هر کشوری است.

روش‌های قیمت گذاری طلا

هرچند عرضه و تقاضا اصلی‌ترین دلیل افزایش یا کاهش قیمت هر کالایی است، اما طلا در بازار ایران تا حدودی مستثنی است.

به عقیده سوکی کوپر، تحلیلگر استاندارد چارترد، طلا همچنان دلار را دنبال می‌کند و انتظار می‌رود در آینده نیز همچنان این روند را ادامه دهد.

کوپر می‌گوید: با توجه به اینکه محرک مالی آمریکا به کسری بودجه بیشتر این کشور منجر خواهد شد، فراتر از کوتاه مدت، ما معتقدیم که چشم انداز طلا همچنان رو به رشد است.

پیش بینی آینده قیمت طلا در سال ۱۴۰۱

به عقیده چارلی موریس، مدیر صندوق خانه آتلانتیک سرمایه گذاری در بازار طلا جذاب‌تر و سود حاصل از آن چشمگیر‌تر از سرمایه گذاری در بورس است.

پیش بینی موریس از چشم انداز بازار طلا مثبت بوده و قابلیت نقدشوندگی آن را بالا می‌داند.

به گفته تحلیلگران، کاهش ارزش دلار و تاثیرات احتمالی تورم در نتیجه اجرای محرک‌های اقتصادی در آمریکا، عوامل اصلی افزایش قیمت طلا هستند.

بسیاری از تحلیلگران، اما معتقدند طلا امسال همچنان از سیاست پولی انبساطی و نرخ واقعی بهره پایین منفتع خواهد بود.

اوله هانسن، تحلیلگر ساکسو بانک می‌گوید: تا زمانی که سود اوراق قرضه بالاتر رود، بازار طلا برای یافتن جای پا با چالش مواجه است.
 
حباب سکه در سطوح بالا

قیمت سکه امامی روز گذشته بالا‌تر از سطح مقاومتی ۱۴‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان تعیین شد. علاوه بر این صعودی باقی ماندن دلار در بازار آزاد و طلای جهانی باعث شدند تا حباب این سکه همچنان در سطوح بالایی قرار بگیرد؛ بنابراین با وجود ترس از ریزش قیمت‌ها به دلیل افزایش ریسک سرمایه‌گذاری با رشد حباب سکه، تقاضای این فلز گرانبهای داخلی بسیار کم شده. معاملات در این بازار کم رمق است.

به عقیده برخی از کارشناسان با توجه به موقعیت فعلی قیمت سکه و همچنین عوامل موثر بر تغییرات قیمتی آن، سکه امامی پتانسیل رشد هیجانی را دارد. اما به دلیل مقاومت‌های معامله گران ناشی از ترس افت ناگهانی قیمت‌ها، جهش بزرگی را شاهد نیست.

فدرال رزرو سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش می‌دهد؟

با توجه به اینکه به نظر می‌رسد تورم در حال کاهش یافتن از بالاترین سطح ۴۰ سال اخیر است، مشخص نیست که فدرال رزرو چگونه با این موضوع مواجه خواهد شد و آیا سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش می‌دهد یا خیر.

صورت جلسه فدرال رزرو که طی هفته‌های گذشته منتشر شده بود، نشان داد که همه اعضای این بانک با افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره در هر دو جلسه متوالی موافق هستند، اما با توجه به این داده‌های جدید مشخص نیست که این بانک چه تصمیمی داشته باشد.

داده‌های اخیر باعث شد که ارزش دلار آمریکا به طور کلی کاهش یابد با وجود اینکه در روز جمعه یک افزایش جزئی را تجربه کرد. کاهش بیشتر شاخص دلار می‌تواند فضا را برای رشد بیشتر قیمت طلا آماده سازد.

علاوه بر دلار، بازده ده ساله خزانه داری آمریکا طی روز‌های گذشته به شکل قابل توجهی کاهش یافت که به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر بر رشد طلا شمرده می‌شود.

قیمت دلار در صرافی بانکی روز گذشته برای فروش ۲۵ هزار و ۹۳۸ تومان بود. این صرافی دلار را از مردم با قیمت ۲۵ هزار و ۶۸۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت یورو در بازار روزگذشته

قیمت یورو در بانک مرکزی نیز ۴۵۰۸ تومان اعلام شد. خرین وقت دیروز قیمت فروش یورو در صرافی‌ها بانک‌ها، ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد. قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۷ هزار و ۹۱۹ تومان است.

طبق نرخ‌ها اعلامی اتحادیه طلا و سکه تا ساعت ۱۹روز گذشته، قیمت سکه تمام طرح جدید ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام طرح قدیم ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

در بازار امروز قیمت طلا برای هر گرم طلا ۱۸ عیار، یک میلیون و ۴۰۱ هزار و ۷۲۰ تومان اعلام شد.

نیم‌سکه، هشت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود. قیمت ربع سکه و قیمت سکه یک گرمی نیز به ترتیب پنج میلیون و ۱۷۰ هزار تومان و دو میلیون و ۹۵۰ هزار تومان است.
برچسب ها: طلا ، قیمت دلار ، قیمت طلا ، سکه ، دلار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: