April 2024 17 / چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
عملکرد بازار سرمایه در ۱۰ خبرداد ۱۴۰۱ بررسی شد؛
کد خبر: ۳۷۷۷۱۷
۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
بازار سرمایه پس از یک سال و نیم ریزش، بالاخره در سال ۱۴۰۱ نفس تازه‌ای کشید بطوریکه شاخص کل خود را تا محدوده یک میلیون و ششصد هزار واحد بالا کشید.
رشد ۳۷۶ واحدی شاخص بورس
در معاملات روز سه‌شنبه دهم خرداد، شاخص کل بورس پایتخت با افزایش ۵ هزار و ۳۳۱ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۵۴۲ هزار و ۷۱۲ واحد رسید.

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد ۳ هزار و ۱۲۲ واحدی در سطح ۴۲۸ هزار و ۳۲۱ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۶۳ واحد بالا آمد و در سطح ۲۱ هزار و ۴۱۲ واحد قرار گرفت.

امروز نماد‌های پالایشی و بانکی دو سر طیف بازار قرار داشتند. قیمت سهام اغلب نماد‌های پالایشی افزایش یافت و در سوی دیگر بانکی‌ها قرمزترین گروه بازار بودند. در کنار پالایشی‌ها، دو گروه «محصولات غذایی» و «قند و شکر» سبزترین گروه‌های بازار در روز سه‌شنبه بودند.

نماد‌های «شپنا»، «فملی» و «شبندر» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نماد‌های «وتجارت»، «وبصادر» و «خودرو» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نماد‌های «فغدیر»، «آریا» و «غصینو» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «کزغال»، «خدیزل» و «پخش» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس آسیاتک صدرنشین است و شستا و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فغدیر، مدیریت و کرمان پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند.

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۱۳ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.
 

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام فغدیر (شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن ۱۸۰ میلیارد تومان بود. پس از فغدیر، نماد‌های جم (شرکت پتروشیمی جم) و غزر (شرکت صنعتی زر ماکارون) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کرد. پس از بپاس، نماد‌های فملی، وبملت، تاپیکو و پالایش بیشترین خروج سرمایه حقیقی را داشتند.

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۲۷ هزار و ۲۵۴ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۱ هزار و ۳۷۹ میلیارد تومان بود که ۷۸ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۱۱ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۴ هزار و ۳۴۹ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در ۲ ماه اخیر از ۱۰ فروردین ماه به این سو است.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۳۹ درصد افزایش یافت و ۷۱ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۳۳ درصد افت کرد و در رقم ۱۹۶ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد قچار (شرکت قند چهارمحال) با صف خرید ۵۲ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از قچار، نماد‌های فغدیر (شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان) و قثابت (شرکت قند ثابت خراسان) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان) تعلق داشت که ارزش آن ۱۸ میلیارد تومان بود. پس از وآذر، نماد‌های شاملا، سصفها، ثالوند و سنیر بیشترین صف فروش را داشتند.
 
محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران گفت: با توجه به تصویب ضوابط خاص مربوط به پذیرش سهام شرکت‌های نوپا و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال توسط هیئت مدیره سازمان بورس و ابلاغ آن، امکان پذیرش سهام این دسته از شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار تهران فراهم شده است. پذیرش شرکت‌های نوپا می‌تواند، جریان نقدشوندگی بازار سرمایه و اقتصاد کشور را افزایش دهد.

حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که باید پیش‌نویس واگذاری ۹۰ هزار میلیارد تومان سهام دولت را آماده کنیم. به هیأت دولت ارسال کنیم بعد از ارزش‌گذاری این سهام، باید هیأت واگذاری ارزش‌گذاری آن را به تصویب برساند و بعد از آن تکلیف قانون بودجه اجرا شود. بدهی دولت به نهاد‌های عمومی و تأمین اجتماعی ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است، در مورد اهلیت خریداران نیز باید این را در نظر بگیریم. نقدینگی در جریان بورس کاهش یافته است و این واگذاری‌ها می‌تواند نقدینگی جدید وارد تالار شیشه‌ای کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: