April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کاهش ارزش معاملات تا ۴ هزار میلیارد تومان
کد خبر: ۳۷۷۷۵۷
۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
0
بورس تهران دیروز مثبت بود و شاخص‌های آن رشد کردند. اما جدا از اینکه رشد شاخص کل چندان قابل توجه نبود، نادیده گرفتن این موضوع که ارزش معاملات روز به روز در حال کاهش است، اشتباهی بزرگ برای تحلیل وضعیت است.
زنگ خطر در بورس
ارزش معاملات بورس خرد در بازار دیروز ۴۱۵۹ میلیارد تومان بود که نسبت به روز دوشنبه کاهشی حدودا ۵۰۰ میلیارد تومانی داشت. حالا و در شرایطی که فعالان بورس به دلیل رشد دلار در انتظار رشد بورس نشسته اند، کاهش ارزش معاملات زنگ خطری برای آن‌ها محسوب می‌شود.

کاهش ارزش معاملات تا ۴ هزار میلیارد تومان
ارزش معاملات خرد همیشه توسط معامله گران و تحلیل گران رصد می‌شود و هرچه ارزش معاملات افزایش یابد، امید به رشد هم بیشتر می‌شود. معمولا ارزش معاملات در نقاط حساس که ناحیه‌های مقاومتی و حمایتی را شامل می‌شود، باید افزایش یابد، اما شاخص کل بورس حالا که باید مقاومت ۱.۶ میلیون واحد را بشکند و فاصله کمتر از ۶۰ هزار واحدی با آن دارد، با افت ارزش معاملات مواجه شده است.

ارزش معاملات تا چند هفته قبل به بیش از ۷ هزار میلیارد تومان رسیده بود و حالا که در نزدیکی ۴ هزار میلیارد تومان است، نمی‌توان انتظار رشد را از بورس داشت مگر اینکه ارزش معاملات هم رشد کند.

با این حال شاید به دلیل رشد قیمت دلار در مدت اخیر که روی سود شرکت‌ها اثر مثبت می‌گذارد، نمی‌توان انتظار افتی شدید را در شاخص کل داشت، اما با این شرایط نباید انتظار رشدی بزرگ را هم داشت.

تعداد نماد‌های مثبت افزایش یافت
با وجود سیگنال منفی که از جانب ارزش معاملات صادر شده، چند نکته مثبت در بازار دیروز وجود داشت که می‌تواند در مثبت بودن بورس امروز اثر بگذارد. نکته اول، کاهش مجدد خروج پول حقیقی از بورس بود که از عدد ۲۹۶ میلیارد تومان در روز دوشنبه، به ۶ میلیارد تومان در روز سه شنبه رسید.

از طرفی دیروز تعداد نماد‌های مثبت بازار بیشتر از تعداد نماد‌های منفی بود که این هم موضوعی بااهمیت برای شروع مثبت بازار امروز محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی پیش بینی می‌شود بازار امروز با رشد قیمت اکثر نماد‌ها آغاز به کار کند و شاخص‌ها به خصوص در دقایق ابتدایی معاملات رشد داشته باشند. اما نگاه بازار برای ادامه معاملات، به قدرت خریداران حقیقی و بالا رفتن ارزش معاملات است که چنانچه قدرت خریداران حقیقی از فروشندگان بیشتر نشود، در نیمه دوم بازار عرضه‌های بیشتری را شاهد خواهیم بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: