کد خبر: ۳۷۷۸۵۱
۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
0
ایجاد مرکز جهاد آبرسانی یکی از گام‌های وزارت نیرو در دولت سیزدهم برای رفع محرومیت آبی از نقاط محروم کشور است و تازه‌ترین گزارش این مرکز بیانگر تلاش بی‌وقفه آن برای رفع محرومیت آبی در استان سیستان و بلوچستان است.
تشکیل جهاد آبرسانی در دولت سیزدهم با هدف رفع تنش آبی از روستا‌ها
آبرسانی به روستا‌های بی‌بهره از آب پایدار و سالم کشور یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت و مورد تاکید رئیس‌جمهوری بود و بر همین اساس وزیر نیرو با تشکیل شورایی به نام «شورای جهاد آبرسانی» کاری سترگ برای این مهم را آغاز کرد.

آبرسانی روستایی همواره به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌های مختلف بعد از انقلاب اسلامی بوده است، بااین‌حال همچنان ۲۵ درصد از روستا‌های کشور به شبکه آب متصل نیستند و همین امر یکی از دلایل عقب‌ماندگی در برخی روستا‌ها و مناطق محروم شده است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم البته این موضوع موردتوجه جدی قرار گرفت تا آنجا که طبق برنامه ارائه شده وزیر نیرو به مجلس شورای اسلامی، میزان پوشش آبرسانی روستایی و جمعیت بهره‌مند در انتهای دولت سیزدهم باید به رقم ۹۰ درصد برسد.

شروع جهاد آبرسانی

از همین رو «علی‌اکبر محرابیان» در نخستین جلسه رسمی وزارت نیرو از تلاش برای ایجاد مرکزی برای سرعت دادن به امر آبرسانی روستایی خبر داد و گفته بود که مرکز جهاد آبرسانی روستایی در ستاد وزارت نیرو را شکل خواهد داد. مرکزی که باتوجه‌به اهمیت آن تبدیل به شورای جهاد آبرسانی روستایی شده است.

ویژگی خاص این شورا آن است که علاوه بر دست‌اندرکاران بخش دولتی، از توان نیرو‌های جهادی و خیران هم برای ایجاد تحول در امر آبرسانی به روستا‌ها و مناطق محروم بهره برده می‌شود.

وزیر نیرو در این زمینه به لزوم مدیریت درست و استفاده بهینه از منابع آبی کشور و همچنین توجه به توسعه زیرساخت‌های حیاتی به‌ویژه در روستا‌ها و مناطق محروم در دولت عدالت‌محور و مردمی سیزدهم تاکید کرده و گفته که ایجاد یک سازوکار جدید اهمیت مضاعف دارد.

براین‌اساس، شورای جهاد آبرسانی باهدف برنامه‌ریزی هر چه دقیق‌تر و اتخاذ تصمیمات هماهنگ و متمرکز کردن اعتبارات و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های ستادی و استانی در وزارت نیرو تشکیل شده است.

آبرسانی به روستا‌های سیستان و بلوچستان

در طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو که به همت دولت سیزدهم تشکیل شد، در قالب طرح‌های محرومیت‌زدایی، ملی و مجمع خیرین، آبرسانی و رفع تنش آبی ۲ هزار و ۸۸۳ روستای سیستان و بلوچستان در ۲۶ شهرستان این استان طی بازه زمانی ۳۰ ماهه هدف‌گذاری شده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: اعتبارات پیش‌بینی شده محرومیت‌زدایی برای آبرسانی به روستا‌های محروم سیستان و بلوچستان برابر با ۱۰ استان است.

«مجید آقازاده» که اخیراً سفری به سیستان و بلوچستان برای بازدید از روند اجرای پروژه‌های جهاد آبرسانی وزارت نیرو در شهرستان‌های زاهدان، تفتان و خاش داشت افزود: شاخص بهره‌مندی روستا‌ها از آب پایدار در کشور ۸۲.۶ و سیستان و بلوچستان ۷۲ درصد و میانگین بهره‌مندی شهر‌های کشور از این مهم ۹۸ و استان ۹۷ درصد است.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح محرومیت‌زدایی و جهاد آبرسانی شاخص بهره‌مندی از آب روستایی در سیستان و بلوچستان از ۹۰ درصد خواهد گذشت ادامه داد: قراردادی به میزان ۲۰ هزار میلیارد تومان در راستای محرومیت‌زدایی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) منعقد شده که ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن سهم سیستان و بلوچستان است.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد اعتبارات طرح محرومیت‌زدایی (به میزان ۱۰ استان) در حوزه آبرسانی در این استان هزینه می‌شود، گفت: از ۷ هزار روستایی که در کل کشور در این طرح آبرسانی می‌شود، هزار و ۷۵۱ روستا به این استان اختصاص دارد.

این مقام مسئول گفت: همچنین آبرسانی به ۵۰۰ روستا با همکاری خیران و ۶۳۲ روستا از محل منابع ملی انجام می‌شود، با این اقدام‌های خوبی که در حال انجام است، مشکل آب و محرومیت استان در این بخش کاهش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: فقط در سال گذشته ۷۳۶ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده که ۵۱۸ میلیارد تومان آن جهت محرومیت‌زدایی و ۱۸۸ میلیارد تومان از منابع ملی بوده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور میزان اعتبارات مصوب از محل اعتبارات استانی به پروژه‌های آبرسانی را ۵۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۵۰ درصد این اعتبار تخصیص‌یافته است، برای اصلاح شبکه نیز باید اعتباراتی از محل منابع استانی در نظر بگیریم که انتظار می‌رود این مهم در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها مصوب شود تا بتوان گام‌های بیشتری برداشت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: