کد خبر: ۳۷۷۸۸۱
۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
0
«سرگی لاوروف» در سفر قریب الوقوع به کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس تلاش می‌کند رویکرد این کشور‌ها به ویژه عربستان را به مسکو نزدیک کند تا آن‌ها به خواسته واشنگتن درباره خارج شدن از توافق اوپک پلاس پاسخ مثبت ندهند.
تکاپوی آمریکا و روسیه برای جلب نظر کشور‌های عربی
در شرایطی که دولت «بایدن» تلاش می‌کند روابط خود با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان را اصلاح کند و به بهبود روابط با این کشور‌ها نیاز مبرمی دارد روسیه هم برای تقویت روابط خود با این کشور‌ها و همکاری با آن‌ها در آینده تلاش می‌کند.

بیش از ۲ ماه است که آمریکا و کشور‌های غربی تلاش می‌کنند عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت و همچنین امارات را راضی سازند تا سطح تولید نفت خود را افزایش دهند و تولید آن‌ها جایگزین نفت روسیه شود. اما این تلاش‌ها تاکنون راه به جایی نبرده است و عربستان و امارات در شماری از پرونده‌ها با روسیه هماهنگ شده اند.

در بخشی از گزارش این تارنمای اماراتی می‌خوانیم: در شرایطی که این روز‌ها درباره سفر احتمالی جوبایدن به عربستان در اواخر ماه جاری سخن به میان می‌آید از سوی دیگر از سفر قریب الوقوع «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه به عربستان و بحرین سخن به میان می‌آید. همزمان شدن این سفر‌ها سوالاتی را درباره درخواست‌های روسیه از کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس مطرح می‌کند.

«حسام شاکر» پژوهشگر مسائل اروپا در این زمینه اظهارت داشت همزمان شدن سفر لاوروف به منطقه خلیج فارس با تحرکات آمریکا موضوع قابل توجهی است. لاوروف تلاش می‌کند کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس و به ویژه عربستان را در مرحله کنونی به سوی روسیه جذب کند تا آن‌ها به درخواست‌های واشنگتن پاسخ مثبت ندهند.

واشنگتن عربستان را زیر فشار قرار می‌دهد تا از توافق اوپک پلاس خارج شود. این در حالی است که ریاض به این توافق و قیمت بالای نفت و انرژی در بازار‌های جهانی پایبند است. موضوع انرژی و قیمت نفت نیاز به هماهنگی روسیه با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان دارد و سفر لاوروف به کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس هم در این راستا قابل تحلیل است.

در حالی که آمریکا تلاش می‌کند جایگزینی را برای انرژی روسیه پیدا کند، سفر لاوروف حساب شده است. او می‌خواهد منافع روسیه را به ویژه درباره قیمت نفت تقویت سازد. بحران اوکراین سبب شده است که کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس در آرایش‌های جدید در عرصه بین المللی جایگاه سیاسی ویژه‌ای داشته باشند. اکنون این کشور‌ها به دنبال دریچه‌ای برای ورود به سیاست‌های مربوط به انرژی هستند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: