April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۷۹۱۲
۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
0
دکتر زهرا نظری مهر / حقوقدان
نمایشگاه گردشگری فرصتی برای ایران‌نمایی
اقتصاد تک محصولی همواره پاشنه آشیل کشورها بوده و بحران های بسیاری را به وجود آورده است، اما کشورهایی که تنوع اقتصادی دارند، نگران تحولات و تهدیدها نمیشوند.

بی شک یکی از مهمترین بخش های اقتصاد، صنعت گردشگری است. امروزه کشورهای بسیاری را شاهد هستیم که تنها با اتکا به گردشگری، نه تنها تعادل در اقتصاد ایجاد می کنند، بلکه نیاز کشورشان را به اندازه‌ای برآورده می‌کنند که رونق اقتصادی را رقم می زند. اگرچه در بحران هایی همچون شیوع کرونا، شاهد افول و رکود گردشگری بودیم، اما اکنون که کرونا رنگ باخته و دیگر هیچ نقشی در بحران آفرینی ندارد، بار دیگر رفت و آمد مردم جدی تر شده و گردشگری داخلی و خارجی در تمامی کشورهای جهان رونق گرفته است.

کشور ایران نیز در زمینه گردشگری از توان قابل توجهی برخوردار است. به جرات می توان ادعا کرد که مناظر طبیعی، صنایع دستی و میراث فرهنگی به اندازه‌ای در کشور ما گسترده شده که هر لحظه می توان با استفاده از یک بخش، به ایده آل ها دست یافت.

از سوی دیگر ایران کشوری چهار فصل است که ۲۵۰۰ کیلومتر ساحل دریا در شمال و جنوب دارد و مهمتر از آن دسترسی به آبهای آزاد است. اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد، وجود جزیره هایی در دل دریاست، جزیره هایی که می توان با ورود به هر یک از آنها، شرایط ویژه ای را تجربه کرد.

در بین جزایر ایران، جزیره کیش از ویژگی و جایگاه ممتازی برخوردار است. کیش در حالی که نگاهی به جاذبه های گردشگری جهان دارد، با آداب و فرهنگ ایرانی گره خورده و تفاوتی چندگانه را به وجود آورده است.

در حالیکه برخی از کشورهای خلیج فارس و جزایر منطقه بدون آنکه جذابیت و زمینه ای برای جذب گردشگر داشته باشند، به درآمدهای کلانی دست می یابند، سوال اینجاست که آیا توانسته‌ایم از ظرفیت کیش حتی به اندازه ۵۰ درصد جزایر دیگر خلیج فارس و دریای عمان بهره بگیریم؟
 
بی شک تا رسیدن به کیش رویایی و آرمانی، فاصله های بسیاری داریم، اما نباید فراموش کنیم که اگر در مقطعی، ظرفیت های ویژه کشور نادیده گرفته شد، این حق را داریم که همچنان این ویژگی‌ها را نبینیم یا به جهانیان عرضه نکنیم.

نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، نمایاندن چهره زیبای کیش به جهانیان است و برای تحقق این مهم، از هیچ فرصتی نباید دریغ کرد. البته همواره شاهد تبلیغات گسترده برای نمایاندن کیش بوده و هستیم، اما مهمتر آن است که از فرصت هایی که در مقاطع کوتاهی به وجود می آید، باید نهایت استفاده را به عمل بیاوریم.

اکنون در آستانه نمایشگاه گردشگری هستیم و می بایست در این نمایشگاه، جاذبه های گردشگری کشورمان را به رخ جهانیان بکشانیم.
در بین تمامی جاذبه های گرشگری کشورمان، کیش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به جرأت می توان ادعا کرد که می بایست غرفه کیش در نمایشگاه خودنمایی کند، زیرا نمایشگاه فرصت ویژه‌ای است تا جذابیت ها را مطرح کنیم.

نکته مهم تر آن است که بتوانیم این جذابیت ها را متحد و یک شکل به صورت یک بسته درخور توجه به ایران و جهان عرضه کنیم. به همین دلیل باید در این بسته از صنایع دستی تا موزه ها، آثار باستانی و مناطق دیدنی، گرمترین و سردترین مناطق ایران و... را ارایه کنیم.

نکته دیگر آنکه در آستانه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هستیم، جامی که قرار است با جذابترین ورزش جهان یعنی فوتبال، جهانیان را به قاره آسیا و خلیج فارس بکشاند. در این برهه باید به جهان اثبات کنیم که اگر برای تماشای فوتبال به خلیج فارس آمده اید، باید به تماشای ایران نیز بیایید. جهانیان باید بدانند که در ایران همه جاذبه های گردشگری وجود دارد.
 
جهانیان باید بدانند در حالیکه در سواحل زیبای کیش برای گریز از گرما تن به آب میزنند، اگر به اردبیل بیایند می بایست زیر کرسی بروند تا از سرما در امان بمانند. جهانیان باید بدانند که فرش ایرانی سرآمد هنرهای دستی جهانیان است و می توانند در ایران فرش اصیل ایرانی بخرند و مطمئن باشند که فرش تقلبی پاکستان و چینی با نقش ایرانی را به آنها نمی فروشند. گردشگران باید بدانند که می توانند در اصفهان انواع صنایع دستی را تهیه کنند در حالیکه این صنایع دستی با گذشت زمان، نه تنها ارزش خود را از دست نمی دهند، بلکه تحت عنوان عتیقه، ارزش افزوده چند برابری به دست می آورند.

خلاصه آنکه حق نداریم در نمایشگاه گردشگری کوتاهی کنیم، بلکه هر آنچه در توان داریم، باید در نمایشگاه گردشگری به رخ جهانیان بکشانیم، فرصتی که اگر از دست برود، بار دیگر بدست نمی آید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: