April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۷۹۴۳
۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۸
0
جلال گفت: برآورد ما این است که بعد از اجرای طرح یارانه نان، حدود ۳۰ درصد مصرف گندم کشور کاهش می‌یابد و سالانه حدود ۱.۵ میلیارد یورو صرفه جویی در پی دارد.
طرح یارانه نان، ۱.۵ میلیارد یورو صرفه جویی به دنبال دارد
محمد جلال مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت و گویی به سوالات زیر درباره طرح یارانه نان پاسخ داد.

هدف دولت از تغییر نحوه پرداخت یارانه نان چه بود؟

جلال: دولت تصمیم گرفت تا یارانه گندم و کالا‌های اساسی را به صورت هوشمندانه و هدفمند تخصیص دهد. در مورد نان سنتی، یارانه از گندم برداشته می‌شود و به آرد نانوایی‌ها اختصاص پیدا می‌کند. در این فرآیند، قیمت ترجیحی گندم از روی کشاورزان برداشته می‌شود و رونقی در فضای کشاورزی ایجاد خواهد شد. در نانوایی‌ها آرد به قیمت تمام شده در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد و مهلتی بین ۳۰ تا ۴۵ روز به آن‌ها داده می‌شود. به شرط اینکه نان را از طریق زیرساخت کارتخوان‌های هوشمند در اختیار مردم قرار دهند، در پایان هر روز یارانه نان را دریافت می‌کنند.

برآورد اجمالی ما این است که بعد از اجرای طرح یارانه نان، حدود ۳۰ درصد مصرف گندم کشور (تحت عنوان نان مصرفی مردم) کاهش می‌یابد و سالانه حدود یک و نیم میلیارد یورو صرفه جویی در پی دارد.

اگر عرضه خارج از شبکه را جدی‌ترین معضل گندم یارانه‌ای بدانیم، با این ساز و کار و به شرط رسیدن نان به دست مردم، یارانه به هدف اصابت می‌کند؛ بنابراین در این طرح عرضه‌های خارج از شبکه که در قالب قاچاق آرد یا مصارف نان در دامداری‌ها و ... اتفاق می‌افتاد، حذف می‌شوند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: