April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۸۰۵۷
۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
0
ابزار مرابحه سهام، ابزاری جدید در راستای تامین مالی شرکت‌ها جهت خرید سهام از بازار سرمایه، کاهش زمان تامین مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، تخصصی‌تر شدن ابزار‌های تامین مالی و همچنین توسعه بازار است. این ابزار می‌تواند در روز‌های منفی بازار نقشی پررنگی در تقویت بخش خرید ایفا کند.
ابزاری نو برای روز‌های منفی بورس
مرتضی چشان، رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی با بیان اینکه تاکنون ابزاری تخصصی برای تامین مالی شرکت‌ها برای خرید سهام از بازار سرمایه وجود نداشت گفت: با وجود ابزار‌های عمومی، چون ابزار اجاره و اجاره سهام، موضوع تامین مالی شرکت‌ها و خرید سهام از بازار سرمایه از طریق آن‌ها بسیار سخت و نیازمند الزاماتی بود. بنابراین، هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اصلاح دستورالعمل مرابحه، امکان استفاده از مرابحه سهام توسط شرکت‌ها جهت خرید سهام از بازار سرمایه را فراهم کرد.

وی درباره ویژگی‌های مثبت ابزار جدید «مرابحه سهام» عنوان کرد: این ابزار سختی‌های ابزار‌های عمومی قبلی را برطرف کرده و دسترسی به سهمی که شرکت‌ها خواهان خرید آن از بازار هستند را تسریع می‌کند.

به گفته وی، ابزار مرابحه سهام در راستای تامین مالی شرکت‌ها جهت خرید سهام از بازار سرمایه، کاهش زمان تامین مالی شرکت‌ها، تخصصی‌تر شدن ابزار‌های تامین مالی و همچنین توسعه بازار سهام است.

وی ادامه داد: این موضوع ضمن توسعه بازار سهام، به توسعه ابزار‌های تامین مالی کمک می‌کند.

رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی اظهار کرد: این ابزار نقش پررنگی در تقویت بخش خرید ایفا می‌کند البته در زمانی که بازار منفی و نیازمند حمایت است، این ابزار می‌تواند شرکت‌ها و اشخاص حقوقی را به ارائه درخواست برای تامین مالی تشویق کند تا با خرید سهام به بازار سرمایه کمک کنند.

چشان با بیان اینکه عوامل متعددی بر رونق و توسعه بازار سرمایه اثرگذار هستند، گفت: یکی از این عوامل، وجود نقدینگی مناسب جهت خرید سهام از بازار سرمایه است و یکی از راهکار‌های کمک به بازار سهام، استفاده از ابزار‌های مالی با هدف تامین نقدینگی مورد نیاز سرمایه گذاران در بازار سهام است.

رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی افزود: مرابحه سهام، ابزار اختصاصی و جدید برای کمک به شرکت‌ها جهت خرید سهام از بازار سرمایه است که با توجه به ساختار عملیاتی این ابزار، دسترسی شرکت‌ها به نقدینگی مورد نیاز جهت دستیابی به هدف مذکور، سریعتر از سایر ابزار‌های تأمین مالی موجود است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: