April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۸۰۹۰
۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
قلی پور معتقد است بر اساس افزایش قیمت دلار تا به امروز، نرخ دلار تا پایان سال ۱۴۰۱ روند صعودی را طی و متناسب با نرخ تورم حرکت می‌کند.
پیش بینی نرخ دلار در سال جاری /ترمز قیمت دلار به دست دولت کشیده می‌شود
امروز قیمت دلار در صرافی ملی رقم ۲۶ هزار و ۲۳۲ تومان اعلام شد. نرخ خرید دلار در این صرافی نیز ۲۵ هزار و ۹۷۱ تومان تعیین شد. قیمت یورو نیز برای فروش در صرافی ملی ۲۸ هزار و ۴۳۱ تومان اعلام شده؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی ۲۸ هزار و ۱۴۸ تومان قیمت خورده است.

پیش بینی می‌شود که با افزایش عرضه در بخش اسکناس و همچنین حواله‌جات ارزی کانال قیمتی فعلی ارز ثبات چندان نخواهد داشت. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه نرخ واقعی دلار بیشتر از ۲۵ هزار تومان نیست، گفت: مسائل حاشیه‌ای در بازار ارز مانند شایعه در مورد کاهش فروش نفت و یا اخبار بین‌المللی با واقعیت‌های اقتصاد هم‌خوانی ندارد و توسط سوداگران شکل می‌گیرد.

نرخ دلار در هفته اخیر به صورت سعودی افزایش یافته است، اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که این افزایش قیمت ارز تناسبی با شرایط فعلی اقتصاد کشور ندارد.

برخی از فعالان بازار ارز می‌گویند که شرایط فعلی بازار مانند آذرماه سال گذشته است؛ در آن زمان دلار بدون توجه به متغیر‌های بنیادین اقتصاد کشور به کانال ۳۱ هزار تومان صعود و پس از مدتی به کانال ۲۵ هزار تومانی سقوط کرد.

همچنین علی صالح آبادی، رئیس بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارنظر درباره وضعیت بازار ارز گفته است؛ بانک مرکزی برنامه مفصلی را در حوزه مدیریت بازار ارز دارد؛ بنابراین پیش بینی می‌شود که با افزایش عرضه در بخش اسکناس و همچنین حواله‌جات ارزی کانال قیمتی فعلی ارز ثبات چندان نخواهد داشت.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، در رابطه با پیش‌بینی‌های صعودی در بازار ارز گفته است: طبق واقعیت‌های اقتصادی نرخ فعلی دلار صحیح نبوده بلکه مقدار حقیقی آن حدود ۲۰-۲۵ هزار تومان یا حتی کمتر است؛ از دلایل متعدد اثرگذار در قیمت فعلی ارز کشور می‌توان به فضای روانی ایجاد شده، مسائل بین‌المللی و موضع‌گیری‌ها در مورد مذاکرات را نام برد.
 

در همین رابطه مهدی قلی پور کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز مطرح کرد: نرخ دلار در کشور مبتنی بر اخبار برجام است که اگر مذاکرات به نتیجه‌ای نرسد، دلار روند صعودی خود را طی می‌کند و در این حالت کشور با محدودیت‌های بسیاری رو به رو خواهد شد.

وی افزود: دولت سیزدهم قصد دارد از رشد نرخ دلار جلوگیری کند، اما با توجه به اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد و نرخ تورمی که روز به روز در حال افزایش است، قیمت دلار که وابسته به این شرایط است، افزایش می‌یابد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: اخیرا رییس جمهور اعلام کرده است که ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تبدیل کنند، این موضوع به خودی خود بر افزایش قیمت کالا‌های اساسی تاثبر گذار است و سطح واقعی قیمت‌ها را تغییر و همچنین می‌تواند به افزایش نرخ ارز کمک شایانی کند.

وی مطرح کرد: همه شرایط اقتصادی در کشور نشان دهنده این است که نرخ ارز رو به افزایش است، اما دولت تلاش می‌کند خلاف این موضوع را ثابت و نرخ ارز را پایین‌تر از حد واقعی آن نشان دهد.

قلی پور خاطر نشان کرد: بر اساس افزایش قیمت دلار تا به امروز، پیش بینی می‌شود که تا پایان سال ۱۴۰۱، نرخ دلار روند صعودی را طی و متناسب با نرخ تورم حرکت کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: