کد خبر: ۳۷۸۰۹۹
۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
تا زمانی که قیمت گذاری دستوری است و این رانتخواری در سطح ملی است، نمی‌توان نسبت به بازار خودرو خوش بین بود.
تاثیر قرعه کشی خودرو بر قیمت خودرو
خودرویی که در حال حاضر در بازار فروخته می‌شود تفاوت ۵۰ درصدی با قیمت کارخانه دارد پس با حذف قرعه کشی و افزایش عرضه این تفاوت قیمت نیز کاهش می‌یابد. قیمت گذاری دستوری و نحوه فروش خودرو به روش قرعه کشی از جمله تصمیماتی بود که کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس نسبت به آن چندین بار واکنش نشان داده بودند و این روش ساماندهی را بدترین روش برای فروش خودرو عنوان کرده بودند.

یکی از اصلی‌ترین مشکلات صنعت خودروی کشور وجود همین دلالان و واسطه گران است و افزایش قیمت خودرو هم از سوی همین افراد صورت می‌گیرد. برای ساماندهی بازار خودرو، باید واسطه گران و دلالان از این صنعت حذف شوند و تولیدات داخلی مستقیم به دست مصرف کننده برسد. در این صورت هم تولید کننده زیان نمی‌بیند و هم مصرف کننده خودرو با قیمت واقعی می‌خرد.

تا زمانی که قیمت گذاری دستوری است و این رانتخواری در سطح ملی است، نمی‌توان نسبت به بازار خودرو خوش بین بود.

پیش فروش خودرو طی سال‌های گذشته توسط شرکت‌های خودروساز داخلی و یا نمایندگان فروش خودرو‌های خارجی به صورت ماهانه و یا فصلی در حال اجرا است که طی سه سال اخیر به دلیل ممنوعیت واردات خودرو و همچنین نوسانات بازار خودرو، با تغییراتی همراه شده است. بدین گونه که گاه پیش فروش خودرو‌ها به صورت قرعه کشی و یا گا‌ها با پرداخت بر اساس نوسانات بازار پیش رفته است.

واردات خودرو‌های خارجی به بازار کشور از سال ۹۷، ممنوع است. به همین دلیل طی چند سال اخیر، سازندگام محصولات داخلی و یا نمایندگان برخی از محصولات خارجی، شرایطی برای متقاضیان و خریداران خودرو ترتیب داده‌اند تا از طریق آن بتوانند خودرو مورد نظر خود را از درب کارخانه و پیش از رسیدن به بازار، تهیه کنند. در حال حاضر شرکت‌هایی همچون سایپا، ایران خودرو، کرمان موتور، مدیران خودرو، گروه بهمن و… عرصه پیش فروش خودرو‌ها را در دست گرفته‌اند و خدماتی را همچون فروش فوری نقدی و اینترنتی یا فروش محصول پس از انجام قرعه کشی، ارائه می‌دهند. حالا نیز زمزمه‌هایی از پایان کار این قرعه‌کشی‌ها در سال ۱۴۰۱ به گوش می‌رسد. به نظر می‌رسد که افزایش عرضه، بهترین روش جایگزین قرعه‌کشی خودرو باشد.

گروه خودروسازی سایپا و گروه خودروسازی ایران خودرو از سال گذشته به منظور تنظیم بازار و تعدیل قیمت محصولا داخلی، پیش فروش خودرو را به صورت منظم و جدی برگزار می‌کنند.

مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو گفت: سامانه یکپارچه، تفاوت خاصی با قرعه‌کشی خودروسازان ندارد. قرار بود وزارت صمت دخالت‌های خود را در صنعت خودروسازی کشور کاهش دهد، اما حال قرعه‌کشی نیز به وظایف آن اضافه شد.

او توضیح داد: با این اقدامات وزارت صمت، تنها وضعیت این صنعت و بازار بدتر می‌شود. با این شرایط، هیچ یک از اهدافی که وزارت صمت برای کنترل قیمت‌ها مشخص کرده بود، تحقق نمی‌یابد. برای تنظیم بازار با استفاده از واردات خودرو یکی از روش‌هایی است که با ایجاد بازار رقابت، خودروساز را مجاب به ارتقا کیفیت تولیدات کند و همچنین با حذف قرعه کشی از سال آینده، مردم می‌توانند به صورت مستقیم از خودروساز، خودرویی را که می‌خواهند خریداری کنند پس حذف قرعه کشی به معنای افزایش قیمت‌ها نیست.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: