کد خبر: ۳۷۸۱۷۵
۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
یک کارشناس بازار مسکن با بیان که زمانی که صدور پروانه ساختمانی در کشور، افزایش می‌یابد باید در کنار آن تقاضا برای خرید هم افزایش یابد عنوان کرد: ساخت مسکن در صورتی که هیچ تقاضایی وجود ندارد، امری بیهوده است.
افزایش صدور پروانه ساختمانی بدون تقاضا در کشور
قبل از احداث هر نوع ساختمان با هر کاربری در حوزه ساخت و ساز شهری و روستایی، لازم است مالک آن ساختمان با مراجعه به مراجع صدور پروانه، مجوزی را تحت عنوان پروانه (جواز) ساختمان دریافت کند که دلیل اخذ این مجوز به این خاطر است که ساختمانی که قرار هست سازه طبق چهارچوبی مشخص بنا شود بنابراین انجام هرگونه عملیات ساخت و ساز بدون صدور پروانه ساختمانی غیرقانونی بوده و توسط مراجع نظارت بر ساختمان متوقف خواهد شد.

هدف اصلی از اخذ پروانه ساختمان، اطمینان از ساخت و ساز قانونی منطبق با مشخصات فنی و رعایت اصول شهرسازی است که مزایای آن شامل بهره‌مندی از تسهیلات بانکی، بیمه شدن ساختمان و افراد مشغول به کار در ساختمان، جلوگیری از بروز حوادث ساختمانی و... است.

همه پروژه‌های ساخت و ساز در کشور به مجوز ساخت نیازی ندارند و در اغلب موارد تعمیرات و تغییرات ساده می‌تواند توسط پیمانکار یا مالک و بدون پروانه انجام شود. با این حال پروژه‌ای که شامل اضافه کردن سقف یا تغییرات قابل توجه در ساختمان باشد، معمولاً نیاز به مجوز ساخت از شهرداری دارد.

صدور پروانه ساختمانی در سال‌های اخیر و تا نیمه اول سال قبل کاهش داشت و تعداد پروانه ساختمانی از سال ۹۷ هر سال نسبت به سال قبل رشدی ناچیز را نشان می‌دهد، اما جدیدترین آمار صدور پروانه ساختمانی که محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است، حاکی از رشد بی‌سابقه صدور پروانه ساختمانی در یک دهه اخیر است؛ بنابراین تعداد پروانه ساختمانی صادر شده در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ برابر یک میلیون و ۶۰ هزار واحد بوده در حالی که در سال ۹۹ تعداد ۱۶۳ هزار پروانه ساختمانی صادر شده است.

صدور پروانه ساختمانی مقدمه ساخت و ساز محسوب می‌شود یعنی هر آمار پروانه صادر شده افزایش یا کاهش داشته باشد در ماه‌های آینده، ساخت و ساز به همان میزان کاهش و یا افزایش خواهد یافت.

اما این سوال مطرح می‌شود که این آمار‌ها چه پیامی برای بازار مسکن دارد؟

در همین رابطه مهدی روانشادنیا کارشناس بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار کرد: تنها دلیل افزایش تعداد پروانه ساختمانی، نشان از این موضوع دارد که بسیاری از مردم بازار مسکن را به عنوان بازاری برای سرمایه گذاری انتخاب میکنند، زیرا قیمت مسکن روز به روز در حال افزایش است و به نظر می‌رسد بهترین راه برای سرمایه گذاری است.

وی افزود: سرمایه گذارانی که برای سرمایه گذاری وارد این بازار می‌شوند، مناطقی را انتخاب میکنند که بیشترین احتمال برگشت سرمایه و سود را دارد.

این کارشناس بازار مسکن ابراز کرد: امروزه دولت باید نظارت پررنگ تری بر صدور پروانه ساختمانی در کشور داشته باشد، تا مانند سال‌های گذشته شاهد ساخت و ساز‌های ناقص با ایرادات فراوان نبوده و متروپل دیگری را رقم نزنند.

روانشادنیا بیان کرد: زمانی که صدور پروانه ساختمانی در کشور، افزایش می‌یابد باید در کنار آن تقاضا برای خرید هم افزایش یابد. زیرا ساخت مسکن در صورتی که هیچ تقاضایی وجود ندارد، امری بیهوده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: