کد خبر: ۳۷۸۲۱۴
۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
بازار سرمایه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ کاملا متفاوت از روز‌های دیگر بود و با افزایش چهار هزار و ۹۱۲ واحدی را تجربه کرد و در نهایت به سطح یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحد رسید.
بررسی عملکرد بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
شاخص بورس این هفته را پس از دو روز تعطیلی آغاز کرد و در روز دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ با سقوط ۲۷ هزار و ۶۴۷ واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و ۵۱۴ هزار و ۳۳۱ واحد رسید. شاخص هم وزن بورس نیز با افت ۹ هزار و ۶۵۰ واحدی در سطح ۴۲۰ هزار و ۶ واحدی ایستاد. ریزش ۹ هزار واحدی بیشترین سقوط شاخص هم وزن در ۷ ماه اخیر است. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۳۶۵ واحد پائین آمد و در سطح ۲۰ هزار و ۸۵۳ واحد قرار گرفت. ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و هزار و ۱۳۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه نزدیک به ۵ برابر بیشتر شده است. در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وبملت (بانک ملت) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۵۴ میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نماد‌های فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و فغدیر (شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. همچنین نماد‌های «فولاد»، «شپنا» و «نوری» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نماد‌های «بفجر»، «مبین» و «فارس» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند.

شاخص بورس در روز بعد ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۱ با افزایش هزار و ۷۳ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۵۱۵ هزار و ۳۸۳ واحد رسید. شاخص هم وزن بورس نیز با افت ۹۴۱ واحدی در سطح ۴۱۹ هزار و ۶۴ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۱۵ واحد پائین آمد و در سطح ۲۰ هزار و ۸۳۸ واحد قرار گرفت. ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۴۴۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۳۵ میلیارد تومان بود. پس از فملی، نماد‌های حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) و وبملت (بانک ملت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. نماد‌های «شپنا»، «فارس» و «شتران» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نماد‌های «حکشتی»، «فملی» و «وبملت» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. در فرابورس نیز نماد‌های «ددانا»، «سمگا» و «اتکای» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «آریا»، «خدیزل» و «تجلی» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

شاخص بورس در روز پس از آن افزایش چهار هزار و ۹۱۲ واحدی را تجربه کرد و در نهایت به سطح یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحد رسید. بر اساس داده‌های شرکت بورس و اوراق بهادار، شاخص کل هم‌وزن ۰٫۵ درصد افزایش داشت و به محدوده ۴۲۱ هزار و ۴۱۲ واحدی رسید. معامله‌گران در این روز ۳۲۷ هزار و ۹۰۶ معامله به ارزش ۵۹ هزار و ۹۱۵ میلیارد تومان انجام دادند. نماد‌های حکشتی، شستا، فملی، جم‌پلین، مبین، شبندر، شتران و شپدیس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. همچنین نماد‌های ومعادن، شبریز، البرز، داسوه و خاهن بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس گذاشتند. در روز چهارشنبه شاخص فرابورس با افزایش ۱۰۸ واحدی به محدوده ۲۰ هزار و ۹۴۶ واحد رسید. تعداد معاملات انجام شده در فرابورس نیز ۲۵۴ هزار ۸ معامله بود. نماد‌های بپاس، زاگرس، شگویا، ددانا، کزغال، اتکای و فزر بیشترین تاثیر مثبت و نماد‌های دماوند، رنیک، بمپنا و بجهرم نیز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند. نماد‌های ددانا، قچار، کرمان، زاگرس، زقیام، مدیریت و وسپهر نیز لقب نماد‌های پرتراکنش فرابورس را گرفتند. آخرین قیمت ۸۲ نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آن‌ها افزایش یافته و ۵۴ نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند. ارزش کل معاملات خرد بازار سرمایه نیز در مجموع به حدود چهار هزار و ۴۲۶ میلیارد تومان رسید. در معاملات بازار نماد‌های کایزد، فولاد و ددانا بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها را ثبت کردند. همچنین وبملت، فملی سامان بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها را داشتند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: