April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۸۲۵۷
۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
0
رئیس کل سازمان امور مالیاتی بیان کرد که امسال برای محاسبه درآمد مالیات مشاغل خرد و متوسط مبنا را عملکرد کارتخوان‌های آن‌ها قرار دادیم و مواردی، چون کارت به کارت، چک و ملاک نیست.
واریزی‌های کارتخوان؛ ملاک محاسبه درآمد مشاغل
صاحبان مشاغل تا پایان خردادماه سالجاری فرصت دارند تا نسبت به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات عملکرد سال گذشته خود اقدام کنند.

داوود منظور_رئیس کل سازمان امور مالیاتی در یک برنامه تلویزیونی به بیان جزئیات اخذ این مالیات و اقداماتی که برای محاسبه مالیات مقطوع برای این افراد درنظر گرفته شده است، پرداخت.

وی در ابتدا اظهار کرد: فعالان اقتصادی برای عملکرد سال گذشته خود باید اظهارنامه بدهند تا سازمان امور مالیاتی نسبت به برآورد درآمد آن‌ها و وصول مالیات اقدام کند. از آنجا که سال گذشته، سال سختی برای مشاغل به خصوص مشاغل خرد و متوسط بود، امسال نمی‌توانیم مالیات مشاغل را نسبت به سال گذشته افزایش دهیم زیرا، روند اخذ مالیات به این صورت است که هر چه درآمد مشاغل افزایش یابد، بالطبع باید مالیات بیشتری از آن‌ها اخذ شود، اما از آنجا که وضعیت اقتصادی و درآمدی مشاغل در سال گذشته مساعد نبوده، قصد نداریم تا فشار مالیاتی هم به آن‌ها وارد کنیم.

وی افزود: در این زمینه، دو فرصت برای مشاغل فراهم کردیم تا بتوانند مالیات خود را بپردازند. اولین گام این است که مشاغل اظهارنامه را تکمیل کنند و در آن به بیان میزان درآمد و هزینه‌های خود بپردازند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی ادامه داد: البته، میزان درآمد و هزینه‌هایی که صاحبان مشاغل به سازمان امور مالیاتی اعلام می‌کنند، با میزان تشخیصی سازمان متفاوت است زیرا، برخی از مشاغل ممکن است که سعی کنند تا درآمد خود را کتمان یا هزینه‌های خود را زیاد اعلام کنند. در این زمینه، سازمان امور مالیاتی با استفاده از بانک اطلاعاتی خود شامل واریزی‌های دستگاه پوزها، مقادیر ورودی به حساب‌ها از طریق کارت به کارت و ... میزان مالیات ابرازی را بررسی می‌کند تا میزان مالیات تشخیصی را به مؤدی اعلام کند.

فروش کمتر از ۴.۸ میلیارد مشمول مالیات مقطوع می‌شود
وی افزود: دومین راهی که پیش‌روی مشاغل برای پرداخت مالیات عملکرد سال گذشته است، تبصره ۱۰۰ قانون مالیات مستقیم است که طبق آن، در حال حاضر مشاغلی که فروش آن‌ها کمتر از ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان باشد، نیازی به تسلیم اظهارنامه ندارند و مالیات آن‌ها مقطوع محاسبه خواهد شد. در سال گذشته، سقف تعیین شده برای کسانی که مشمول مالیات مقطوع می‌شدند، ۱ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان بود که برای اعمال این سقف برای سال جاری نیز بسیاری از مشاغل زیان می‌دیدند که سقف را به ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان افزایش دادیم. به عبارت دیگر، مشاغلی که فروش آن‌ها در سال گذشته کمتر از این میزان باشد، مشمول مالیات مقطوع می‌شوند.

منظور درباره چگونگی محاسبه مالیات مقطوع برای مشاغل گفت: برای تعیین مالیات مقطوع برای مشاغل، میزان فروش فعالان اقتصادی و صاحبان مشاغل از طریق بانک اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی به همراه ضریب سود فعالیت آن‌ها محاسبه می‌شود تا در نهایت، مالیات را اعمال کنیم.

واریزی‌های کارتخوان؛ ملاک محاسبه درآمد مشاغل
وی با بیان اینکه امسال تمرکز سازمان امور مالیاتی برای محاسبه درآمد و فروش مشاغل برای اخذ مالیات، واریزی‌ها از طریق کارتخوان‌های آن‌هاست، گفت: امسال برای محاسبه درآمد مالیات مشاغل خرد و متوسط مبنا را عملکرد کارتخوان‌های آن‌ها قرار دادیم و مواردی، چون کارت به کارت، چک و ملاک نیست.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: