کد خبر: ۳۷۸۳۳۳
۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
0
وزارت امور خارجه فیلیپین اعلام کرد، این کشور دست به طرح یک اعتراض دیپلماتیک جدید علیه فعالیت‌های دریایی چین در حوزه ۲۰۰ مایلی منطقه اقتصادی انحصاری مانیل زده است.

فیلیپین اقدامات چین در دریای چین جنوبی را
این دومین اعتراض دیپلماتیک این وزارتخانه در یک هفته گذشته محسوب شده در حالی که تا پیش از آن بیش از ۳۰۰ شکایت علیه فعالیت‌های پکن در دریای چین جنوبی که "غیرقانونی" خوانده شده‌اند، مطرح شده است.

وزارت امور خارجه فیلیپین در بیانیه‌ای چین را متهم به "ماهیگیری غیرقانونی" کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: چین حق ماهیگیری، نظارت یا مداخله در فعالیت های مشروع فیلیپین در حوزه این کشور را ندارد.

سفارت چین در مانیل به درخواست برای اظهار نظر درباره این گزارش پاسخ نداد.

این وزارتخانه اعلام داشت که اقدامات چین در حوزه جزیره مرجانی توماس دوم که هم پکن و هم مانیل ادعای مالکیت آن را دارند و در فاصله ۱۰۵ مایل دریایی (۱۹۵ کیلومتر) از استان پالاوان فیلیپین قرار دارد، انجام شده است.

در ماه نوامبر، فیلیپین یک ماموریت تدارکاتی در حوزه این جزیره مرجانی را به دلیل انسداد و استفاده از سلاح آب پاش از سوی سه کشتی گارد ساحلی چین علیه قایق های تدارکاتی متوقف کرد.

چین مدعی بخش‌های وسیعی از دریای چین جنوبی بوده و به رغم مطرح شدن یک حکم در سال ۲۰۱۶ در ابطال ادعای ارضی پکن  به حضور خود در این آبراه استراتژیک ادامه می‌دهد.

اعتراض اخیر فیلیپین چالش‌های پیش روی فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهور منتخب جدید این کشور را برجسته می سازد؛ کسی که در قبال تعقیب روابط اقتصادی قوی‌تر با چین مسئولیت ظریف ایجاد توازن را خواهد داشت، در حالی که به نظر نمی‌رسد در برابر آنچه ارتش فیلیپین به عنوان تحریکات غیرقانونی پکن در دریا تشخیص داد، تسلیم شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: