کد خبر: ۳۷۸۳۹۴
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
0
سکه طلا طرح جدید در روز‌های پایانی هفته گذشته روی پله نهایی کانال مذکور به فعالیت خود پایان داد.
فعالیت دوباره معامله گران در بازار/ سرمایه جدید در راه بازار ارز
بهای انس جهانی طلا در هفته گذشته نوسان کمی داشت و در محدوده ۱۸۴۰ تا ۱۸۵۰ دلار معامله می‌شد، در نتیجه قیمت طلا در کشور تحت تاثیر نرخ ارز بود.

سکه طلا طرح جدید نیز که در روز‌های میانی هفته گذشته وارد روند کاهشی جدیدی شده بود و در راستای این روند به کانال ۱۴ میلیون تومانی عقبگرد کرده بود، در روز‌های پایانی هفته گذشته روی پله نهایی کانال مذکور به فعالیت خود پایان داد. قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در روز پنج شنبه ۱۹ خرداد به رقم ۱۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید.

بازار معاملات سکه و ارز در هفته گذشته دو روند متضاد را به ثبت رساندند. بر خلاف نرخ دلار که طی معاملات هفته گذشته روندی تماما افزایشی و حدود ۳درصد رشد قیمت را تجربه کرد، قیمت سکه طلا در معاملات روز‌های میانی هفته شاهد شکست قیمتی بود و عقبگرد یک کاناله را تجربه کرد.

هر برگ اسکناس دلار بازار متشکل در معاملات روز‌های ابتدایی هفته گذشته در رقم ۲۶ هزار و ۲۷۰ تومان فعالیت خود را آغاز کرد. افزایش قیمت دلار در معاملات هفته گذشته به صورت روزانه رخ داد یعنی نرخ‌های مطرح شده در روز جدید حدودا به میزان ۱۵۰ تا ۳۰۰ تومان نسبت به نرخ روز قبل افزایش یافته بود.

روند افزایشی مذکور به گونه‌ای پیش رفت که در روز چهارشنبه ۱۸ خرداد دلار بازار متشکل با رسیدن به رقم ۲۶هزار و ۹۴۵ تومان آماده ورود به کانال ۲۷ هزار تومانی شد.

در نهایت طی معاملات روز پنج شنبه ۱۹ خرداد این امر به وقوع پیوست و هر برگ اسکناس دلار در این سامانه در رقمی معادل ۲۷ هزار و ۲۷ تومان معامله شد.

اما معامله گران در معاملات بازار سکه روند متفاوتی را مشاهده کردند. هر قطعه سکه امامی در معاملات روز‌های ابتدایی هفته گذشته در سطوح قیمتی نیمه اول کانال ۱۵ میلیون تومانی فعالیت خود را آغاز کرد.

اما در روز‌های میانی هفته و با کاهش نسبی نرخ اونس جهانی طلا در کنار کاهش میزان حباب قیمتی سکه نرخ این کالای سرمایه‌ای به کانال ۱۴ میلیون تومانی بازگشت و در رقم ۱۴ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان معامله شد.

انتقال سرمایه معامله گران به سمت بازار ارز

به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار تهران انتقال سرمایه معامله گران به سمت بازار ارز می‌تواند از جمله دلایل کاهش حباب قیمتی سکه باشد. به اختلاف میان ارزش ذاتی و نرخ معامله شده یک کالا در بازار حباب قیمتی آن کالا می‌گویند.

از جمله نکات قابل توجه بازار در روز‌های هفته گذشته می‌توان به ایجاد صف خرید دلار مقابل صرافی‌های دارای سهمیه فروش ارز دولتی اشاره کرد. پس از ایجاد شکاف میان قیمت دلار در سامانه بازار متشکل و ارقام معامله شده در بازار غیر رسمی، میزان تقاضا برای خرید ارز دولتی افزایش یافت.

با وجود اینکه طبق قانون بانک مرکزی هر فرد برای دریافت ارز دولتی ارائه مدارکی مثل پاسپورت و پرینت بلیت پرواز خارجی الزامی است، به عقیده برخی از تحلیلگران بخشی از افراد موجود در صفوف خرید دلار متقاضی واقعی نبوده و در راستای کسب سود اقدام به خرید دلار می‌کنند.

کاهش ریسک در بازار ارز‌های دیجیتالی

بازار‌های جهانی دیروز در حالت کاهش ریسک قرار گرفتند و سهام و ارز‌های دیجیتال را پایین آوردند. به طور معمول، سرمایه‌گذاران در زمان افزایش تورم، ریسک خود را کاهش می‌دهند.

ارزش بیت کوین (BTC) در ۲۴ ساعت گذشته ۴ درصد کاهش داشت، در حالی که اتر (ETH) در مدت مشابه ۶ درصد کاهش داشت. اکثر ارز‌های دیجیتال جایگزین (آلت کوین ها) که ریسک بیشتری دارند، در روز جمعه عملکرد ضعیفی نسبت به بیت کوین داشتند. این نشان می‌دهد که اشتهای کمتری برای ریسک در میان معامله گران ارز‌های دیجیتال وجود دارد.

روند صعودی قیمت طلا متوقف شد

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: منع معاملات کاغذی و فردایی ارز روند رشد قیمت طلا را متوقف کرد.

محمد کشتی آرای روز جمعه در خصوص وضعیت بازار طلا در هفته گذشته اظهار داشت: بهای انس جهانی طلا در هفته گذشته نوسان کمی داشت و در محدوده ۱۸۴۰ تا ۱۸۵۰ دلار معامله می‌شد، در نتیجه قیمت طلا در کشور تحت تاثیر نرخ ارز بود.

وی افزود: نرخ ارز با وجود اینکه تحت کنترل بانک مرکزی بود، اما در برخی روز‌ها در فضای غیرواقعی سیر صعودی داشت و در این ایام با اطلاعیه‌های بانک مرکزی مبنی بر منع معاملات کاغذی و معاملات فردایی ارز روند رشد قیمت طلا متوقف شد.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: قیمت سکه طرح قدیم ۳۰۰ هزار تومان و سکه طرح جدید ۳۵۰ هزار تومان کاهش قیمت و نیم سکه و ربع سکه هر کدام ۲۰۰ هزار تومان افت قیمت داشتند. در هفته گذشته سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی بدون تغییر قیمت داد و ستد می‌شد.

کشتی آرای افزود: هر مثقال طلای آب شده ۵۰ هزار تومان و هر گرم طلا ۱۵ هزار تومان افزایش قیمت داشت. اینکه در هفته گذشته قیمت انواع سکه کاهش و طلا افزایش یافت، به دلیل کاهش حباب سکه بود که به دلیل اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و منع معاملات کاغذی و فردایی بود.

به گفته نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران رشد نرخ ارز در بازار نیز به دلیل جو روانی و اخبار سیاسی رخ داد که بر قیمت طلا نیز تاثیر گذاشت. بهای انس جهانی طلا در هفته‌های گذشته تغییری نداشت و پیش‌بینی می‌شود افزایشی هم نباشد و دیگر متغیر موثر بر قیمت طلا نرخ ارز است که باید منتظر ماند و دید چگونه خواهد بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: