همه چیز به سود بورس است به جز روند معاملات
کد خبر: ۳۷۸۴۲۹
۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
0
تحلیلگران بازار سرمایه، بورس را ارزان‌ترین بازار فعلی در ایران می‌دانند، اما در تابلوی معاملات سیگنال خاصی برای رشد این بازار وجود ندارد.
ترمز نزول بورس کشیده می‌شود؟
بورس تهران در شرایطی که دیروز با کاهش ۲ هزار واحدی شاخص کل مواجه شد، همچنان فروشنده قوی ندارد. اما در طرف مقابل هم وضعیت به همین شکل است و خریداران هم قوی نیستند.

البته دیروز نسبت به چهارشنبه هفته گذشته وضعیت شاخص قدرت خریداران حقیقی بهبود نسبی داشت، اما می‌توان گفت که قدرت خریداران و فروشندگان فعلا برابر است و تا زمانی که وضعیت به این شکل باشد، انتظار رشد خاصی هم از بورس وجود ندارد.

دیروز و در حالی که به دلیل اتفاقات سیاسی انتظار می‌رفت بورس واکنش تندی نشان بدهد، این اتفاق رخ نداد تا یک بار دیگر مشخص شود سهامداران، تمایل چندانی به فروش ندارند. گرچه بازار بالا نمی‌رود، اما سهامداران هم تمایلی به فروش دارایی خود ندارند که این خود می‌تواند ترمز نزول بیشتر بورس را بکشد.

نه خریدار قوی است نه فروشنده
اما برای رشد بورس نیاز به خریداران قوی است که فعلا خریداران هم در بازار حضور فعالی ندارند و همین موضوع باعث شده بورس چند روزی در یک محدوده خاص درجا بزند.

ارزش معاملات خرد بازار دیروز در حدود ۳۴۵۰ میلیارد تومان بود که این رقم کوچکی محسوب می‌شود و یکی از کم‌ترین رقم‌ها در سال ۱۴۰۱ است. همین پایین بودن ارزش معاملات خرد، بزرگ‌ترین سیگنال به افرادی است که منتظر دیدن شواهدی برای ورود به بازار هستند و تا زمانی که ارزش معاملات رشد نکند، پول‌های پارک شده در کارگزاری‌ها هم وارد گود نمی‌شوند.

دیروز بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار هم ثبت شد که این یکی دیگر از نشانه‌های منفی برای معامله گران است. مدتی است که حقیقی‌ها هر روز پول از بازار خارج می‌کنند که تا زمان مثبت شدن جریان ورود و خروج پول، نمی‌توان از بورس انتظار رشد داشت.

تعداد نماد‌های منفی دو برابر نماد‌های مثبت
همچنین دیروز تعداد نماد‌های منفی دو برابر تعداد نماد‌های مثبت بود که دامنه این موضوع به معاملات امروز هم کشیده خواهد شد و انتظار می‌رود امروز بورس با کاهش شاخص آغاز به کار کند. اما از آنجا که فشار فروش در بازار خیلی زیاد نیست، انتظار افت سنگین شاخص وجود ندارد و حتی ممکن است در نیمه دوم معاملات با افزایش تقاضا، شاخص به سمت مثبت شدن نیز حرکت کند.

از آنجا که قیمت ارز نیز رشد کرده، احتمال افت شاخص‌ها مخصوصا به صورت شدید و هیجانی، وجود ندارد مگر اینکه جو منفی دو گروه خودرویی و بانکی به سایر گروه‌ها سرایت کند و موج فروش جدیدی در بازار شکل بگیرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: