April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۸۵۶۲
۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
0
روز گذشته، در نخستین روز کاری مجلس پس از صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، تعدادی از نمایندگان در تذکرات شفاهی و نطق‌های میان دستور از عملکرد اقتصادی دولت و به ویژه شدت یافتن موج تورم درکشور انتقاد کردند.
انتقاد نمایندگان مجلس از شدت تورم
حسن رجایی، نماینده مردم لنجان در مجلس با اشاره به موج گرانی‌ها گفت: «مردم در تحمل گرانی و تورم در فشار طاقت‌فرسایی قرار گرفته‌اند؛ جراحی به موقع اقتصادی یک شمشیر دولبه است اگر به درستی اجرا شود اقتصاد کشور نجات خواهد یافت در غیر این صورت آسیب جدی به مردم وارد خواهد کرد.»

رجایی در نطق میان دستور خود تاکید کرد: «دولتمردان به کرات با مردم سخن بگویند؛ مردم را در جریان جزییات اقدامات خود قرار دهند و از آنان همراهی بخواهند. آقای رییس‌جمهور، هنوز برای مدیران استانی و شهرستانی اقدامات شما مشخص نشده است؛ چه برسد به مردم کوچه و بازار! ضرورت این جراحی بزرگ را ابتدا برای مسوولان و سپس برای مردم تبیین کنید.» نماینده مردم لنجان با انتقاد به عملکرد وزیران بیان کرد: آقای رییس‌جمهور، برخی وزرای شما میدانی و عملیاتی نیستند و فقط در پایتخت آن هم پشت میز خود نشسته‌اند، وزیران شما باید فرماندهان میدان عملیات شما باشند تذکرات و حتی تغییرات را انجام دهید که دولت چابک‌تر شود.

وی اظهار کرد: مبارزه با گرانی و تورم در کنار تغییر به موقع و دسترسی به کالا‌های اساسی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم است. حفظ و تقویت ارزش پولی و پرداخت حقوق و دستمزد به کارگران و کارمندان به خصوص معلمان و تنظیم درآمد مردم از کسبه و کشاورزان باید متناسب با هزینه زندگی باشد تاکید می‌کنم؛ هزینه زندگی و حمایت از تولید و اشتغال با کمک از تسهیلات قرض‌الحسنه و یارانه‌ای، باید در صدر برنامه‌های دولت قرار گیرد؛ از طرفی حرکت دولت در مسیر عزت و کرامت جوانان پاسخ عملی و بحق قانون جوانان که اشتغال است و این حق براساس اصول ۲۸و ۴۳ قانون اساسی که داشتن شغل مناسب، حق جوانان خواهد بود باید مسیر اصلی دولت باشد. نماینده مردم خلخال در مجلس نیز در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت گفت: هیچ نماینده‌ای در مجلس با گرانی‌ها موافق نیست و دولت هرچه سریع‌تر قیمت کالا‌ها را کنترل کند.

سید غنی نظری‌خانقاه در بخشی از تذکر شفاهی خود ضمن انتقاد به «اظهارات غیرمنطقی» سخنگوی دولت بیان کرد: وی در اظهارات اخیر خود گرانی‌ها را به گردن مجلس انداخته در صورتی که هیچ نماینده‌ای در مجلس با گرانی‌ها موافق نیست و ما نسبت به افزایش قیمت‌ها و گرانی حساس هستیم. نظری‌خانقاه تاکید کرد: ما نسبت به تامین کالا‌های اساسی برای مردم و گرفتاری‌های آن‌ها حساس بوده و با مردم همدردیم و به دنبال کاهش قیمت‌ها و کنترل دولت روی قیمت کالا‌ها هستیم.

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با انتقاد از برگزاری جلسه با وزرا به صورت غیرعلنی تصریح کرد: متاسفانه شاهد این هستیم که ۴۰۰ قلم کالا افزایش قیمت داشته‌اند و فشار روی دوش کارمندان، کارگران، بازنشستگان و اقشار آسیب‌پذیر بیشتر شده است. رحمت‌الله نوروزی با بیان اینکه متاسفانه با وجود اینکه کشاورزی بخش اصلی اقتصاد کشور است، اما روزی ۵ ساعت چاه‌های کشاورزی از برق محروم هستند، گفت: همین مساله در کنار نبود پول کلزا و گندم موجب آشفتگی در محصولات کشاورزی شده و حتی نانوایی‌های استان گلستان نیز بسیار شلوغ است. نماینده مردم علی‌آباد در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تصمیم هیات رییسه مبنی بر غیرعلنی کردن جلسه دیروز با حضور وزرا ادامه داد: چرا با وجود اینکه وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی در جلسه حضور داشتند، جلسه غیرعلنی برگزار شد.

ما صدای مردم هستیم و از دولت با رای اعتماد خود حمایت کردیم چرا باید جلسات به صورت غیرعلنی برگزار شود. وی تصریح کرد: مردم باید در جریان امور قرار گیرند، امروز همه چیز گران شده و ۴۰۰ قلم کالا افزایش قیمت داشته است. امروز فشار روی بازنشستگان، کارمندان، کارگران و اقشار آسیب‌پذیر است. نوروزی با بیان اینکه مردم از ما انتظار دارند که جلوی وزرا حرف خود را بزنیم.

گفت: مردم با پیامک مطالبه خود را به ما عنوان کردند و می‌خواهند صدای آن‌ها باشیم. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: با این وجود عنوان شده که قیمت روغن مجددا ۱۷ درصد گران‌تر خواهد شد و مردم باید بدانند نمایندگان و خادمان ملت با وجود اینکه تعامل با دولت دارند، اما صدای آن‌ها هستند و نظرات خود را به صورت شفاف بیان خواهند کرد. وی با یادآوری اینکه ۲ هفته تمام در حوزه انتخابیه بودیم و صدای مردم را شنیدیم، گفت: جوجه‌ریزی استان گلستان که حدود ۵۰۰ تن است و میدان بهمن تهران را تامین می‌کند، امروز دچار کاهش تولید شده و این موضوع به چرخه تولید مواد غذایی آسیب می‌زند.

محمدرضا صباغیان، نایب‌رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها مجلس شورای اسلامی نیز ضمن انتقاد از وضعیت گرانی‌ها مطرح کرد: نمایندگان محترم؛ امروز گرانی در حال خرد کردن استخوان‌های نحیف خانواده‌های ضعیف و حتی خانواده‌های متوسط است، امری که هرگز مسوولان و کسانی که حقوق و پرداخت مناسب دارند، درک نخواهند کرد. وی خطاب به رییس‌جمهور تاکید کرد: آقای رییسی و مسوولان محترم اقتصادی؛ گرانی‌ها دمار مردم را درآورده است، شما در برنامه‌های خود وعده وضعیت بهتر اقتصادی را داده‌اید و با این شعار انتخاب شدید، امروز وضعیت اقتصادی مردم بدتر شده است و هر روز شاهد بالا رفتن قیمت ارز، طلا، قیمت خوراکی‌ها و کالا‌ها هستیم. اگر این گرانی‌ها موقتی است و با مردم صحبت کنید و زمان مشخص کنید و آینده را برای مردم تشریح کنید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: