کد خبر: ۳۷۸۵۷۶
۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
0
چند سالی می‌شود که خشکسالی به طور جدی گریبان آمریکایی‌ها را گرفته و بحران‌های اجتماعی و داخلی این کشور را وارد مرحله جدیدی کرده است.
داستان ادامه دار خشکسالی در آمریکا و تاثیر آن بر مدیریت شهری
خشکسالی در برخی مناطق آمریکا به طور جدی فراگیر شده و مردم به ویژه کشاورزان را با مشکلات جدی مواجه کرده است. مسئولان هم علی رغم اعتراضات عمومی و ایجاد برخی ناهنجاری‌های اجتماعی و تاثیر آن بر اقتصاد این کشور فعلاً اقدام درخوری نتوانسته اند انجام دهند.

کالیفرنیا یکی از ایالت‌هایی است که در سه سال گذشته با مشکلات بسیار جدی در زمینه خشکسالی مواجه شده است. صنعت کشاورزی در این ایالت به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و کشاورزان دیگر قادر نیستند برای گذران زندگی بر روی محصولات کشاورزی خود حساب کنند.

خاموش شدن چراغ کشاورزی در برخی ایالت‌های آمریکا

کالیفرنیا یکی از مناطقی است که بیشترین مشارکت در صنعت کشاورزی را داشته و مردمان آن اغلب کشاورزند. بسیاری از ساکنان این ایالت کشاورزی را از اجداد خود به ارث برده اند و حق آبه‌ای صد ساله در این منطقه دارند، اما علی رغم تمامی این پیشینه‌ها دولت سه سالی می‌شود تحویل آب به کشاورزان و ساکنان مناطق زراعی را قطع کرده و دلیل آن را بحران آب و کمبود منابع آبی عنوان کرده است.

کشاورزان، اما در این سال‌ها تلاش کردند از طریق کاهش کشت و زرع و تقسیم بندی و محدود کردن زمین‌های کشاورزی، حفر چاه‌های عمیق و بهره برداری از سفره‌های زیرزمینی برای آبیاری زمین‌های زراعی و نیز خرید آب از دیگران بخشی از مشکلات خود را حل و فصل کنند؛ اما این روش‌ها نه تنها نتوانسته آن‌ها را نجات دهد که حتی در برخی موارد بر مشکلاتشان نیز افزوده است.

تصویب قانونی که به بحران خشکسالی در آمریکا دامن زد!

دولت آمریکا در سال ۲۰۱۴ قانونی تصویب کرد که به موجب آن دسترسی کشاورزان به سفره‌های زیرزمینی را محدود کرد و آنان را وادار می‌کرد تا به مقداری مشخص از این منابع استفاده کنند. دولت آمریکا در پاسخ به اعتراض کشاورزان برای تصویب این قانون کمبود آب و رو به افول بودن منابع زیرزمینی را اصلی‌ترین دلیل این اقدام خود عنوان کرده و محدود کردن دسترسی به منابع زیرزمینی را آخرین راه حل عملی دولت برای جلوگیری از خشکسالی‌های سراسری بیان کرده بود.

اما حداقل در سه سال گذشته به طور عملی مشخص شده که این روش دولت آمریکا نیز نتوانسته حداقل در ایالتی مانند کالیفرنیا به فریاد کشاورزان برسد و آن‌ها را در ادامه کشت و کار‌های خود همیاری کند.

بسیاری از نهاد‌های مردمی و غیردولتی به این قانون دولت اعتراض کردند و آن را نه تنها راه حلی عملی که روشی مخرب برای نجات زمین‌های کشاورزی از تخریب‌های جدی دانسته اند. برای مثال موسسه سیاست عمومی کالیفرنیا در پژوهشی که حدود دو سال پیش انجام داده بود اعلام کرد، این قانون می‌تواند بیش از ۷۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی را نابود و به مناطقی بی آب و علف تبدیل کند.

از طرفی دیگر پس از تصویب قانون سال ۲۰۱۴ در آمریکا قیمت آب به طرز باور نکردنی افزایش یافت به طوری که کشاورزان ترجیح دادند حق آبه هر چند محدود خود را به قیمتی بالا بفروش برسانند تا اینکه با مشکلات و دردسر‌های زیاد به کشاورزی و کشت و زرع بپردازند.

بسیاری از کشاورزان آمریکایی معتقد بودند این سیاست دولت موجب شده تا آن‌ها دیگر انگیزه‌ای برای ادامه شغل کشاورزی نداشته باشند چراکه با فروش آب به دیگران می‌توانستند درآمد بیشتری داشته باشند.

این سیاست یک معضل دیگر را نیز تشدید کرد. کشاورزان ترجیح می‌دادند حق آب خود را بفروشند و در عوض با حفر چاه‌های عمیقتر زمین‌های خود را آبیاری کنند. این اقدام موجب دسترسی به منابع زیرین سفره‌های آبی و تشدید خشکسالی در مناطقی شد که پیشتر با مشکل کمبود آب مواجه بودند و نه تنها دردی از درد‌های مردم این منطقه را حل نکرد که آسیبی بسیار جدی به سفره‌های زیرزمینی وارد کرد.

از سال گذشته که موضوع خشکسالی در کشور‌های اروپایی و بخش‌هایی از آمریکا جدی شده سازمان ملل بار‌ها هشدار داده که پس از بحران کرونا که آسیب‌های جدی به عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی وارد کرده بحران کم آبی جدی تری چالش در جهان خواهد بود به طوری که قدرت‌های جهان در آینده‌ای نه چندان دور برای رسیدن به منابع آبی وارد جنگ و نزاع خواهند شد.

سیاست‌های دولتی آمریکا بحران خشکسالی در این کشور را تشدید کرده است

نحوه مدیریت منابع و مخازن آبی در ایالت‌های مختلف در آمریکا و تصویب قوانین دست و پا گیر توسط دولتمردان آمریکایی نه تنها در سال‌های اخیر نتوانسته این کشور را از بحران‌های جدی نجات دهد که حتی در بسیاری از موارد آن را تشدید نیز کرده است.

نیویورک تایمز در مقاله‌ای که اخیراً منتشر شده در کنار تمامی مشکلات جهانی که حالا جامعه آمریکا خواسته یا ناخواسته با آن‌ها درگیر است، موضوع بحران آب و کمبود منابع آبی را یکی از جدی‌ترین چالش‌های این کشور در یک دهه آینده عنوان کرده است.

این روزنامه می‌نویسد علی رغم هشدار‌های جهانی بر ثاتیر مخرب تغییرات آب و هوایی بر آینده کشور‌ها و ادامه سیاست‌های مخرب دولت‌ها در تخریب محیط زیست و بهره برداری‌های بی رویه از آنها، آمریکا چند سالی می‌شود تقریباً امکان هیچ اقدامی در این زمینه را ندارد و اساساً در برابر موج گسترش خشکسالی تسلیم شده است.

تحولات چند ماه گذشته در جهان از جمله یکی از مهمترین آن‌ها یعنی درگیری‌های نظامی در اوکراین و دخالت‌های همیشگی آمریکا در این شرایط و تشدید تحریم‌های مختلف علیه روسیه موجب شده در کنار بحران آب حالا آمریکا با بحران تامین مواد غذایی نیز مواجه شود.

نیویورک تایمز می‌نویسد: اگر دولت آمریکا نتواند در داخل کشور راه حلی عملی برای مبارزه با خشکسالی‌های فراگیر و جدی پیدا کند شاید در سال‌هایی نه چندان دور بحران مواد غذایی و تامین مایحتاج خوراکی مردم یکی از مشکلات جدی در عرضه اجتماعی شود.

این روزنامه در پایان تاکید می‌کند: بی توجهی مسئولان آمریکایی به اوضاع بحرانی در داخل و نادیده گرفتن بخش کشاورزی و نیز حضور آن‌ها در جنگ اوکراین که به خودی خود به بحران غذایی و واردات مواد خوراکی لطمه می‌زند می‌تواند دولت‌های بعدی آمریکا را با ناهنجاری‌هایی در داخل مواجه کند که شاید سال‌ها برای آرام کردن آن‌ها زمان نیاز باشد.
برچسب ها: خشکسالی ، خشک ، بی آبی ، بحران آب ، آب
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: