۴ منطقه آزاد اقتصادی از سوی عراق راه اندازی می‌شود
کد خبر: ۳۷۸۶۱۷
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
0
مقامـات عراقـی اعـلام کردنـد این کشور قصد دارد، چهـار منطقـه تجـارت آزاد در فـرودگاه بغـداد، فـرودگاه نجـف، مـرز ایـران و مـرز اردن احـداث خواهد کرد.
ایجـاد منطقـه آزاد تجاری در مـرز ایـران و عراق
ایحاد منطقه آزاد تجاری مشترک میان ایران و عراق از برنامه‌هایی است تجاری بین دو کشور است که سال‌ها است در دستور کار ایران و عراق قرار دارد، اما بنا به دلایل مختلف تاکنون اجرایی نشده است. در این خصوص چندی پیش غلامحسین شافعی طی سخنانی در همایش تجاری ایران و عراق، مشکلات بانکی و حمل و نقلی را عمده موانع موجود بر سر توسعه مناسبات تجاری دو کشور دانست و گفت: انتظار می‌رود با رفع این موانع و تسهیل تردد تجار، شفاف‌سازی و یکسان سازی تعرفه‌های گمرکی در مرز‌های دو کشور، زمینه برای تجارت سالم و روان میان فعالان اقتصادی دو طرف بیش از پیش فراهم شود. مشکلاتی که ظاهرا در حال حاضر برطرف شده و عراق سعی دارد تا با ایجـاد مناطـق آزاد در بغـداد و نجـف بـه جـذب سـرمایه گـذاری خارجـی کمک کند و از سوی دگیر هـدف این کشور از ایجـاد منطقـه تجـارت آزاد در مـرز ایـران و اردن گسـترش تجـارت بـا همسـایگان عـراق عنـوان شـده اسـت.

فعالان اقتصادی معتقدند، انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد میان دو کشور، برقراری سریع روابط کارگزاری بانکی و ایجاد دروازه مشترک گمرکی بین ایران و عراق و تشکیل شرکت‌های حمل و نقل مشترک راهگشای توسعه مراودات اقتصادی فیمابین خواهد بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: