April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۸۶۸۴
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
0
هر سال، یک وبلاگ عکاسی به نام Capture the Atlas مسابقه‌ای برای انتخاب بهترین تصاویر از کهکشان راه شیری برگزار می‌کند. در ادامه تصاویر حیرت انگیز کهکشان راه شیری را با هم می‌بینیم.
تصاویر حیرت انگیز برندگان مسابقه عکاسی از کهکشان راه شیری در سال ۲۰۲۲
امسال از میان عکس‌هایی که از سراسر جهان فرستاده شده بودند، ۲۵ تصویر حیرت انگیز کهکشان راه شیری به عنوان بهترین‌ها انتخاب شدند. عکاسان از ۱۲ کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، استرالیا، نیوزلند، شیلی، آرژانتین، مصر، فرانسه و ... عکس‌هایشان را برای داوری ارسال کردند.

تصاویر حیرت انگیز کهکشان راه شیری از نقاط مختلف جهان

همانطور که در ادامه خواهید دید، کیفیت این تصاویر خیره کننده است. گرفتن این عکس‌ها نیاز به تلاش فراوان، صبر، زمانبندی و همچنین یک آسمان صاف دارد.

بارش شهابی برساوشی در گردنه Mangart

Uroš Fink این تصویر حیرت انگیز از کهکشان راه شیری را در آلپ یولی واقع در اسلوونی گرفته است. او ظاهرا برای گرفتن این عکس دچار زحمت‌های فراوان شده است چرا که هوا خوب نبود و در برخی از ساعات شب، ابر‌ها آسمان را پوشانده بودند. با این حال، شهاب‌ها آسمان شب را روشن کردند و روح بیشتری به این منظره شگفت‌انگیز دادند.

جاده‌ای به گذشته

این تصویر خارق‌العاده در قلعه‌ای گرفته شده است که قدمت آن به قرن پانزدهم بازمی‌گردد. این قلعه در یک منطقه عالی در اکسترمادورا اسپانیا قرار دارد. این منطقه خالی از سکنه است و آسمان شب توسط آلودگی‌های نوری خراب نشده است. به این ترتیب، مکان مناسبی برای عکاسان نجومی محسوب می‌شود، اما برای بقیه جهان چندان شناخته شده نیست.

آسمان زمستان بر فراز کوه‌ها

این هم یکی از تصاویر حیرت انگیز کهکشان راه شیری است که در کوه‌های Low Tatras واقع در اسلواکی گرفته شده است. جایی که زیبایی کهکشان را می‌توان حتی با چشم غیرمسلح به راحتی مشاهده کرد.

این عکس توسط یک دوربین تغییریافته برای عکاسی نجومی گرفته شده است تا جزئیات بیشتری با فیلتر‌های ویژه ثبت شود. گرفتن این عکس نیز سختی‌های خودش را دارد چرا که دمای هوا در شب به ۱۴ درجه زیر صفر کاهش می‌یابد.

تنهایی

چه کسی فکرش را می‌کرد که نیوزلند یک مکان عالی برای عکاسی نجومی باشد؟ پیش از این می‌دانستیم که نیوزلند کشور زیبایی است، اما Nick Faulkner در اینجا شگفتی‌های آسمان این کشور را نیز به نمایش گذاشته است.

او احساس خود را درباره این عکس اینگونه بیان می‌کند:

این منطقه که جزئی از آلپ است یکی از مکان‌های مورد علاقه من و همه طرفداران پرشور آسمان تاریک برای عکاسی از ستارگان به شمار می‌رود. شکل‌گیری صد‌ها تخته سنگ آهکی که از زمین سربرآورده‌اند، سوژه‌های فوق‌العاده‌ای برای عکاسی خلق کرده است. هنگامی که برف زمستانی هم به این منظره اضافه شود محشر می‌شود.

شب‌های آبی وینچینا

Gonzalo Javier Santile به مدت پنج روز در این مکان واقع در استان لاریوخا در آرژانتین مشغول گشت و گذار بود تا این تصویر حیرت انگیز از کهکشان راه شیری را بگیرد. نقاط دیدنی مختلفی در این منطقه وجود دارد که موقعیت‌های فوق‌العاده‌ای برای عکاسان نجومی صبور می‌آفریند. اما نبودن آلودگی نوری نکته‌ای حائز اهمیت است؛ به همین دلیل باید برای گرفتن عکسی با کیفیت صبر کافی داشت.

کیوی کهکشانی

این تصویر حیرت انگیز نتیجه سختکوشی عکاس است. این اولین باری نیست که McKay در این کوه عکس می‌گیرد؛ اما همیشه فکر می‌کرد که می‌تواند عکس‌های بهتری بگیرد به همین خاطر امسال نیز شانس خود را امتحان کرد. او در اینجا مقداری کوه‌نوردی کرد تا موفق شود این تصویر حیرت‌انگیز از قوس کهکشان راه شیری را بگیرد. کوه تاراناکی نیز در پیش زمینه آن عظمت خود را نشان می‌دهد.

کهکشان برق‌آسا

این عکس نه تنها تصویری زیبا از کهکشان راه شیری را به نمایش می‌گذارد بلکه صحنه‌ای نفس‌گیر از صحرای Dahaidao واقع در استان Xinjiang چین را به رخ بیننده می‌کشد. صخره‌ها با گذشت زمان توسط باد‌های شدیدی که در بیابان می‌وزد فرسایش یافته‌اند و نتیجه آن منظره‌ای شگفت‌انگیز از طبیعت و کوچک بودن انسان در برابر آن است.

بازتاب دریاچه Nookampa

این عکس که از دریاچه Bonney معروف به Nookampa در استرالیای جنوبی گرفته شده است، منظره‌ای حیرت انگیز از کهکشان راه شیری را نشان می‌دهد که نه تنها در آب‌های ساکن دریاچه منعکس شده بلکه همجوار درختان مرده پس‌زمینه نیز قرار گرفته است. یک جهان در حال رشد و یک سیاره در حال مرگ؟

صخره‌ها

اینجا نیز یکی از دیگر از عکس‌های نجومی خیره کننده از سواحل نیوزلند را میٰ‌بینیم. این عکس توسط Rachel Roberts در سواحل غربی Motukiekie گرفته شده است. در این تصویر منظره منحصر به فردی از مرکز کهکشان راه شیری را می‌بینیم که بر پشته‌های باستانی دریا و صخره‌های بیرون زده قرار گرفته است.

تصاویر حیرت انگیز سال‌های گذشته از کهکشان راه شیری
تصاویری که در بالا دیدیم تنها نمونه‌ای از عکس‌های برگزیده مسابقه عکاسی سال ۲۰۲۲ بودند. بقیه آن‌ها را حتما در وبسایت Capture the Atlas ببینید. در زیر عکس‌های منتخب سال‌های گذشته را نیز آورده‌ایم. تصاویر حیرت انگیز کهکشان راه شیری که با دیدن آن‌ها از شکوه خلقت لذت می‌برید.

رشته کوه کادینی دی میسورینا

این عکس توسط عکاسی به نام Stefano Pellegrini در رشته کوه‌های کادینی دی میسورینا واقع در ایتالیا گرفته شده است. این عکس منظره‌ای حیرت انگیز از کهکشان راه شیری را بر فراز دامنه کوه ایتالیا نشان می‌دهد. همانطور که عکاس توضیح می‌دهد، گرفتن این عکس آسان نبود:

این عکس مربوط به یک سفر هیجان‌انگیز در رشته کوه‌های دولومیت ایتالیا می‌شود. در این سفر چالش‌های زیادی به دلیل بدی آب و هوا وجود داشت. اول از همه من این عکس را در ماه مه یعنی زمانی که برف تقریبا آب شده بود گرفتم؛ بنابراین مجبور شدم به جای استفاده از ماشین برفی با پای پیاده به Auronzo صعود کنم. علاوه بر این طوفان شدید برف صعود به قله را چندین برابر سخت‌تر کرد.

خوشبختانه وقتی روی قله بودم آسمان کاملا صاف شد و این نشانه خوبی برای عکاسی شبانه بود. بعد از یک استراحت کوتاه در پناهگاه زمستانی، در نیمه شب پیاده‌روی به سمت این مکان دیدنی را آغاز کردم. وقتی به نقطه موردنظر رسیدم، امکانات ترکیب‌بندی بسیار محدود بود.

این منطقه که در تابستان تفرجگاه بسیار محبوبی است، در زمستان بسیار متفاوت میشود. تمام نوک کوه را برفی به قطر ۳ متر پوشانده بود که نزدیک شدن به لبه را بسیار خطرناک می‌کرد. دوربین را تا حد امکان نزدیک به لبه قرار دادم تا رشته کوه در زاویه دید باشد و سپس خودم در سمت راست قرار گرفتم تا با حضور خودم در صحنه، عکسبرداری را کامل کنم.

منظره فراموش شده جزیره کانگورو

این عکس که در جزیره کانگورو در استرلیا گرفته شده است، نه تنها نمایی حیرت انگیز از کهکشان راه شیری را نشان می‌دهد، بلکه منطقه‌ای را به نمایش گذاشته که از آتش‌سوزی‌های منطقه Oz، در امان مانده است.

عکاس، این منظره را اینگونه توصیف می‌کند:

این تصویر در ساحل Baudin جزیره کانگورو گرفته شده است. این قسمت از جزیره خوشبختانه تحت تاثیر آتش‌سوزی‌های ویرانگر سال ۲۰۲۰ قرار نگرفته است. این عکس تصویر طلوع مرکز کهکشان را بر فراز اقیانوس نشان می‌دهد و همچنین بیانگر نحوه زندگی مردم جزیره است، جایی که مردم با طبیعت یکی می‌شوند.

بازی تاج و تخت
گاهی اوقات، سوژه تنها عامل تاثیرگذار در عکس نیست، بلکه کادربندی نیز حائز اهمیت است. در اینجا Daniel Thomas Gum از محیط پیرامون برای ایجاد یک پس‌زمینه چشمگیر برای تکمیل سوژه‌ای باشکوه استفاده کرده است.

این تصویر موردعلاقه من از منظره شبانه است. با اینکه از خانه من در سیدنی تا Mungo دوزاده ساعت با ماشین راه است، اما این آسمان‌های درجه Bortle ۱ بهترین چیزی است که تابحال در شب دیده‌ام و از آن عکس گرفته‌ام. من برای سه شب متوالی این شرایط عالی را در اختیار داشتم.

لحظه‌ای که این منظره را دیدم، دقیقا می‌دانستم که می‌خواهم اسم این عکس را چه بگذارم. این یک دنیای ماورایی مثل فیلم بازی تاج و تخت بود و کاملا منطبق با نحوه عکسبرداری من بود. دیوار‌های بزرگ و دندانه دار، مسیر پرپیچ و خم منتهی به یک پیچ مرکزی در غرب را قاب می‌کردند. تنها یک راه برای گرفتن این منظره حیرت انگیز وجود داشت و آن هم پانورامای چندلایه از کهکشان راه شیری بود.

دهکده Riaño

گرفتن تصاویر حیرت انگیز از کهکشان راه شیری فقط به مهارت‌های عکاسی بستگی ندارد، بلکه نیاز به صبر و کنار آمدن با محیط نیز دارد. همانطور که حدس می‌زنید کار در شرایط سرد برای گرفتن چنین عکس‌هایی چالش برانگیز است. عکاس این منظره می‌گوید:

من این تصویر را زمستان گذشته در دهکده Riaño اسپانیا گرفتم. بزرگ‌ترین مشکل آن شب سرمای زیاد بود. دمای هوا منفی ۱۰ درجه بود. رطوبت موجود در دریاچه موجب انجماد لنز میشد و عکاسی طولانی مدت را دشوار می‌ساخت.

همه ستاره‌ها در یک صف

در این عکس به نظر می‌رسد که کهکشان راه شیری در حال فوران از یک آتشفشان است. همین نیز منظره‌ای حیرت انگیز را با پس زمینه کهکشان راه شیری خلق کرده است. این منطقه از کالیفرنیا به دلیل تاریکی زیاد آسمان شب محل مناسبی برای ثبت این نوع تصایر به حساب می‌آید.

برخی از تاریک‌ترین آسمان‌های کالیفرنیا در امتداد بزرگراه ۳۹۵ در قسمت شرقی سیرا قرار دارند. این مکان خاص در نزدیکی دریاچه ماموت یک نقطه منحصر به فرد است؛ زیرا خط عمودی هسته کهکشانی راه شیری دقیقا بر فراز قله کوتاه و رودی قرار می‌گیرد که چشمه‌های آب گرم طبیعی به آن می‌ریزند.

درختان تکیده

درختان مرده و جهان زنده و در حال رشد. در این تصویر پارادوکس زیبایی از رنگ و جذابیت را در کنار هم می‌بینیم. این منظره زیبا از جزیره جاوه در اندونزی گرفته شده و قطعا یک قسمت از زیبایی‌های این جهان را نمایش می‌دهد که توسط آسمانی باشکوه در شب احاطه شده است.

بهشت زمینی

در این تصویر حیرت انگیز از کهکشان راه شیری یک کلیسای قدیمی را می‌بینیم که در چراگاهی در دره Hunter نیو ساوت ولز استرالیا واقع شده است. در آسمان بالای آن نیز یک قوس زیبا از کهکشان راه شیری دیده می‌شود که به طور چشمگیری در سراسر آسمان حضور دارد. برای ثبت چنین منظره شگفت انگیزی نیاز به آسمان و هوای صاف داریم.

بهشت برین

در این عکس یک منظره خیره کننده از ساحل اقیانوس آرام را مشاهده می‌کنیم. یک صحنه دلربا در کنار ساحل که پوشیده از تعداد بیشماری از ستاره‌ه است. عکاس این تصویر، احساس خود را در مورد عکس اینگونه توصیف می‌کند:

اگر قرار باشد مکان مورد علاقه خود را روی زمین انتخاب کنم، احتمال خیلی زیاد همینجاست. این مکان در ساحل اقیانوس آرام در نزدیکی شهر Big Sur قرار دارد و همه چیز تمام است. یک خلیج زیبا مملو از آب‌های نیلگون که یک آبشار ۲۴ متری مستقیما به ساحل آن می‌ریزد، یک درخت نخل که حس یک جزیره گرمسیری را به شما القا می‌کند و آسمانی سیاه که در شب با ستاره‌ها می‌درخشد.

ویرانی

از مکان‌هایی با منظره باورنکردنی تا مناطقی مثل اینجا که گویی زمین در حال مرگ است، همگی تصاویر حیرت انگیز کهکشان راه شیری را نشان می‌دهند. عکاس این منظره Phil Sisto نام دارد و با شور و هیجان زیادی درمورد این مکان صحبت می‌کند:

یوتا منطقه‌ای است که از ابتدای سفرم برای عکاسی از کهکشان راه شیری قلبم را تسخیر کرد. من در شمال شرقی اوهایو زندگی می‌کنم؛ جایی که آلودگی نوری زیاد است. برای اینکه به اینجا برسم و بتوانم ستارگان را به وضوح ببینم، باید سه تا چهار ساعت رانندگی می‌کردم. به این منظور هر تابستان راهی غرب می‌شوم و به دنبال تاریک‌ترین آسمان‌ها و حماسی‌ترین منظره‌ها برای عکاسی می‌گردم.

تلسکوپ بزرگ جزایر قناری

این هم یکی دیگر از تصاویر حیرت انگیز کهکشان راه شیری که توسط Antonio Solano گرفته شده است و رصدخانه لاپالما در جزایر قناری را نشان می‌دهد. ما از این تصویر بسیار لذت می‌بریم؛ زیرا می‌توانیم طعم آنچه را که تلسکوپ واقع در برج می‌بیند، بچشیم.

گلوی شیطان

این عکس که توسط Victor Lima گرفته شده است به مجوز ویژه از سازمان محیط زیست محلی نیاز داشت. این عکس در یکی از پارک‌های محلی برزیل گرفته شده است و آبشار خارق‌العاده‌ای را نشان می‌دهد که در پس‌زمینه آن زحل و مجموعه‌ای از ستاره‌های دیگر تا بی‌نهایت کشیده شده‌اند.

Victor Lima در مورد مشکلات این عکسبرداری و نتایج آن می‌گوید:

در مناطقی که به آبشار‌های اصلی نزدیک میشدم، چالش اصلی گرفتن عکس برای مدت طولانی بود. زیرا قطرات آب با حجم بیش از ۱.۵ میلیون لیتر در ثانیه با قدرت هرچه تمام از آبشار می‌ریزند و به اطراف پخش می‌شوند. بیش از ۱۰ یا ۱۵ ثانیه نمی‌توان در این منطقه عکسبرداری کرد. چرا که بعد از ۱۰ ثانیه لنز خیس شده و دیگر خشک نمی‌شود.

در این تصویر، یکی از آبشار‌های اصلی ایگوازو به نام Santa Maria Jump را می‌بینیم. در این عکس می‌توانیم سیاره زحل و صبح کاذبی که افق را روشن کرده است، مشاهده کنیم. کمی آنطرف‌تر مرکز کهکشان راه شیری را می‌بینیم. همچنین شاهد برخی سحابی‌های نشری اصلی در این نقطه از آسمان هستیم.

شب‌های ناواهو

در نگاه اول به نظر می‌رسد که این عکس در سیاره دیگری گرفته شده است، اما اینجا Bisti Badlands در نیومکزیکو است. این هم یکی دیگر از تصاویر حیرت انگیز کهکشان راه شیری است که از روی زمین شاهد آن هستیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: