کد خبر: ۳۷۸۸۶۳
۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
از سال آینده اجرای مبحث ۲۲ و برچسب انرژی در ساختمان‌ها اجباری می‌شود و بدون این برچسب پایان کار صادر نمی‌شود.
برچسب انرژی ساختمان‌ چیست؟
برچسب انرژی ساختمان، سندی است که بیانگر میزان کارایی انرژی ساختمان می‌باشد. این سند که توسط بازرس انرژی ساختمان تایید شده است، براساس استاندارد ملی ایران به شماره‌های ۱۴۲۵۳ و ۱۴۲۵۴ بترتیب برای ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی صادر می‌گردد.

برچسب انرژی برچسبی است که روی کالا‌های مورد استفاده در ساختمان‌ها نصب می‌شود و نشان‌دهندهٔ کیفیت محصولات از نظر مصرف انرژی است. در این برچسب که برای وسیله‌های انرژی‌بر به کار می‌رود، شاخص مصرف انرژی وسیله با استفاده از حروف لاتین A تا G مشخص می‌شوند که هر حرف دارای رنگی مخصوص به خود از سبز تا قرمز است. با استفاده از این برچسب می‌توان بازدهی وسایل گوناگون را مقایسه کرد. در این برچسب افزون بر رتبهٔ مصرف انرژی، نام محصول، نام کارخانه تولیدی، مدل محصول و آرم مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران دیده می‌شود. همچنین در برخی از برچسب‌ها ممکن است برخی از شاخص‌های مورد نظر مصرف‌کنندگان نیز نوشته شود. برچسب انرژی در بیشتر کشور‌های جهان وجود دارد.

حرف A در برچسب انرژی که با زمینهٔ سبز پررنگ نمایش می‌یابد، نشان‌دهندهٔ کمترین مصرف انرژی و بیشترین کارایی وسیله و حرف G که با رنگ قرمز مشخص می‌شود نشانهٔ وسایل دارای بیشترین مصرف و کمترین کارایی است.
 
تاریخچهٔ برچسب انرژی در ایران

با توجه به بالا بودن مصرف انرژی در بخش صنعتی و خانگی در ایران و عدم توجه تولیدکنندگان به بازدهی وسایل تولیدیشان و نیز عدم اطلاع مصرف‌کنندگان در این زمینه، دولت ایران در پی تعیین استانداردی برای مصرف انرژی در وسایل انرژی‌بَر خانگی برآمد. گام‌های اولیه در جهت تعیین این استاندارد از سال ۱۳۷۵ آغاز شد. در همین راستا آزمایشگاه ملی صرفه جویی انرژی در سال ۱۳۷۸ تأسیس گردید. اولین استاندارد مصرف انرژی در کشور برای یخچال و فریزر‌ها تدوین شد و کلیهٔ کارخانه‌های سازنده ملزم به الصاق آن بر روی محصولات خود شدند. هم‌اکنون برای اکثر وسایل انرژی‌بر خانگی معیار‌های تعیین بازدهی مشخص شده‌اند و استفاده از این برچسب رایج شده‌است. تهیهٔ استاندارد‌های مصرف انرژی، برچسب انرژی و سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه، بر عهدهٔ سازمان بهره‌وری انرژی ایران و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت است.

در ساختمان‌های خانگی جدید نیز مانند وسایل خانگی استفاده از برچسب انرژی ساختمان اجباری است.
قسمت‌های مختلف

برچسب انرژی از چند بخش تشکیل می‌شود، بخش‌های اول تا سوم به ترتیب عبارتند از علامت تجاری شرکت سازنده، نام شرکت سازنده و مدل دستگاه. حروف لاتین مشخص‌کنندهٔ برچسب انرژی در بخش چهارم برچسب مشخص می‌شوند. مصرف انرژی دستگاه بر اساس استاندارد ملی تدوین شده در بخش آزمون استاندارد، در بخش پنجم می‌آید و سایر بخش‌ها بیانگر اطلاعات ویژهٔ همان نوع وسیله است. از سال ۲۰۱۰ میلادی درجه بندی برچسب انرژی از A به +++A ارتقا داداشه شده است.
مزایای استفاده از برچسب انرژی

انتخاب درست و آگاهانه مردم در هنگام خرید وسایل برقی خانگی
کاهش آلودگی‌های زیست محیطی
کاهش هزینه‌های انرژی مصرفی خانوار
آگاه سازی مردم با میزان مصرف و کارایی دستگاه برقی
ارائه اطلاعات اختصاصی ویژه هر وسیله برقی
بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی
 
رامین کرمی گفت: در دو ماه گذشته برای طرح نهضت ملی مسکن ۷۰ تا ۸۰ هزار مصوبه ساخت مسکن ارائه شده و به زودی در ملارد، ورامین، پیشوا شرق و شمال شرق اجرای این طرح‌ها را شاهد خواهیم بود.

به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به هیچ عنوان در نظام مهندسی ساختمان تهران تعدیل نیرو نخواهیم داشت. بلکه به زودی شاهد ایجاد بازار کار جدید از مهندسان در این بخش خواهیم بود.

او می‌گوید: برچسب انرژی در ساختمان‌ها از سال آینده اجباری خواهد شد و بدون برچسب انرژی پایان کار در ساختمان‌ها صادر نمی‌شود بنابراین برنامه ریزی برای آموزش مهندسان ساختمان در این بخش و همچنین مبحث ۲۲ را شاهد خواهیم بود از سوی دیگر صیانت از ساختمان‌ها و از افزایش عمر ساختمان‌ها از ۲۵ سال به ۷۰ سال را شاهد خواهیم بود.

تا پایان سال ساختمان جدید نظام مهندسی ساختمان استان تهران به بهره برداری می‌رسد.

اخیرا سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برای اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان که همانا تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها توسط مهندسان و افراد دارای صلاحیت است قصد دارد تا این برنامه را با تدوین پیش نویس و در معرض نظرخواهی قرار دادن آن این مبحث را همانند سایر مبحث‌های قانون نظام مهندسی اجرایی کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: