کد خبر: ۳۷۸۸۶۵
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
زمانی که اهمیت نوآوری در هر صنعتی مطرح می‌شود، کسی ضرورت وجودش را انکار نمی‌کند و هر نوع ترکیبی از فعالیت‌های مختلف با فناوری که باعثِ بهبود عملکرد‌های موجود شود و قلمروی امور انجام‌شدنی را وسعت ببخشد، به نوعی «نوآوری» محسوب می‌شود.
مسیر ناهموار صنعت بیمه در نوآوری
تصور عموم مردم از نوآوری، امری جدید و بهبودیافته است. اما همیشه این طور نیست. هر نوع ترکیبی از فعالیت‌های مختلف با فناوری که باعثِ بهبود عملکرد‌های موجود شود و قلمروی امور انجام‌شدنی را وسعت ببخشد، به نوعی «نوآوری» محسوب می‌شود. بسیاری از رویکرد‌های مهمی که در زندگی خود می‌بینیم، الزاما بهتر از چیزی نیستند که جایگزین آن شده‌اند، بلکه صرفا چیزی به قدر کافی مطلوب هستند که نسبت به موردِ پیشین، نتیجه‌ای مطلوب‌تر دارند و تا حدود قلمروی ممکن‌ها را وسعت داده‌اند.

نوآوری به این معنا، می‌تواند نقطه آغازگر رشد و توسعه باشد. در رابطه با ارتباط میان نوآوری و بیمه همیشه مباحثی مطرح بوده‌است تا جایی‌که برخی ادعا کرده‌اند اصلا چنین رابطه‌ای وجود ندارد. اما بسیاری می‌گویند حتی همین استفاده معاصر صنعت بیمه از ابرداده‌ها برای کاهش هزینه و بهبود عملکرد هم نوآوری در این صنعت محسوب می‌شود.

بیمه‌های عمر، حوادث، بیمه سلامت، بیمه کسب‌وکار و همه اَشکال مختلف بیمه که این روز‌ها رواج یافته‌اند در حقیقت نمایانگر انقلاب تازه‌ای در این صنعت هستند. بیمه‌گران هر بار شاهد دشواری‌ها و خطراتی در زندگی افراد مختلف بوده‌اند به این فکر افتاده‌اند که شکل جدیدی از بیمه را به مشتریان خود عرضه کنند. خلاقیت به معنای واقعی!

این رویکرد نه فقط در صنعت بیمه محلی بلکه در سطح بین‌المللی هم تحولاتی را ایجاد کرده‌است. در واقع به کمک فناوری‌های نوین صنعت بیمه در سطح بین‌المللی بر پایه اعتماد پر و بال گرفته‌است. حتی مشتریان هم می‌دانند که می‌توانند به این صنعت اعتماد کنند و از پرداخت‌های آتی نگرانی نداشته باشند.

آن‌چه تا کنون از خلاقیت در صنعت بیمه گفته شد، مربوط به روز‌های نخست تولد حضور فناوری در این صنعت بوده‌است. اما شکلی از نوآوری باید در این صنعت تزریق شود که به آن «نوآوری آشوبگر» می‌گویند. در این شکل، نظام موجود به کلی ویران می‌شود. یعنی آشوبی بزرگ در نظام بر پا خواهد شد. به دنبال آن، نظامی جدید بنا می‌شود که کاملا نوآورانه است. موج‌های جدید از نوآوری هم در راه است که صنعت بیمه باید از آن‌ها بهره‌مند شود.
 

این روز‌ها صنعت بیمه کاملا متکی به نوآوری نیست، اما این چیزی است که بازار از این صنعت تقاضا دارد. این رویکرد می‌تواند به هر شکلی باشد حتی به شکل «نوآوری آشوبگر»، اما از این مسئله تردیدی نیست که نوآوری باید در دستور کار قرار بگیرد تا صنعت بیمه در دنیای مدرن پیشرفت کند.

اما در این میان این سوال مطرح می‌شود که آیا صنعت بیمه توانسته با فناوری‌های نوین در کشور رقابت کند و مانند صنایع دیگر شود یا خیر؟

در همین رابطه محسن احسانی کارشناس صنعت بیمه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در خصوص اهمیت نوآوری در صنعت بیمه گفت: امروزه صنعت بیمه به عنوان یکی از صنایع مهم و تاثیرگذار در اقتصاد کشور فعالیت می‌کند، اما باید با استفاده از فناوری‌های نوین که در هر حوزه‌ای وجود دارد، خود را به روز رسانی کند تا بتواند فعالیت مفیدی داشته باشد.

وی افزود: امروزه اگر بخش توسعه شرکت‌های بیمه آماده استفاده از دستاورد‌های نوین پژوهشی نباشد، نمیتواند چشم داشته باشد و عدم تقارن اطلاعات بین مشتری و بیمه گر نیروی محرکه نوآوری در بازار بیمه است.

احسانی مطرح کرد: نوآوری در صنعت بیمه تغییری است که دارای ویژگی اقتصادی و فناوری است. بر این اساس، نوآوری‌ها شامل معرفی، ترکیب و استفاده از دانش و فناوری جدید برای محصولات، خدمات، تولید و فرآیند‌های اداری است که میتواند اقتصاد هر کشوری را نجات دهد.

این کارشناس صنعت بیمه ابراز کرد: باید به این توجه کرد که در هر شرکتی یک معیار فردی برای تعریف “فناوری جدید” وجود دارد، بنابراین مهم نیست که آیا این نوآوری قبلاً در شرکت‌های دیگر معرفی شده است یا خیر.

وی خاطر نشان کرد: در شرکت‌های بیمه‌ای، برای دست‌یابی به نوآوری، بر دو توصیه اساسی باید تاکید کرد؛ یکی، کم کردن هر چه بیشتر فاصله با مشتری نهایی و از چشم او دیدن نیاز و محصول بیمه‌ای و دومی، هر چه بیشتر به تصویر کشیدن عدد و رقم‌ها و به زبان نمودار و داده‌ها صحبت کردن.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: