April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۸۹۵۹
۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
0
مایکروسافت با ذخیره‌ی موسیقی روی ویفر‌های کوارتز می‌تواند آن‌ها را تا «هزاران سال» حفظ و در «گنجینه‌ی جهانی موسیقی» نگه‌داری کند.
مایکروسافت با حک لیزری آثار موسیقی روی شیشه، آن‌ها را برای هزاره‌های بعدی حفظ می‌کند
همه می‌دانند که اگر روزی آخرالزمان فرارسد، باید اقلام خاصی را برای نسل‌های آینده ایمن نگه داریم. پیش‌تر مجموعه‌ای از گونه‌های گیاهی در «خزانه‌ی جهانی بذر» (نام مستعار: گاوصندوق آخرالزمان) جمع‌آوری شده است و هم‌اکنون در آن ۱،۱۴۵،۶۹۳ نسخه‌ی پشتیبان از انواع دانه‌های جهان نگه‌داری می‌شود. به‌زودی، مجموعه‌ی جدیدی به نام «گنجینه‌ی جهانی موسیقی» اضافه خواهد شد که سعی می‌کند بهترین موسیقی‌های جهان را در خود داشته باشد.

براساس گزارش extremetech، به‌منظور انجام چنین کاری، سازمان مسئول این کار با مایکروسافت همکاری کرده است. آن‌ها باهم در حال انجام آزمایش‌هایی برای دستیابی به شیوه‌ای برای ذخیره‌سازی آرشیو طولانی‌مدت هستند. گفته می‌شود «پروژه‌ی سیلیکا» (Project Silica) مایکروسافت استفاده می‌شود تا محققان متوجه شوند آیا می‌توان از آن برای ذخیره‌سازی موسیقی استفاده کرد یا خیر. در پروژه‌ی مذکور، از از ویفر‌های کوارتز به‌عنوان حافظه‌ی ذخیره‌سازی استفاده می‌شود.

در بیانیه‌ی مطبوعاتی این گروه، گفته می‌شود همچنان نوار کاست برای آرشیو اطلاعات صوتی گزینه‌ی مناسبی تلقی می‌شود؛ اما سیلیکا انعطاف‌پذیرتر است و می‌تواند تقریباً هر نوع آسیب طبیعی را تحمل کند. همچنین، کوهی در نروژ که گاوصندوق آخرالزمان در آن نگه‌داری می‌شود، یکی از مکان‌های امن روی زمین است.

هر ویفر کوارتز به‌اندازه‌ی یک زیر لیوانی نوشیدنی ۷۵ در ۷۵ میلی‌متری و با ضخامت ۲ میلی‌متر خواهد بود. هر صفحه می‌تواند ۱۰۰ گیگابایت داده را ذخیره کند. داده‌ها ازطریق لیزری به ویفر‌ها اضافه می‌شوند که «شبکه‌ها و تغییر شکل‌های نانومقیاس سه‌بعدی» ایجاد می‌کند. به‌منظور بازیابی داده‌ها، از نور پلاریزه برای تابش به شیشه استفاده می‌شود و پس‌ازآن الگوریتم یادگیری ماشینی خاصی داده‌ها را رمزگشایی می‌کند.

براساس ادعای محققان، نتیجه‌ی حاصل از پروژه‌ی سیلیکا می‌تواند داده‌ها را «هزاران سال» حفظ کند. اکنون چندین سال است که محققان مشغول کار روی پروژه‌ی سیلیکا هستند. در سال ۲۰۱۹، مایکروسافت موفق شد فیلم اصلی «سوپرمن» را با این روش انکود و سپس دیکود کند.

گفته می‌شود اولین مجموعه‌ای که به گاوصندوق اضافه می‌شود، شامل موسیقی‌هایی از سراسر جهان خواهد بود؛ ازجمله آثار هنرمند بریتانیایی Beatie Wolfe، آهنگ‌هایی از Polar Music Prize سوئد، کتابخانه‌ی الکساندر ترنبول از نیوزلند و کتابخانه‌ی بین‌المللی موسیقی آفریقا. اگرچه این مجموعه‌ی عظیمی به‌نظر نمی‌رسد، محققان پیش‌بینی می‌کنند درنهایت ده‌ها پتابایت در سال به خزانه‌ی جهانی موسیقی اضافه خواهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: