April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
عملکرد بازار سرمایه در ۱ تیر ۱۴۰۱ بررسی شد؛
کد خبر: ۳۷۹۱۶۲
۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با افت ۶ هزار واحدی روبرو شد.
افت شاخص بورس در اولین روز از تابستان
در معاملات روز چهارشنبه یکم تیر ماه، شاخص کل بورس پایتخت با ریزش ۶ هزار و ۲۲۳ واحدی نسبت به روز سه‌شنبه به رقم یک میلیون و ۵۳۳ هزار و ۳۹۸ واحد رسید. شاخص هم وزن بورس نیز با افت هزار و ۱۶۱ واحدی در سطح ۴۲۲ هزار و ۲۹۵ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۱۶۲ واحد پائین آمد و در سطح ۲۰ هزار و ۶۷۱ واحد قرار گرفت.

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای هفتمین روز متوالی منفی شد و ۳۶۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۳۱ میلیارد تومان بود. پس از بپاس، نماد‌های تفارس (شرکت تأمین سرمایه خلیج فارس) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بیشترین خروج پول حقیقی را در آخرین روز معاملاتی هفته داشتند.

در مقابل نماد‌های خلیبل، ورنا، حکشتی، خبازرس و غزر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و گروه «خودرو و ساخت قطعات» بیشترین جذب سرمایه حقیقی را ثبت کردند. امروز نماد‌های «میدکو»، «فملی» و «فولاد» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نماد‌های «حکشتی»، «وپارس» و «خودرو» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نماد‌های «بپاس»، «آریا» و «شاوان» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «کوثر»، «پخش» و «مادیرا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند. در جدول پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس سآبیک صدرنشین است و آسیاتک و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، ددانا و شاوان پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند.

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام رشد کرد و به رقم ۷ هزار و ۸۲۱ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان بود که ۱۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۱۱ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۴ هزار و ۶۷ میلیارد تومان رسید.
 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۴۵ درصد کاهش یافت و ۲۴ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۳۱ درصد رشد کرد و در رقم ۱۵۶ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد ثفارس (شرکت عمران و توسعه فارس) با صف خرید ۲۹ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ثفارس، نماد‌های خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و خزامیا (شرکت زامیاد) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد دی (بانک دی) تعلق داشت که ارزش آن ۱۴ میلیارد تومان بود. پس از دی، نماد‌های سکرد، خزر، مداران و تپمپی بیشترین صف فروش داشتند.
 
در همین رابطه مجتبی دیبا کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند معاملات بازار بورس گفت:، اما در شرایطی که بورس در یک روند اصلاحی محبوس شده و نقدینگی هم در بازار با کاهش مواجه شده، فعلا می‌توان برای معاملات روندی نوسانی با میل به افت را پیش بینی کرد.

وی افزود: برای بورس امروز نمی‌توان وضعیت چندان مثبتی را متصور شد و سهم‌ها بیشتر تمایل به افت خواهند داشت. این معادله می‌تواند تغییر کند، اما به این شرط که ارزش معاملات رشد کند و قدرت خریداران حقیقی افزایش یابد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: روز گذشته دوباره تمام مواردی که کم کم داشت به سود خریداران رشد می‌کرد، با افت مواجه شد. ارزش معاملات خرد که یکی از مهم‌ترین موارد است، کاهش یافت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: