April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۹۲۱۹
۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
0
به تازگی یک شرکت فناوری با استفاده از نورون‌های رشد یافته انساتی آزمایشگاه‌، پردازنه قدرتمند طراحی کرده‌اند.
تراشه رایانه‌ای که از نورون های انسانی ساخته شده‌اند
به تازگی یک شرکت بزرگ فناوری از قدرتمندترین تراشه گوشی و رایانه به نام Nyooro رونمایی کرد. این پردازنده می‌تواند در هر ثانیه یک کوینتیلیون عملیات شگفت‌انگیز انجام دهد که هزار برابر سریع‌تر از مدل‌های گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۰ است.

دانشمندان با استفاده از نورون‌های انسانی رشد یافته در آزمایشگاه یک تراشه بیولوژیکی ایجاد کردند. این پردازنده‌ها بهتر از تراشه‌های سیلیکونی هستند، زیرا می‌توانند ساختار داخلی خود را تغییر داده، با الگوی استفاده کاربر سازگار و افزایش کارایی آن‌ها شوند.

در رایانه‌های سیلیکونی، سیگنال‌های الکتریکی در امتداد سیم‌های فلزی حرکت و اجزای مختلف را به یکدیگر متصل می‌کنند. در مغز، نورون‌ها با استفاده از سیگنال‌های الکتریکی در سراسر سیناپس‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. در سیستم Dishbrain Cortical Labs، نورون‌ها روی تراشه‌های سیلیکونی رشد می‌کنند. این نورون‌ها مانند سیم‌های سیستم عمل می‌کنند و اجزای مختلف را به هم متصل می‌کنند.

 تراشه‌های ترکیبی می‌توانند کلید استدلال های پیچیده‌ای باشند که رایانه‌های امروزی و هوش مصنوعی نمی‌توانند تولید کنند.Koniku، یکی از استارت‌آپ‌هایی که با کمک نورون‌های آزمایشگاهی پردازنده تولید می‌کنند، معتقد است که فناوری آن در چندین صنعت از جمله کشاورزی، مراقبت‌های بهداشتی، فناوری نظامی و امنیت فرودگاه متحول خواهد شد. انواع دیگر کامپیوتر‌های ارگانیک نیز در مراحل اولیه توسعه هستند.

تراشه نورونی

در حالی که رایانه‌های سیلیکونی جامعه را متحول کردند، هنوز مغز اکثر حیوانات از آن‌ها برتری دارد. به عنوان مثال، مغز یک گربه ۱۰۰۰ برابر بیشتر از یک آیپد معمولی داده‌ها را ذخیره  و از این اطلاعات استفاده کند. مغز انسان با تریلیون اتصال عصبی خود قادر به انجام ۱۵ کوینتیلیون عملیات در ثانیه است.

مغز انسان تنها حدود ۲۰ وات انرژی مصرف می‌کند، یا تقریباً همان مقداری که برای روشن کردن یک لامپ مصرف می‌کند. ۳۴ نیروگاه زغال سنگ که ۵۰۰ مگاوات در ساعت تولید می‌کنند لازم است تا همان مقدار داده موجود در مغز یک انسان را در مراکز ذخیره سازی اطلاعات مدرن ذخیره کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: