کد خبر: ۳۷۹۲۴۲
۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
دکتر زهرا نظری مهر/ حقوقدان
تولید بی کیفیت معضل اقتصاد و سیاست
«القاء بی‌آینده‌گی، بن‌بست و اینکه مسئولان اداره کشور را بلد نیستند، از جمله کار‌های بدخواهان ایران است و امروز هر کس مردم را از آینده ناامید، یا ایمان‌های مردم را تضعیف، یا مردم را به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های مسئولان بی‌اعتقاد یا بدبین کند، چه بداند و چه نداند به سود دشمن کار می‌کند» این جملات بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری است که بیانگر نگرانی‌های ایشان از برخی عملکرد‌های مساله دار است.

تاکید مقام معظم رهبری در حالی بار‌ها مطرح شده، که بسیاری از تولیدکنندگان و صنعتگران مورد حمایت، به انحراف رفته و باعث شده اند تا مردم به صراحت ابراز نارضایتی داشته باشند. به عبارت بهتر بسیاری از برنامه ریزی‌ها و عملکرد‌ها به اندازه‌ای اشتباه بوده که جای هیچگونه توجیهی را باقی نمی‌گذارد. با وجود حمایت‌های گسترده‌ای که از تولید و تولید کننده صورت می‌گیرد، متاسفانه در بسیاری از موارد انتظاراتی که از بخش تولید می‌رود، پاسخگویی نیاز‌های مردم نبوده است.

امروزه کیفیت در تولید جهانی حرف اول را می زند و قیمت مناسب نقشی تعیین کننده در فروش محصولات دارد. این در حالی است که بسیاری از محصولات ایرانی، از نظر کیفیت و قیمت به هیچ عنوان جذابیت لازم را برای بازار‌های داخلی و مصرف کننده ایرانی ندارد.
 
متاسفانه کیفیت و قیمت بسیاری از کالا‌های ایرانی به اندازه‌ای نامناسب است که بازار داخلی در اختیار محصولات خارجی قرار می‌گیرد. با نگاهی به بازار، متوجه می‌شویم که انواع محصولات و تولیدات داخلی، گرفتار واردات و قاچاق است و در حالی بسیاری از کالا‌های خارجی مورد استقبال قرار می‌گیرد که جای سوال دارد.

با نگاهی به بازارها، متوجه میشویم که مردم به سادگی حاضر می‌شوند بسیاری از کالا‌های خارجی را که به صورت قاچاق وارد کشور شده و هیچ پشتوانه یا گارانتی ندارد و قیمتی بالاتر از تولیدات داخلی دارد، خریداری کنند، اما حاضر نمی‌شوند کالای ایرانی را که گارانتی دارد و با ادعای خدمات پس از طولانی فروخته میشود، خریداری کنند.

برای پاسخ به این نکته کافی است بدانیم کالای خارجی به اندازه‌ای کیفیت دارد که، چون خراب نمی‌شود، نیازی به استفاده از گارانتی ندارد، در حالیکه کالای ایرانی در مدتی که گارانتی دارد، بار‌ها به تعمیرکار سپرده می‌شود و باز هم مشکلاتش رفع نمی‌شود.
 
به راستی چرا مردم یک کالای خارجی را ۵۰ میلیون تومان می‌خرند، اما همان کالا که تولید ایران است، به ۲۰ میلیون نمی‌خرند؟ چرا کالای خارجی به صورت قاچاق یا به اشکال مختلف وارد کشور می‌شود و مردم برای خرید آن رقابت می‌کنند، اما کالای داخلی با مشکل فروش روبرو است؟ در حالیکه با ابزار‌هایی همچون تعرفه بالا، از کالای داخلی حمایت می‌شود؟

باید بپذیریم که حمایت از تولید داخلی، نیازمند ابزار‌های خاص همچون کیفیت، قیمت مناسب و توانایی تامین نیاز بازار است. با نگاهی به وضعیت بازار خودرو متوجه میشویم که حمایت‌های بی مورد از خودروساز داخلی، تولید داخل را زمین گیر می‌کند، باعث نارضایتی مردم میشود و کار به جایی میرسد که در مدت یک سال، خودرو ۲۰ میلیون تومانی به ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد، اما همچنان خودروسازان داخلی از زیان‌های سرسام آور یا احتمال ورشکستگی خبر می‌دهند.
 
بیشتر بخوانید:بیدارکردن خودروسازان با واردات

نکته مهمتر استاندارد‌های جهانی است که بسیاری از کالا‌های ایرانی از داشتن آن محروم هستند یا به استاندارد توجه نمی‌شود. با نگاهی به فروش خودرو‌ها و محصولات دیگر، متوجه میشویم که نه‌ تنها استاندارد برای بسیاری از محصولات رعایت نمی‌شود، بلکه مردم برای داشتن حداقل‌ها نیز باید مبالغی را بپردازند تا انتخاب کنند. امروزه آپشن‌هایی که در خودرو‌های جهان به عنوان یک الزام وجود دارد، خودروساز ایرانی از روی خودرو برمی دارد و بدون آنکه از این کارش خجالت بکشد، به خریدار تاکید می‌کند که اگر هر یک از این آپشن‌ها را میخواهد، باید هزینه جداگانه بپردازد. بدتر آنکه برخی الزامات را از نوع بی کیفیت روی خودرو قرار می‌دهد، تا خریدار مجبور شود قبل از خرید، تقاضای قرار دادن نوع بهتر را به شرط پرداخت مبلغ بالاتر مطرح کند. به عبارت دیگر خودروساز ایرانی یک اتاق آهنین، یک موتور، چهار چرخ و صندلی را به عنوان اصول اولیه به مردم می‌فروشد و برای بقیه آپشن‌ها که می‌بایست روی خودرو باشد، از مردم تقاضای مبالغ سوال برانگیز می‌کند؟

این در حالی است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، لزوم ارتقای کیفیت کالا‌های تولید داخل را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: حمایت‌های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود، اما متأسفانه در برخی صنایع به‌ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز بحق به آن‌ها اعتراض دارند. رهبر انقلاب خاطرنشان‌کردند: اگر با وجود فضای حمایتی از تولید داخل، به جای ارتقای کیفیت، قیمت‌ها افزایش یابد، مساله بدی است، زیرا نتیجه همه حمایت‌های دولتی، بانکی و جلوگیری از رقابت‌های خارجی، عملاً منجر به بالا رفتن قیمت شده است.

تولیدکنندگان داخلی به ویژه آن‌هایی که تولیداتشان سوال برانگیز است، باید از این بیانات رهبر انقلاب شرمنده شوند، زیرا کار را بجایی رسانده اند که صدای مردم درآمده و رهبر انقلاب نیز که همواره حامی مردم بوده اند، در قبال این همه اشتباه و عملکرد غلط لب به انتقاد گشوده اند. تولیدکنندگان کالا‌های بی کیفیت باید بدانند که ابزار نارضایتی، اعتراض گسترده مردمی، بدبینی و سواستفاده دشمنان شده ائد.
 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: