
وزیر صمت از هدف خودرویی ایران و روسیه برای تولید مشترک رونمایی کرد. رضا فاطمی امین در نشست خبری خود با اشاره به همکاری مشترک ایران و روسیه در
صنعت خودرو گفت: بعد از جنگ اوکراین بسیاری از برندها از روسیه خارج شدند؛ بنابراین مقرر شد در مورد صنعت خودرو همکاریهایی داشته باشیم که فعلاً در سطح قطعات است. وزیر صمت ادامه داد: به عنوان نمونه خودروی L ۹۰ مجدد تولید خواهد شد.
بحث تولید مشترک خودرو میان ایران و روسیه در سفر هفته گذشته رییس سازمان توسعه تجارت به سن پترزبورگ مطرح شد. علیرضا پیمان پاک در دیدار با کوبیاکف دستیار رئیس جمهور روسیه بر گسترش همکاریها در خودروسازی تاکید کرد. کوبیاکف نیز اعلام کرد صنعت خودروی روسیه آماده است با ایران همکاریهای مشترک داشته باشد. به اعتقاد معاون پوتین ایران میتواند شریک تجاری روسیه در بازاری باشند که به گفته والاستریت ژورنال ارزشی حدود ۱۰۰ میلیارد دلاری دارد.
پیمان پاک بعد از بازگشت از روسیه گفت: با توجه به اینکه هر دو کشور در تولید رنو کار کردهاند، میتوان امکان راهاندازی پلتفرم L ۹۰ و ساندرو در ایران را بررسی کرد.
حال با صحبتهای فاطمی امین در ارتباط با از سرگیری تولید L ۹۰ میتوان گفت که هدف خودرویی ایران و روسیه برای تولید خودرو تا حدود زیادی مشخص شده است.
رنو با خودروسازان هر دو کشور ایران و روسیه همکاری داشت، اما به واسطه اعمال تحریمهای اقتصادی به ناچار مجبور شد تا بازار ایران و روسیه را ترک کند. خروج این خودروساز فرانسوی از بازارهای یاد شده، اما زمینه تولید مشترک محصولی روی پلت فرمهای این خودروساز را فراهم کرده است. با توجه به استقبال مقامهای روسی از همکاری مشترک با طرف ایرانی در صنعت خودرو و اظهارات وزیر صمت به نظر میرسد تولید L ۹۰ بار دیگر دستور کار دو خودروساز بزرگ کشور قرار گیرد، اما این بار به جای رنو، شریک روسی این خودروساز یعنی آفتاواز با خودروسازان ایرانی شراکت میکند.