سقوط نرخ محصولات کشاورزی و فلزات صنعتی در بورس‌های کالایی جهانی
کد خبر: ۳۷۹۳۴۷
۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰
0
اغلب محصولات کشاورزی و صنعتی ظرف یک هفته اخیر در مسیر کاهش نرخ قدم برداشتند، در شرایطی که فشار کاهش تقاضا، افزایش عرضه از سوی روسیه و افول اقتصاد جهانی مهم‌ترین دلایل ایجاد جریان کاهش نرخ در بازار فلزات صنعتی بود، بهای محصولات کشاورزی نیز متاثر از افت هزینه تولید، افزایش عرضه و کاهش اثرگذاری تبعات جنگ روسیه و اوکراین در این بازار تا حدی تعدیل شد.
بازار‌های کالایی از سکه افتاد
اغلب فلزات پایه و صنعتی در هفته منتهی به روز جمعه ۲۴ ژوئن همچنان در مسیر عقبگرد قیمتی قدم برداشتند به‌نحوی که در معاملات آتی کامکس آلومینیوم با افت ۱.۶ درصدی، قلع با کاهش ۱۵.۶ درصدی، روی با افت ۴.۹ درصدی، سرب با عقبگرد ۶.۸ درصد و مس با کاهش ۶.۴ درصدی روبرو شد.

واهمه از رکود، معامله‌گران فلزی را ترساند
شاخص بورس فلزات لندن نیز ظرف بازه زمانی یک هفته اخیر کاهش ۴.۸ درصدی داشت و به کاهش ۹۰۰ واحدی سقوط کرد به نحوی که در روز جمعه ۲۴ ژوئن این شاخص که معیاری از نوسان قیمت آلومینیوم، مس، روی، سرب، نیکل و قلع است به ۹۹۴ واحد رسید.

ترس از عقبگرد تقاضا در بازار محصولات صنعتی با توجه به کاهش رشد اقتصادی جهانی مهم‌ترین دلیل عقبگرد همزان بهای فلزات صنعتی است. در شرایطی که شعار کرونا صفر دولت پکن با توجه به قرنطینه‌های اجرایی زمینه رکود در بازار فلزات صنعتی را فراهم کرده است، تصمیمات فدرال رزرو کنترل تورم با توجه به سیاست‌های انقباضی احتمال بروز رکود در بزرگترین اقتصاد جهانی را مطرح کرده و از این بازار بازار‌های کالایی را با ریسک جدی تقاضا روبرو کرده است. مجموع این عوامل یعنی سگنال چین و آمریکا باعث شده تا چشم‌انداز تقاضا در بازار فلزات صنعتی تیره و تار شده و بنابراین قیمت‌ها در سراشیبی سقوط نرخ قرار گیرند.

تورم محصولات کشاورزی به پایان رسید؟
عقبگرد قیمتی در بازار کامودیتی‌ها شامل حال نرخ مواد غذایی نیز شد. گندم ظرف یک هفته اخیر در معاملات آتی بورس شیکاگو با افت نرخ ۱۰.۶ درصدی روبرو شد و در نهایت هر ۱۰۰ بوشل آن با نرخ ۹۲۳ دلار معامله شد. پس از نیمه ماه مه بهای گندم در این بازار وارد مسیر عقبگرد قیمتی شد و از ۱۲۷۸ دلار به ازای هر بوشل در ۱۷ ماه مه افت نرخ ۲۷.۷ درصدی را تجربه کرد.

این عقبگرد نرخ شامل حال سایر محصولات کشاورزی نیز شد به نحوی که در معاملات آتی بورس شیکاگو ذرت با افت نرخ ۴.۳ درصدی، روغن پالم با کاهش ۱۴.۵ درصدی و سویا نیز با عقبگرد ۵.۴ درصدی ظرف بازه زمانی یک هفته‌ای مواجه شدند.

رشد نرخ محصولات کشاورزی در دنیا باعث شده تا بر حجم زیر کشت ذرت و سویا در برزیل افزوده شود. در شرایط کنونی سیلو‌های برزیل از محصول انباشته است و دیگر انمان پذیرش محصول جدیدی ندارد. افزایش تولید محصولات کشاورزی با توجه ره رشد نرخ و فروکش تب‌وتاب اثرگذاری جنگ اوکراین دلیل این افت نرخ است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: