April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۹۳۶۱
۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
0
موتورولا Edge ۲۰ Pro برخی ویژگی‌های پرچم‌داران را با قیمتی معقول ارائه می‌دهد؛ اما این ویژگی‌ها برای رقابت با آیفون SE ۲۰۲۲، گلکسی S۲۱ FE و شیائومی ۱۲X کافی نیستند.
بررسی موتورولا اج ۲۰ پرو +ویدیویی
با آنکه Motorola Edge ۲۰ Pro، واژه‌ی «پرو» را در نام خود دارد، برچسب قیمتی حدود ۱۵ میلیون تومانی‌اش، آن را به رقیب پرچم‌داران اقتصادی بازار مانند گلکسی S۲۱ FE، شیائومی ۱۲X و آیفون SE ۲۰۲۲ بدل می‌سازد. گوشی هوشمند موتورولا ویژگی‌های چشم‌گیری همچون نمایشگر ۱۴۴ هرتزی OLED، تراشه‌ی توانمند Snapdragon ۸۷۰، رابط کاربری نزدیک به اندروید خالص و دوربین تله‌فوتو با بزرگ‌نمایی ۵ برابری را دراختیار کاربر می‌گذارد؛ اما آیا این ویژگی‌ها می‌توانند کاربر را از خرید دستگاه‌های رقیب منصرف سازند؟ با بررسی موتورولا اج ۲۰ پرو همراه زومیت باشید.

گوشی موتورولا اج ۲۰ پرو را شرکت هماتلکام برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

لطفا با تماشای ویدئو در یوتیوب و سابسکرایب کانال یوتیوب زومیت، ما را در مسیر تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند حمایت کنید.

موتورولا اج ۲۰ پرو از طراحی ساده و در عین‌حال، جذابی بهره می‌برد. بدنه‌ی گوشی ترکیبی از پلاستیک و شیشه را روی سطح خود دارد؛ پنل پشتی و محافظ صفحه‌نمایش از جنس Gorilla Glass ۵ و فریم گوشی پلاستیکی هستند؛ البته Edge ۲۰ Pro را با بدنه‌ای از جنس چرم مصنوعی نیز می‌توان خریداری کرد. توجه داشته باشید که اج ۲۰ پرو نیز مانند اغلب گوشی‌های بازار، از شاسی فلزی استفاده می‌کند؛ اما درست‌مانند سری شیائومی ۱۱T و خانواده‌ی گلکسی A سامسونگ، آنچه کاربر لمس می‌کند، لایه‌ی پلاستیکی قطوری است که روی این شاسی قرار دارد.

پرچم‌دار اقتصادی موتورولا با نمایشگر ۶٫۷ اینچی، ابعاد ۸ × ۷۶ × ۱۶۳ میلی‌متری و وزن ۱۸۵ گرمی‌اش، از رقبایی همچون شیائومی ۱۲X و گلکسی S۲۱ FE، جثه‌ی بزرگ‌تر، عریض‌تر و سنگین‌تری دارد؛ البته لبه‌های انحنادار پنل پشتی باعث می‌شود تا گوشی جای‌گیری مناسبی در دست داشته باشد. پوشش نرم و مات پنل پشتی حس‌وحال خوشایندی را انتقال می‌دهد و به‌اندازه‌ی بدنه‌های براق نیز لکه و چربی را به خود نمی‌گیرد. پلاستیکی‌بودن فریم دستگاه چندان خوشایند نیست؛ به‌خصوص اگر فریم فلزی پرچم‌دار اقتصادی شیائومی را لمس کرده باشید، از طرف دیگر، شیائومی ۱۲ ایکس مقابل لکه و چربی نیز مقاوم‌تر از پرچم‌دار اقتصادی موتورولا عمل می‌کند.

مدل شیشه‌ای موتورولا Edge ۲۰ Pro در رنگ‌های Midnight Blue و Iridescent Cloud به‌فروش می‌رسد؛ اما مدل چرمی تنها با رنگ آبی دردسترس قرار دارد. پنل پشتی مدل Midnight Blue در لبه‌ها به رنگ مشکی تمایل دارد و ظاهر بسیار جذابی را به گوشی بخشیده است. ماژول‌های دوربین پشتی اج ۲۰ پرو درون برآمدگی مستطیلی و نه‌چندان قطوری قرار گرفته‌اند و مطابق‌انتظار، هنگام استفاده از دستگاه روی سطح میز، باعث لق‌خوردن گوشی می‌شوند.

در نمای جلویی دستگاه، نمایشگر ۶٫۷ اینچی‌اش خودنمایی می‌کند، این پنل با نسبت تصویر ۲۰:۹، حاشیه‌های نسبتاً باریک و لبه‌های تخت، حدود ۸۹ درصد از نمای جلویی را دراختیار دارد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، از پنل نمایشگر، پوششی از جنس Gorilla Glass ۵ محافظت می‌کند. در لبه‌ی بالایی پنل نیز، حفره‌ی کوچکی وجود دارد که از دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی موتورولا اج ۲۰ پرو میزبانی می‌کند.

کلید‌های فیزیکی موتورولا Edge ۲۰ Pro در محل ایده‌آلی نیستند، کلید‌های پاور و کنترل صدا در نیمه‌ی بالایی سمت راست فریم قرار گرفته‌اند و برای دسترسی به آن‌ها باید گوشی در دست جابه‌جا کنید. پرچم‌دار اقتصادی موتورولا از کلیدی اختصاصی برای فراخوانی Google Assistant نیز بهره می‌برد که در محلی کاملاً غیرارگونومیک، در انتهای سمت چپ فریم قرار گرفته است. دکمه‌ی پاور توأمان نقش حسگر اثر انگشت را نیز ایفا می‌کند و عملکرد نسبتاً سریعی را نیز ارائه می‌دهد؛ البته برای گشودن قفل گوشی، حتماً باید انگشت خود را برای لحظاتی روی دکمه نگه دارید.

نکته‌ی جالب‌توجه درباره‌ی موتورولا اج ۲۰ پرو به پورت USB-C آن بازمی‌گردد. این پورت از استاندارد USB ۳.۱ و سیگنال تصویر DisplayPort ۱.۴ پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین روی کاغذ می‌توان از پرچم‌دار اقتصادی موتورولا برای استریم محتوای ۴K۱۲۰ با رنگ‌های ۲۴ بیتی روی نمایشگر‌های اکسترنال استفاده کرد.

موتورولا اج ۲۰ پرو در بحث مقاومت دربرابر آب و گردوغبار مقابل رقیبی همچون گلکسی S۲۱ FE حرف چندانی برای گفتن ندارد؛ پرچم‌دار اقتصادی موتورولا از گواهی IP۵۲ برای مقاومت دربرابر پاشش قطرات آب بهره می‌برد؛ در حالی دستگاه سامسونگ با گواهی IP۶۸، روی کاغذ می‌تواند فشار آب در عمق یک متری را تا نیم‌ساعت تحمل کند.

پرچم‌دار اقتصادی موتورولا از پنل ۶٫۷ اینچی OLED با رزولوشن ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل بهره می‌برد؛ چنین ابعاد و رزولوشنی، وضوح مطلوبی را با تراکم بسیار خوبِ ۳۸۵ پیکسل‌براینچ به‌ارمغان می‌آورد و از طرف دیگر، بار پردازشی مضاعفی را روی دوش تراشه نمی‌گذارد. نرخ نوسازی نمایشگر Edge ۲۰ Pro را می‌توان از بین سه حالت خودکار (حالت پیش‌فرض)، ۱۴۴ و ۶۰ هرتز انتخاب کرد. چنانچه یکی از نرخ‌های ثابت را انتخاب کنید، هنگام استفاده از قابلیت صفحه‌نمایش همیشه‌روشن، پنل با نرخ ۴۸ هرتز به‌روز خواهد شد.

هنگامی تنظیمات نرخ نوسازی روی حالت خودکار باشد، گوشی نرخ نوسازی را بسته به محتوا بین اعداد ۴۸ (صفحه‌نمایش همیشه‌روشن)، ۶۰ (در محیط بسیاری از اپ‌ها مثل یوتیوب و دوربین)، ۹۰ (گهگاه به‌طور لحظه‌ای و هنگام ورود به برخی محیط‌ها، همچون صفحه‌ی اصلی) و ۱۲۰ هرتز (به محض لمس صفحه‌نمایش) سوئیچ می‌کند. مایه‌ی تعجب است که Edge ۲۰ Pro در حالت خودکار، هیچ‌گاه به نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی صفحه‌نمایش دست نمی‌یابد.
 

موتورولا اج ۲۰ پرو در اندازه‌گیری‌های زومیت به‌ترتیب به حداکثر روشنایی دستی و خودکار ۵۶۶ و ۸۰۹ نیت دست یافت؛ بدین‌ترتیب گوشی در محیط‌های روشن، خوانایی دستگاه‌هایی همچون گلکسی S۲۱ FE و شیائومی ۱۲X را ندارد. یکی دیگر از ضعف‌های پنل به حداقل روشنایی بسیار بالای آن بازمی‌گردد؛ ما به حداقل‌روشنایی حدود ۸٫۸ نیت رسیدیم که عدد مناسبی برای استفاده از گوشی در محیط‌های تاریک نیست؛ به‌عنوان مثال، حداقل روشنایی رقبای Edge ۲۰ Pro در محدوده‌ی ۲ نیت قرار دارد.

تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

موتورولا می‌گوید نمایشگر پرچم‌دار اقتصادی‌اش قابلیت نمایش رنگ‌هایی به‌عمق ۱۰ بیت را دارد، از ویدئو‌های HDR با استاندارد +HDR۱۰ پشتیبانی می‌کند و کل فضای رنگی وسیع DCI P۳ را نیز پوشش می‌دهد.
 
بررسی‌های ما نیز درستی ادعای موتورولا را نشان می‌دهند؛ گوشی فضای رنگی sRGB را با پروفایل Natural خود و دقت بسیار بالا پوشش می‌دهد، روی پروفایل Saturated به پوشش کامل DCI P۳ می‌رسد و به پخش ویدئو‌های HDR در یوتیوب واکنش نشان می‌دهد و روشنایی را تنظیم می‌کند.

اج ۲۰ پرو به‌طور پیش‌فرض در پوشش فضای DCI P۳ دقت چندان بالایی ندارد و متمایل به سردی است؛ اما با افزایش جزئی دمای رنگ‌ها ازطریق منوی تنظیمات نمایشگر، می‌توان دقت رنگ‌ها را به‌طرز چشم‌گیری افزایش داد.

برخلاف رقبای هم‌قیمت، در موتورولا Edge ۲۰ Pro از اسپیکر استریو خبری نیست و دستگاه به اسپیکر تک‌کاناله‌ای در لبه‌ی پایینی خود اتکا دارد که به‌گفته‌ی موتورولا به‌دست Waves Maxx کوک شده است. صدای اسپیکر تک‌کاناله‌ی اج ۲۰ پرو در عمل چه از نظر حجم، چه دقت، مقابل دستگاهی همچون شیائومی ۱۲ ایکس حرفی برای گفتن ندارد.

پرچم‌دار اقتصادی موتورولا با اندروید ۱۱ روانه‌ی بازار شد؛ اما اکنون به‌روزرسانی اندروید ۱۲ را نیز دریافت کرده است. موتورولا می‌گوید گوشی‌های سری Edge ۲۰ دو به‌روزرسانی سیستم‌عامل دریافت می‌کنند؛ بنابراین با احتساب اندروید ۱۲، احتمالاً شاهد انتشار اندروید ۱۳ نیز برای اج ۲۰ و اج ۲۰ پرو خواهیم بود. بدین‌ترتیب پرچم‌دار اقتصادی موتورولا از لحاظ مدت‌زمان پشتیبانی نرم‌افزاری، مقابل گوشی سامسونگ با وعده‌ی به‌روزرسانی چهارساله، حرفی برای گفتن ندارد.

یکی از ویژگی‌های کلیدی موتورولا اج ۲۰ پرو، حداقل برای علاقه‌مندان گوشی‌های پیکسل و اندروید خالص، به‌سادگی رابط کاربری این گوشی هوشمند بازمی‌گردد. بخش عمده‌ای از رابط کاربری اج ۲۰ پرو هیچ تفاوتی با اندروید خالص ندارد و گشت‌وگذار در جای‌جای آن لذت بسیاری را به‌دنبال دارد.

تعداد زیادی از ویژگی‌های اختصاصی رابط کاربری موتورولا درون اپلیکیشنی موسوم به Moto جمع شده‌اند؛ از جمله‌ی قابلیت‌های اپ Moto می‌توان به مواردی همچون تغییر فُرم آیکون‌ها، تصاویر پس‌زمینه، رنگ‌بندی رابط کاربری، ژست‌های حرکتی متنوع و صفحه‌نمایش همواره‌روشن اشاره کرد.

قابلیت چشم‌گیر دیگر رابط کاربری موتورولا اج ۲۰ پرو، Ready For نام دارد و کارکردی مشابه Dex سامسونگ را ارائه می‌دهد؛ بدین‌ترتیب که می‌توان با اتصال بی‌سیم یا سیمی گوشی به نمایشگر‌های اکسترنال یا کامپیوتر‌های شخصی، می‌توان تجربه‌ای نزدیک به دسکتاپ داشت. در این وضعیت می‌توان از صفحه‌نمایش اج ۲۰ پرو می‌توان به‌عنوان ترک‌پد نیز استفاده کرد.

وتورولا اج ۲۰ پرو درست‌مانند شیائومی ۱۲ ایکس از Snapdragon ۸۷۰ قدرت می‌گیرد؛ تراشه‌ی پرچم‌داری که اوایل سال گذشته، برپایه‌ی Snapdragon ۸۶۵ و +Snapdragon ۸۶۵ با افزایش فرکانس هسته‌ی پرقدرتش معرفی شد و به‌نوعی می‌توان آن را ++Snapdragon ۸۶۵ دانست. این تراشه با لیتوگرافی بهبودیافته‌ی N۷P به‌دست TSMC تولید می‌شود.

تراشه‌ی Snapdragon ۸۷۰ از ترکیب سه کلاستر تک، سه و چهار هسته‌ای با هسته‌های پرقدرت، میانی و کم‌مصرف به‌عنوان CPU استفاده می‌کند. تک هسته‌ی ۳٫۲ گیگاهرتزی Cortex-A۷۷ با ۵۱۲ کیلوبایت کش L۲ نقش کلاستر پرقدرت را برعهده دارد، سه هسته‌ی Cortex-A۷۷ دیگر با فرکانس پایین‌ترِ ۲٫۴۲ گیگاهرتز و کش‌های L۲ مستقل ۲۵۶ کیلوبایتی به‌عنوان کلاستر میانی ظاهر می‌شوند و در نهایت چهار هسته‌ی ۱٫۸۰ گیگاهرتزی Cortex-A۵۵ با کش‌های L۲ مستقل ۱۲۸ کیلوبایتی، کلاستر کم‌مصرف را شکل می‌دهند.

پردازنده‌ی گرافیکی Snapdragon ۸۷۰ درست مانند Snapdragon ۸۶۵ و +Snapdragon ۸۶۵ ماژول Adreno ۶۵۰ است؛ اما این ماژول از فرکانسِ بالاترِ ۶۷۰ مگاهرتزی (نسبت به Snapdragon ۸۶۵) بهره می‌برد. کوالکام می‌گوید پردازنده و گرافیک در ترکیب با پردازنده‌های برداری و تانسوری می‌توانند ۱۵ تریلیون عملیات هوش مصنوعی را در هر ثانیه انجام دهند.

تراشه‌ی Snapdragon ۸۷۰ از پس انکُد و دی‌کُد ویدئو‌های ۴K۱۲۰ و ۸K۳۰ با کدک H.۲۶۵ و انواع استاندارد‌های HDR از جمله Dolby Vision و +HDR۱۰ برمی‌آید؛ هرچند که خودِ گوشی موتورولا اج ۲۰ پرو قابلیت فیلم‌برداری HDR ندارد. Snapdragon ۸۷۰ با مددگیری از مودم اکسترنال X۵۵ قابلیت پشتیبانی از شبکه‌های ۵G با سرعت دانلود بالغ‌بر ۷۰۰۰ مگابیت‌برثانیه را نیز دارد.

موتورولا Edge ۲۰ Pro در چهار نسخه‌ی ۱۲۸ | ۶، ۱۲۸ | ۸، ۲۵۶ | ۸ و ۲۵۶ | ۱۲ گیگابایت روانه‌ی بازار شده است و اکنون مدل ۱۲ گیگابایتی آن در ایران به‌فروش می‌رسد. توجه داشته باشید که از درگاهی برای اضافه‌کردن کارت microSD نیز خبری نیست. در تست‌های مربوط به عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی، اج ۲۰ پرو سرعت بیشتری از شیائومی ۱۲ ایکس در خواندن ترتیب دیتا دارد؛ اما در تمامی زمینه‌ها، کُندتر از گلکسی S۲۱ FE عمل می‌کند.

موتورولا Edge ۲۰ Pro در بنچمارک‌های CPU و GPU، کم‌وبیش عملکرد مشابهی را با شیائومی ۱۲ ایکس و گلکسی اس ۲۱ اف‌ای به‌نمایش می‌گذارد؛ اما نماینده‌ی موتورولا در زمینه‌ی وب‌گردی با اختلافی ۵۰ درصدی، رقبای خود را از پیش‌رو برمی‌دارد و عملکرد تند و تیزتری به‌ارمغان می‌آورد. مایه‌ی تعجب نیست که اج ۲۰ پرو مقابل آیفون SE ۲۰۲۲ با تراشه‌ی A۱۵ شانسی داشته باشد؛ گوشی موتورولا ۳۰ درصد در پردازش‌های CPU-محور و ۴۵ درصد در پردازش‌های گرافیکی، از نماینده‌ی اپل ضعیف‌تر است.

برای ارزیابی عملکرد موتورولا اج ۲۰ پرو در بازی‌ها، Call of Duty Mobile، Real Racing ۳ و بازی بسیار سنگین Genshin Impact را انتخاب کردیم. پرچم‌دار اقتصادی موتورولا در این بازی‌ها عملکرد بسیار مطلوبی را به‌نمایش گذاشت؛ بازی Call of Duty با بالاترین تنظیمات گرافیکی و نرخ پایدار ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا شد و بازی Real Racing ۳ به‌طور مداوم، نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه را ارائه داد.

موتورولا Edge ۲۰ Pro بازی سنگین Genshin Impact را با تنظیمات گرافیکی Medium به‌طور پایدار و بدون هرگونه افت فریم فاحش، با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا کرد؛ در حالی‌که گوشی گلکسی S۲۱ FE در همین بازی افت فریم بسیاری را تجربه می‌کند و به نرخ میانگین ۵۰ فریم‌برثانیه می‌رسد. ناگفته نماند که در این بازی، دمای بدنه‌ی اج ۲۰ پرو نیز در حد معقولی باقی می‌ماند.

برای ارزیابی پایداری عملکرد اج ۲۰ پرو در استفاده‌های سنگین و مداوم، سراغ تست ۲۰ دقیقه‌ای ۳DMark Wild Life می‌رویم. در این آزمون اج ۲۰ پرو بدون هرگونه افتی، با پایداری ۹۹٫۱ درصدی، پابه‌پای شیائومی ۱۲ ایکس (با پروفایل باتری Performance) می‌آید و پایداری فوق‌العاده‌ی خود را به رخ گلکسی S۲۱ FE می‌کشد.

موتورولا اج ۲۰ پرو از باتری ۴۵۰۰ میلی آمپرساعتی بهره می‌برد و به‌گفته‌ی شرکت سازنده می‌تواند با ترکیبی از استفاده‌ی روزمره و حالت آماده‌به‌کار تا ۳۴ ساعت کاربر را همراهی کند. پرچم‌دار اقتصادی موتورولا با شارژر سریع ۳۰ واتی به‌فروش می‌رسد؛ شارژری که ظرف ۸۰ دقیقه، باتری را به‌طور کامل شارژ می‌کند.

با تنظیم روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت، نرخ نوسازی خودکار و قطع تمام اتصالات بی‌سیم، عمر باتری موتورولا اج ۲۰ پرو در کاربری‌های روزمره به ۱۱ ساعت می‌رسد که تقریباً با عمر باتری شیائومی ۱۲ ایکس برابری می‌کند؛ اما ۲ ساعت بیشتر از مدت‌زمان شارژدهی گلکسی S۲۱ FE است. Edge ۲۰ Pro ویدئوی معیار زومیت را نیز ۴ ساعت بیشتر از گلکسی S۲۱ FE و ۸ ساعت بیشتر از شیائومی ۱۲ ایکس پخش می‌کند.

دوربین پشتی موتورولا اج ۲۰ پرو از ترکیب سه‌گانه‌ی واید، اولتراواید و تله‌فوتو با حسگر‌های ۱۰۸، ۱۶ و ۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد. در ادامه با هریک از دوربین‌های پشتی Edge ۲۰ Pro بیشتر آشنا می‌شویم.

دوربین اصلی از حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی و ۱/۱.۵۲ اینچی HM۲ ساخت سامسونگ با پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتری بهره می‌برد، این حسگر در گوشی‌های دیگری همچون شیائومی ۱۱T Pro نیز به‌کاررفته است. اج ۲۰ پرو از حسگر HM۲ با فیلتر رنگی Nonacell استفاده می‌کند؛ بدین‌مفهوم که برای دستیابی به پیکسل‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر و جذب نور بیشتر، هر ۹ پیکسل مجاور، رنگ یکسانی را پیش‌روی خود دارند و باعث ذخیره‌ی عکس‌ها با وضوح ۱۲ مگاپیکسل می‌شوند.

حسگر HM۲ در پسِ لنزی با فاصله‌ی کانونی معادل ۲۴ میلی‌متر و دیافراگم f/۱.۹ قرار دارد؛ اما در کمال تعجب از لرزش‌گیر اپتیکال OIS خبری نیست. دوربین اصلی از سیستم فوکوس خودکار تشخیص PDAF بهره می‌برد. در مقام مقایسه، گلکسی S۲۱ FE یکی از رقبای قدرتمند اج ۲۰ پرو از لرزش‌گیر اپتیکال و فوکوس خودکار کارآمدترِ Dual Pixel PDAF روی دوربین اصلی خود استفاده می‌کند.

دوربین تله‌فوتو از حسگر ۸ مگاپیکسلی و ۱/۴.۴ اینچی OV۰۸A۱۰ ساخت شرکت OmniVision با پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتری بهره می‌برد. این حسگر در پسِ لنزی پریسکوپی با دیافراگم f/۳.۴، لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) و فاصله‌ی کانونی معادل ۱۲۶ میلی‌متر قرار دارد؛ بدین‌مفهوم که قاب تصویر دوربین تله‌فوتو، بزرگ‌نمایی ۵٫۲۵ برابری نسبت به قاب دوربین اصلی را در اختیارتان می‌گذارد.

دوربین اولتراواید نیز همانند ماژول تله‌فوتو از حسگر ساخت OmniVision استفاده می‌کند؛ حسگر ۱۶ مگاپیکسلی و ۱/۳.۰۶ اینچی OV۱۶A۱۰، پیکسل‌هایی به‌ابعاد ۱٫۰ میکرومتر روی سطح خود دارد و در پسِ لنزی با فاصله‌ی کانونی معادل ۱۳ میلی‌متری و دیافراگم f/۲.۲ قرار گرفته است. نکته‌ی جالب‌توجه به وجود قابلیت فوکوس خودکار در دوربین اولتراواید بازمی‌گردد که امکان عکاسی ماکرو از فاصله‌ی ۴ تا ۸ سانتی‌متری سوژه را دراختیار کاربر می‌گذارد.

دوربین سلفی اج ۲۰ پرو نیز از حسگر ساخت OmniVision استفاده می‌کند؛ حسگر ۳۲ مگاپیکسلی و ۱/۳.۰ اینچی OV۳۲B از پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتری و فیلتر رنگی Quad Bayer برای ترکیب هر ۴ پیکسل مجاور بهره می‌برد و مقابل خود لنزی با فاصله‌ی کانونی معادل ۲۸ میلی‌متر و دیافراگم f/۲.۳ را می‌بیند.

دوربین موتورولا رابط کاربری نسبتاً گیج‌کننده‌ای دارد؛ به‌عنوان مثال امکان فعال‌سازی همیشگی HDR را ندارید و صرفاً می‌توانید بین Auto HDR و HDR off یکی را برگزینید. از طرف دیگر الگوریتم عکاسی در تاریکی یا Night Vision نیز تنها با دوربین اصلی در دسترستان قرار دارد. باوجود دوربین تله‌فوتو، عکس‌های پرتره نیز صرفاً با دوربین اصلی ثبت می‌شوند.

در ادامه برای ارزیابی عملکرد دوربین اج ۲۰ پرو، آن را در سناریو‌های مختلف با گلکسی S۲۱ FE مقایسه کرده‌ایم.

در قاب زیر از دفتر زومیت، هیچ‌یک از دو گوشی نتوانسته‌اند جزئیات ناحیه‌ی روشن پشت پنجره را به تصویر بکشند؛ هر دو دوربین واید و اولتراواید اج ۲۰ پرو در این عکس رنگ‌های واقعی‌تری تولید کرده‌اند؛ رنگ‌های گلکسی اس ۲۱ اف‌ای به گرمی تمایل دارند.

با نگاهی به برش‌های ایجادشده، متوجه می‌شویم که سطح جزئیات عکس‌های واید و اولتراواید اج ۲۰ پرو پایین‌تر از گلکسی اس ۲۱ اف‌ای است.

عکس زیر در محیط تاریک استودیوی زومیت ثبت شده؛ عکس دوربین اصلی موتورولا رنگ‌های واقعی‌تر و کنتراست بالاتری دارد؛ اما جزئیات عکس دوربین اصلی گلکسی اس ۲۱ اف‌ای اندکی بیشتر است.

دوربین اولتراواید اج ۲۰ پرو از قابلیت Night Vision استفاده نمی‌کند؛ اما به‌لطف بهره‌گیری از فوکوس خودکار، توانسته است جزئیات بیشتری را از چهره‌ی عروسک شکار کند.

موتورولا اج ۲۰ پرو برخلاف گلکسی اس ۲۱ اف‌ای قابلیت عکاسی پرتره با دوربین تله‌فوتو را ندارد و چنین عکس‌هایی را صرفاً با دوربین اصلی می‌گیرد. پرچم‌دار اقتصادی موتورولا عکس پرجزئیات‌تری را نسبت به گوشی سامسونگ ثبت کرده است. هر دو گوشی در زمینه‌ی تفکیک سوژه از پس‌زمینه نیز عملکرد مناسبی دارند.

موتورولا رنگ‌ها را در عکس سلفی زیر نزدیک به واقعیت ثبت کرده؛ اما با نگاهی دقیق به جزئیات روی چهره‌ی سوژه، می‌توان متوجه شد که گلکسی اس ۲۱ اف‌ای اندکی بهتر عمل کرده است.

اج ۲۰ پرو با دوربین اصلی قابلیت فیلم‌برداری ۸K۲۴، ۴K۳۰ و ۴K۶۰ را دارد؛ اما دوربین اولتراواید و تله‌فوتو در بهترین حالت می‌توانند با وضوح ۱۰۸۰p و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه فیلم‌برداری کنند. ویدئو‌های ۴K۳۰ با بیت‌ریت حدود ۵۰ مگابیت‌برثانیه جزئیات مناسب و کنتراست نسبتاً بالایی دارند؛ اما رنگ‌های آن به سردی تمایل دارد.

وتورولا Edge ۲۰ Pro نقاط قوت متعدد و نقاط ضعف انگشت‌شماری دارد؛ کیفیت ساخت خوب، شارژدهی مطلوب، عملکرد کاملاً پایدار، تجربه‌ی لذت‌بخش رابط کاربری نزدیک به اندروید خالص و صفحه‌نمایش ۱۴۴ هرتز OLED از جمله‌ی ویژگی‌های چشم‌گیر پرچم‌دار اقتصادی موتورولا به‌شمار می‌آیند.

در سوی دیگر میدان، از اسپیکر استریو خبری نیست، نمایشگر به روشنایی هم‌سطح رقبا دست نمی‌یابد، دوربین‌ها به‌اندازه‌ی کافی، تجربه‌ی لذت‌بخشی ارائه نمی‌دهند، با دوربین تله‌فوتو نمی‌توان عکس پرتره گرفت، فیلم‌برداری ۴K فقط به دوربین اصلی محدود است و فریم گوشی نیز برخلاف رقیبی همچون شیائومی ۱۲ ایکس، فلزی نیست.

اگر به اندروید خالص علاقه‌ی بسیاری دارید و به‌دنبال گوشی مقرون‌به‌صرفه‌ای با عملکرد نزدیک به پرچم‌دار می‌گردید، موتورولا Edge ۲۰ Pro، مدل ایده‌آل شما است؛ اما چنانچه حساسیت مضاعفی روی دوربین دارید و عکس‌هایتان را پیکسل به پیکسل بررسی می‌کنید، شاید بهتر باشد که سراغ مدل‌های دیگری همچون گلکسی S۲۱ FE یا شیائومی ۱۲X بروید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: