به نقل از محمد شیخ حسینی سرپرست بانک
توسعه تعاون در این نشست ضمن اشاره به محور اصلی نشست و تاکید بر مدیریت چالشهای سرمایه انسانی در بانک توسعه تعاون، اظهار داشت: با توجه به جوانی بانک و داشتن سرمایه انسانی با قابلیت، جوان و با انگیزه، فرصتها و نقاط قوت کلیدی و واجد اهمیت در سرمایه انسانی بانک نهفته است که نیازمند توجه و برنامه ریزی اساسی است.
وی توسعه سرمایه انسانی را پیش نیاز توسعه کمی و کیفی ذکر کرد و اضافه نمود در صورت تحقق توسعه سرمایه انسانی، مسیر توسعه بانک توسعه تعاون، بخش تعاون و اقتصاد ملی هموارتر خواهد شد.
سرپرست بانک توسعه تعاون سرمایه انسانی را مهمترین عامل حرکت به سمت توسعه ذکر و عنوان نمود: سرمایه انسانی بانک توسعه تعاون در سطوح مختلف ستاد و صف، ردههای مدیریتی، کارشناسی و اجرایی مزین به ویژگیها و شایستگیهای خاصی از جمله خدا باوری و خدامحوری در امور، باور به تعاون و تعاون گرایی در پیشبرد فعالیتها و برنامه، جوان و با انگیزه بودن برای ارایه خدمات مردمی، داشتن تحصیلات دانشگاهی همراه با تجربه بانکی، همسویی استراتژیک برای تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون از اقتصاد کشور و موارد مشابه است که سکوی پرشی برای بانک جهت ایفای نقش برجسته در مسیر توسعه کشور محسوب میشود.
شیخ حسینی همچنین شکل گیری کارگروههای معیشت و رفاه کارکنان را مصداقی عینی و مشهود از با اهمیت قلمداد شدن سرمایه انسانی در بانک توسعه تعاون ذکر کرد وگفت: کارگروههای مذکور ماموریت دارند در مسیر ارتقای سطح معیشت و رفاه سرمایه انسانی به منظور آغاز نهضت و جنبش خدمت و حرکت به سوی تعالی و بالندگی بانک و در نهایت ایفای نقش محسوس در ارتقای بخش تعاون و توسعه کشور گام بردارد.
دکتر محمد ربیع زاده، کارشناس و صاحب نظر بانکی؛ ضمن تاکید بر اهمیت سرمایه انسانی در نظام بانکی، گفت: در عمل و در بطن بانک میبایست عبارت "کمال گرایی مدیران و واقع بینی کارکنان"مورد توجه قرار گیرد و میان کمال گرایی مدیران از یکسو و واقع بینی کارکنان از سوی دیگر تعادل برقرار شود.
وی افزود: از سویی مدیران به واسطه مسولیت، علاقمند هستند برنامهها و ماموریتها به شکل مطلوب و در حد ایده آل انجام شود و از سوی دیگر کارکنان با واقع بینی به پیشبرد امور نگاه می-کنند و اغلب نهادههای خود را با ستاندهها مقایسه و متناسب با آن در محیط کاری ایفای نقش میکنند.
ربیع زاده در بخشی از صحبتهای خود چالشهای ناشی از محیط حقوقی بانکها و استقرار حاکمیت شرکتی را از موضوعات مهم ذکر نمود و گفت: مدیریت تعارض منافع میان ذینفعان بانک، یعنی مردم، سهامداران، کارکنان و مشتریان موضوعی واجد اهمیت بالا محسوب میشود و برقراری تعادل میان منافع ذینفعان بانک از مسیر استقرار حاکمیت شرکتی میسر خواهد بود.
دکترمحمد ربیع زاده با تمایز میان اهداف و وظایف بانکی گفت: سودآوری، جذب منابع و پرداخت تسهیلات هدف نظام بانکی نمیباشد، بلکه هدف، اموری، چون توسعه اقتصادی کشور، استقرار نظام پولی و اعتباری بر مبنای حق و عدل، فعالیت در جهت تحقق اهداف و سیاستها و برنامههای اقتصادی دولت جمهوری اسلامی با ابزارهای پولی و اعتباری، ایجاد تسهیلات لازم جهت گسترش تعاون عمومی و قرض الحسنه از طریق جذب و جلب وجوه آزاد و اندوختهها و پس اندازها و سپردهها و بسیج و تجهیز آنها در جهت تأمین شرایط و امکانات کار و سرمایه گذاری به منظور اجرای بند “ ۲ ” و “ ۹ ” اصل چهل و سوم قانون اساسی، حفظ ارزش پول و ایجاد تعادل در موازنه پرداختها و تسهیل مبادلات بازرگانی و تسهیل در امور پرداختها و دریافتها و مبادلات و معاملات و سایر خدمات میباشد که با توانمندی و همراهی سرمایه انسانی محقق میگردد.
وی همچنین بهره گیری از تجربه مشتریان را بهترین منبع تغییر و تحول در بانکداری ذکر کرد و گفت: مدیریت تجربه مشتریان ابزاری مهم در تحقیق و توسعه بانک محسوب میشود.
دکترمحمد ربیع زاده چالشهای سرمایه انسانی را در حوزه های، چون تفاوت نسلی سرمایه انسانی، مشارکت کارکنان در تصمیم سازی و تصمیم گیری، تعادل بین کار و خانواده، رفاه و معیشت کارکنان، فناوریهای نوین، تمرکز بر مهارت مجدد و ارتقای نوآوری کارکنان بجای استخدام، برون سپاری، انگیزه، عوامل ابقاء و انگیزش، کنترل و نظارت و مدیریت ریسک، مسیر شغلی، غنیسازی شغلی و ارتقاء، مدیریت استعدادها، مدیریت عملکرد و بهره وری، جانشین پروری و بازنشستگی بر شمرد و متغیرهای مذکور را نیازمند توجه دانست.
در ادامه سید باقر فتاحی رییس هیات مدیره بانک توسعه تعاون ضمن تاکید بر ویژگیهای بانک مانند جوان بودن، چالشهای حوزه سرمایه انسانی را محدود ذکر کرد و فرصتها و نقاط قوت را با محوریت مسایل انگیزشی حائز توجه و عمده خواند و تصریح نمود مسایل انگیزشی میبایست در کنار مسایل مالی به حوزههای غیرمالی و انسانی متمرکز گردد.
امیر هوشنگ عصارزاده عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون در این نشست با اشاره به مغفول ماندن چرخه پرورش استعدادها و نخبگان در کشور، این موضوع را یک مساله ملی فرهنگی قلمداد نمود که شایسته اتخاذ تدابیر و برنامه ریزیهای تحصصی است. وی اظهار امیدواری کرد با مدیریت چالشهای سرمایه انسانی با تمرکز بر نقاط قوت و فرصتهای آن مسیر توسعه پایدار بانک فراهم گردد.
محمد جعفر ایرانی عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون ضمن توجه دادن به سرمایه انسانی در بانک، گفت: انسان موجودی پیچیده و چند بعدی است که مدیریت آن نیازمند کاربست سبکها و رویکردهای مدیریتی متنوع و متناسب با ویژگیهای سرمایه انسانی در هر محیط کسب و کاری است.
کریم میرزاخانی مدیر مرکز آموزش و پژوهش بانک توسعه تعاون سهم بازار، سهم ذهنی و سهم عاطفی مشتری را در توسعه بانک حایز اهمیت خواند و گفت: هر سه سهم مرهون توجه به سرمایه انسانی بانک میباشد.
وی در تببین سرمایه انسانی بانک گفت: سرمایه انسانی مجموعه شایستگیها، دانش، ویژگیهای اجتماعی و شخصیتی، خلاقیت و توانایی برای انجام کاری جهت تولید با ارزش اقتصادی محسوب میشود.
مدیر مرکز آموزش و پژوهش در تشریح سهمهای سه گانه بازار، ذهنی و عاطفی گفت: سهم بازار به سنجش عرض جایگاه یک بانک و سهم ذهنی به اندازه گیری عمق آن میپردازد، سهم ذهنی در واقع اولین نام و نشان تجاری است که در صنعت خاص مانند بانکداری به ذهن مشتریان متبادر میشود و سهم عاطفی در واقع عبارت از برندی است که مشتریان آن نام و نشان را به دیگر برندها ترجیح میدهند و متمایل به دریافت خدمت و محصول از آن نام و نشان هستند و سرمایه انسانی در ایجاد و توسعه هر سه نقش برجستهای دارد.
حسن عاشقی رییس اداره کل آموزش بانک توسعه تعاون، سرمایه انسانی را موتور و هسته اصلی توسعه در همه سطوح بین المللی، ملی و سازمانی ذکر کرد و گفت: عبارت "بسط انتخابهای انسانی در محیط اجتماعی قابلیت زا" عبارت کلیدی توسعه در عصر حاضر محسوب میشود که بر سرمایه انسانی، آموزش و توانمندسازی و محیط قابلیت زا تاکید دارد.