کد خبر: ۳۷۹۴۵۴
۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
برخی از کارشناسان معتقدند حذف سقف دلاری و همچنین کاهش تعرفه خودروهای زیر ۱۰۰۰ سی‌سی به ۵‌درصد می‌تواند به رقابت و بالا بردن کیفیت محصولات اقتصادی به کشور یاری دهد.
دلایل  و چگونگی حذف دلار از واردات خودرو/حذف سقف دلاری از واردات خودرو؟
طبق گفته یکی از نماینده مجلس سقف دلاری از واردات خودرو برداشته شد. با تدوین آیین‌نامه واردات خودرو در ۱۰ بند در وزارت صمت و اینکه سقف دلاری نیز از آیین‌نامه واردات حذف شده است. طبق گفته برخی نمایندگان، وزارت صمت برای ورود خودرو‌هایی با سقف قیمتی ۷‌هزار دلار تا ۱۷‌هزار دلار برنامه‌ریزی کرده ست. این در شرایطی است که آخرین اظهار‌نظر در مورد تعیین سقف دلاری مربوط به نماینده مرودشت بود که تاکید داشت دولت سقف ۲۰ تا ۲۵‌هزار دلار را مدنظر قرار داده است.

آزادسازی واردات خودرو از آن دسته مسائلی است که از سال ۱۳۹۷ تاکنون بین مجلس، دولت و بازار خودرو در حال رفت و آمد بوده و حالا تصمیماتی برای سال ۱۴۰۱ گرفته شده است.

جلیل رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در مجلس شورای اسلامی، در تشریح آخرین اخبار تدوین آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو، اظهار کرد: طبق آخرین اخباری که به بنده رسیده، آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین شده و در نوبت تصویب در هیات دولت است.

وی با بیان اینکه این آیین‌نامه در ۱۰ بند تدوین شده است، افزود: طبق اخباری که بنده دارم شرط سقف دلاری برداشته شده و قرار است واردات خودرو با تعرفه انجام شود. نماینده مرودشت در مجلس اظهار کرد: نظر نمایندگان مجلس هم این بود که واردات خودرو بدون سقف باشد و از طریق تعرفه کنترل شود.

رشیدی با بیان اینکه با این روش خودرو‌های ارزان‌قیمت و اقتصادی با تعرفه کمتر و خودرو‌های با قیمت بالا باید تعرفه بیشتری بپردازند، ادامه داد: نظر ما این بود که خودرو‌های با حجم موتور پایین و کم‌مصرف یعنی خودرو‌های اقتصادی کمتر از ۱۰ هزار دلار بین ۵ الی ۱۰درصد و خودرو‌های ۴۰ یا ۵۰ دلاری با تعرفه ۹۵ تا صددرصد تعرفه بپردازند.

وی بیان کرد: قرار است بنده جلسه‌ای با آقای فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت داشته باشم و درباره آیین‌نامه تدوین شده برای واردات خودرو بحث و تبادل‌نظر شود.

عضو کمیسیون شورا‌های مجلس در پایان ضمن انتقاد از تاخیر ۳ ماهه در تدوین آیین‌نامه واردات خودرو، گفت: تاخیر در تدوین آیین‌نامه‌ای که همه موارد آن مشخص است جای نگرانی دارد؛ ما نگران هستیم که خدایی نکرده مافیا در این مورد نفوذ کرده باشد.

مصطفی طاهری، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز اخیرا گفته است؛ هدف از واردات خودرو، بیشتر واردات خودرو‌های اقتصادی خواهد بود و با بررسی‌های به عمل آمده در طول سالیانی که خودرو وارد می‌کردیم حداکثر تا ۱۰۰ هزار خودرو در طول سال بوده است که در حال حاضر نیز همین رقم کافی است.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاهش قیمت خودرو، تنظیم بازار و رقابت‌پذیری از مهم‌ترین اهداف واردات خودرو محسوب می‌شود، یادآور شد: واردات خودرو برای ما هدف نیست بلکه وسیله‌ای برای دولت و کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی است تا به اهدافی، چون ارتقای تولید و کیفیت و از همه مهم‌تر رضایت مشتریان دست یابد.

دنیای اقتصاد نوشت؛ در سال‌های گذشته که واردات خودرو آزاد بود، به طور معمول خودرو‌هایی با متوسط قیمتی حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار وارد کشور شده‌اند، خودرو‌هایی که در شرایط کنونی و با توجه به نرخ ارز و توقف واردات، عنوان خودرو‌های لوکس را یدک می‌کشند. حالا تاکید دولت در فصل جدید واردات خودرو به کشور، خودرو‌های اقتصادی و ارزان‌قیمت است. محصولاتی که به گفته رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، برای تمامی شهروندان قابل‌استفاده باشند و تنها قشر خاصی از آن‌ها استفاده نکنند.

طبق اظهارات مسوولان وزارت صمت و مقامات دولتی، هدف از واردات، رقابت‌پذیری، در دسترس بودن خودروی باکیفیت و تنظیم بازار خودرو است؛ بنابراین محصولاتی که وارد کشور می‌شوند، باید توان رقابت با خودرو‌های داخلی را داشته باشند و از سوی دیگر به تنظیم بازار نیز کمک کنند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا خودرو‌های وارداتی تا سقف قیمتی ۲۰ تا ۲۵‌هزار دلار و حتی پایین‌تر از آن، با توجه به نرخ ارز و تعرفه واردات می‌توانند اهداف مسوولان صنعتی و دولت را پوشش دهند؟ به عنوان نمونه ورود یک خودروی ۲۰‌هزاردلاری بدون در نظر گرفتن تعرفه، عوارض و مالیات‌های مختلفی که پیش از این از وارد‌کنندگان اخذ می‌شد، در شرایط کنونی با نرخ نیمایی حدود ۵۰۰میلیون تومان خواهد بود؛ بنابراین این خودرو اگر با تعرفه کنونی و عوارض و مالیات وارد کشور شود، به طور حتم قیمت گزافی پیدا خواهد کرد و دیگر خودروی اقتصادی نخواهد بود. بر این اساس در سال‌های قبل از توقف واردات نیز، بیشتر وارد‌کنندگان تمایلی به ورود خودرو‌های لوکس داشتند، چرا که این خودرو‌ها مشتری خاص خود را داشت.

حالا دولت ظاهرا از تعیین سقف دلاری چشم‌پوشی کرده، چرا که اطمینان دارد این مسیر به بن‌بست خواهد رسید. اگر طبق گفته رشیدی کوچی سقف دلاری واردات خودرو حذف شده باشد، به نظر می‌رسد که وزارت صمت باید با تمرکز بر تعرفه مسیر ورود محصولات اقتصادی را تسهیل کند. در این زمینه یک دست‌اندرکار صنعت خودرو در گفتگو با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد که وزارت صمت در آیین‌نامه تدوین‌شده، تعرفه محصولات زیر ۱۰۰۰ سی‌سی را ۵درصد در نظر گرفته؛ این در شرایطی است که تعرفه محصولات ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی نیز ۴۵‌درصد و ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۵۵‌درصد و ۲۰۰۰ سی‌سی به بالا نیز ۹۵درصد در نظر گرفته است.

برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که حذف سقف دلاری و همچنین کاهش تعرفه خودرو‌های زیر ۱۰۰۰ سی‌سی به ۵‌درصد می‌تواند وزارت صمت را در رسیدن به هدف ورود محصولات اقتصادی به کشور یاری دهد. در این چیدمان همچنین هر خودرویی با هر سلیقه‌ای می‌تواند وارد کشور شود و تنظیم بازار نسبی هم صورت گیرد. اما حذف سقف دلاری از آیین‌نامه واردات اگر چه مسیر ورود خودرو‌های خارجی را تسهیل می‌کند، اما با خود چالش‌های ارزی زیادی دارد. پیش از این برخی اخبار غیررسمی از مخالفت بانک مرکزی با واردات خودرو حکایت داشت و اینکه مشکلات ارزی کنونی مانعی بزرگ در تسهیل واردات خودرو به کشور است. به گفته برخی از منابع آگاه به دلیل ارزبری بالای ورود محصولات خارجی به کشور، تامین ارز آن به چالشی برای مسوولان بانک مرکزی تبدیل شده است.

بر این اساس ظاهرا همین چالش مانع از ابلاغ آیین‌نامه واردات در موعد مقرر یعنی پایان خرداد‌ماه شده است. اما نماینده مرودشت در ادامه گفت‌وگوی خود با تسنیم بر این نکته نیز تاکید داشته که نظر نمایندگان مجلس این بوده که واردات خودرو بدون سقف باشد و از طریق تعرفه کنترل شود. عضو کمیسیون شورا‌های مجلس ضمن انتقاد از تاخیر در تدوین آیین‌نامه واردات خودرو اظهار داشته که تاخیر در تدوین آیین‌نامه‌ای که همه موارد آن مشخص است جای نگرانی دارد؛ ما نگران هستیم که خدایی نکرده مافیا در این مورد نفوذ کرده باشد. در هر صورت آنچه مشخص است وزارت صمت در آیین‌نامه ورود خودرو‌های خارجی به کشور که هم‌اکنون در هیات دولت به سر می‌برد، نسبت به اصلاح بسیاری از بند‌ها با هدف تسهیل واردات خودرو و تنظیم بازار اقدام کرده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

حرکت سریع «مبین‌وان» به سوی آینده/ برنامه ریزی برای سودآوری بیشتر

در مجمع سالیانه شرکت مبین وان کیش سود 100 ریالی تقسیم شد.
سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

سود ۲۰۰ ریالی در جیبت سهامداران «سپ»

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با حضور۹۰ درصد از سهامداران تشکیل شد.
سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

سود ۷۰ تومانی برای سهامداران «واتی»

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت «گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند» صبح روز گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق دستورالعمل سازمان بورس، به صورت آنلاین و با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و ۸۱/۲۹ سهامداران شرکت برگزار شد.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: