April 2024 17 / چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۹۴۸۷
۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
0
فضانوردان در سال‌های اخیر به امور مختلفی در فضا مشغول هستند که یکی از آن‌ها کشاورزی است، در حالی که آنجا مانند زمین خاک وجود ندارد.
چگونگی کشاورزی فضانوردان بدون خاک در فضا
برای انجام مأموریت‌های فضایی دوربرد، مهم است که فضانوردان بتوانند غذای خود را پرورش دهند. تعدادی آزمایش که با رشد محصولات همراه بوده است در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) وجود دارد. اخیراً نیز فضانوردان بدون استفاده از خاک محصولاتی را به دست آوردند.

سیستم‌ها برای رشد محصولات در ایستگاه فضایی بین‌المللی معمولاً از محیط‌های رشد مانند موادی، چون رس به جای خاک استفاده می‌کنند تا به گیاهان اجازه رشد دهند، اما سیستم XROOTS اصلاً از محیط رشد استفاده نمی‌کند، بلکه از هیدروپونیک (مبتنی بر آب) و آیرودینامیک (مبتنی بر هوا) استفاده می‌کند. سیستم XROOTS در فوریه سال جاری به ایستگاه فضایی بین‌المللی تحویل داده شد و در سیستم Veggie ایستگاه ادغام شد که نوعی سیستم آزمایش ریشه مسقر در مدار است.

سیستم XROOTS برای آزمایش گزینه‌های مختلف برای رشد گیاهان بدون خاک طراحی شده است. این سیستم شامل چندین اتاق است که می‌تواند همزمان برای آزمایش گزینه‌های مختلف برای سیستم‌های مبتنی بر آب و هوا استفاده شود. بر اساس گزارش Digital Trend، دستگاه‌ها همچنین به محققان اجازه می‌دهند از گیاهان در حین رشد عکس و فیلم بگیرند.

ن

سیستم‌های هیدروپونیک یا آئروپونیک مشابه معمولاً برای رشد گیاهان روی زمین استفاده می‌شوند، اما برخی مشکلات در تطبیق این فناوری برای استفاده در فضا وجود دارد. این مشکل بیشتر به خاطر وجود نداشتن گرانش زمین  در فضا است  و گیاهان می توانند در شرایط ریزگرانشی به طرز عجیبی رشد کنند، اما استفاده از نورهایی که در بالای گیاهان قرار می گیرد می تواند به کاهش آن کمک کند.

چالش دیگر، اطمینان از وجود هوادهی کافی در اطراف ریشه‌ها و طراحی سیستمی است که می تواند برای همه انواع محصولات از جمله سبزیجات برگ دار، گیاهان میوه دار مانند گوجه فرنگی و سبزیجات ریشه مانند هویج استفاده شود.

برنامه آزمایش سیستم XROOTS به مدت شش ماه، برای آزمایش انواع مختلف محصولات زراعی، استفاده از داده های حسگر و ارزیابی فضانوردان برای مشاهده چگونگی رشد گیاهان مورد بررسی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: