کد خبر: ۳۷۹۶۴۱
۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
0
به گفته دانشمندان، احتمالا امروز یک فوران خورشیدی به سمت زمین در حال حرکت باشد.
احتمال حرکت یک فوران خورشیدی به سمت زمین
به گزارش سایت interestingengineering، در هفته‌های گذشته اختر شناسان یک لکه خورشیدی به نام AR ۳۰۳۸ را مشاهده کرده بودند که انتظار داشتند این لکه در همان موقع نابود شود، اما اکنون سه برابر زمین شده و احتمالا به سمت این سیاره در حال حرکت است. محققان فضایی منتظر فوران شعله‌های خورشیدی از این لکه بوده اند، اما از آن، جرم تاجی یا CME که بسیار قرتمندتر از شراره خورشیدی است، دریافت کردند. CME، داری مقادیر زیادی از پلاسما و شار مغناطیسی است که محققان نمی‌دانند از کجا آمده است.

گفته شده، این فوران روز یکشنبه توسط یک نرم افزار تشخیص CME به نام Computer Aided CME Tracking (CACTus) مشاهده شد. این وسیله، به صورت مستقل کار و از داده‌های آزمایش تاج‌نگار زاویه بزرگ و طیف‌سنجی (LASCO) استفاده می‌کند. از آنجایی که CME به طور خودکار تولید می‌شود، ستاره شناسان از ابزار‌های دیگر همچون رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا (SDO) نیز برای تشخیص آن استفاده می‌کنند. این رصد خانه تصاویری از لکه خورشیدی AR ۳۰۳۸ را برای ما به ارمغان آورد.

طوفان ژئو مغناطیسی

براساس گزارش‌ها، یک طوفان ژئو مغناطیسی ناشی از یک CME می‌تواند باعث فروپاشی کل شبکه‌های الکتریکی و اختلال ارتباطات رادیویی در زمان طولانی شود. حتی سیستم‌های ناوبری نیز می‌توانند پس از CME‌های پرانرژی تحت تأثیر قرار گیرند.

فوران خورشیدی

ستاره شناسان گفتند: احتمالا این طوفان ژئومغناطیسی که در روز یکشنبه روی سطح خورشید مشاهده کردند، می‌تواند تا ۲۸ ژوئن یا ۲۹ ژوئن به زمین برسد. آن‌ها، اکنون باید به سایر ابزار‌های دارای تاج نگاری نگاه کنند تا متوجه شوند فوران به سمت زمین در حال حرکت است یا خیر.  اخترشناسان امیدوارند که حتی اگر CME به سمت زمین هدایت شود،  آنقدر قدرتمند نباشد و خسارت گسترده‌ای ایجاد نکند. با توجه به اینکه خورشید اکنون در مرحله فعال چرخه خود قرار دارد، هرچه زمان خاموشی کمتر باشد، آمادگی بیشتری خواهیم داشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: