کد خبر: ۳۷۹۶۴۴
۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
0
مریخ نورد استقامت ناسا، فوریه ۲۰۲۱ در مریخ فرود آمد و از آن زمان در حال کشف نشانه‌های حیات در سیاره سرخ بوده است.
مریخ نورد استقامت طوفان‌های مریخ را مطالعه می‌کند
مریخ نورد استقامت ناسا از زمانی که در فوریه ۲۰۲۱ بر روی این سیاره فرود آمد، در حال کاوش در مریخ و کشف نشانه‌هایی از حیات بوده است. علاوه بر صخره‌ها و جو بیگانه سیاره مریخ، مریخ نورد شاهد باد‌های گرد و غباری شدید به نام شیاطین غبار در دهانه جزرو نیز بوده است.

به گزارش gadgets۳۶۰، در یک مطالعه جدید، دانشمندان سعی کرده اند پدیده‌های آب و هوایی را که این مریخ نورد در ۲۱۶ روز اول ماموریت خود در مریخ تجربه کرده است را بررسی کنند. گفته می‌شود که این یافته‌ها برای دانشمندان در کشف فرآیند‌های گرد و غباری در مریخ و احتمالاً پیش‌بینی طوفان‌های گرد و غباری آینده در سیاره سرخ مفید است. مریخ نورد استقامت ناسا قبل‌تر موفق شده بود از یکی از این پدیده‌ها فیلمبرداری کند که در آن وزش باد، یک ابر گرد و غبار عظیم مریخی را نشان می‌داد. همچنین با استفاده از دوربین نصب شده بر روی آن و مجموعه‌ای از حسگرها، صد‌ها باد گرد و غباری دیگر شناسایی شد.

کلر نیومن، محقق و سرپرست Aeolis Research، گفت: "ما در ژانویه یک طوفان گرد و غبار منطقه‌ای داشتیم، اما هنوز در میانه فصل گرد و غبار هستیم، بنابراین به احتمال زیاد شاهد طوفان‌های گرد و غبار بیشتری خواهیم بود. " در این مطالعه اشاره شد که استقامت حداقل چهار گردباد را در یک روز معمولی در مریخ تجربه کرده است. دوربین‌های مریخ نورد همچنین سه رویداد بلند کردن تندباد را ثبت کرده‌اند که در آن ابر‌های گرد و غباری به بزرگی ۴ کیلومتر مربع بر اثر وزش باد تشکیل شده‌اند.

طوفان در مریخ

نیومن گفت: "ما فکر می‌کنیم که این تندباد‌ها نادر هستند، اما می‌توانند عامل بخش بزرگی از غبار پس‌زمینه‌ای باشند که همیشه در جو مریخ معلق هستند." طوفان‌های گرد و غباری مریخ معروف است و باد‌ها و گرد و غبار در سرتاسر سیاره دیده شده است. با این حال، فعالیت این طوفان‌های گرد و غباری بیش‌تر در منطقه دهانه جزرو مشاهده می‌شود. به گفته نیومن، این موضوع می‌تواند به دلیل عواملی مانند ناهمواری سطح جزرو باشد که برداشتن گرد و غبار توسط باد را آسان می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: