وقتی قرارداد هم برای کارگر محرمانه می‌شود
کد خبر: ۳۷۹۸۰۸
۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
0
درحالی که مطابق قانون کار، قرارداد کار باید در ۴نسخه تهیه شود و یک نسخه دست کارگر باشد، برخی کارفرمایان نسخه‌ای از قرارداد را در اختیار کارگران قرار نمی‌دهند.
دور زدن قانون توسط برخی کارفرمایان
یکی از مسائل مهم در بحث قرارداد‌های کاری، ماده ۱۰ قانون کار و بحث ۴ نسخه بودن قرارداد‌ها است. این قانون اشاره دارد که "در مواردی که قرارداد کار کتبی باشد، قرارداد در ۴ نسخه تنظیم می‌گردد که یک نسخه از آن به اداره کار محل و یک نسخه نزد کارگر و یک نسخه نزد کارفرما و نسخه دیگر در اختیار شورای اسلامی کار و در کارگاه‌های فاقد شورا در اختیار نماینده کارگر قرار می‌گیرد. ".

اما این روز‌ها شاهد هستیم که اکثر کارگران یا قرارداد کار ندارند و یا اگر دارای نسخه کتبی قرارداد هستند، نسخه‌ای از آن در اختیار آن‌ها قرار نگرفته است. اما مسئله اینجاست که امروز مطابق تعریف روابط کار بین هیچ کارگر و کارفرمایی قرارداد کار منعقد نمی‌شود. قرارداد‌های سفید امضا، کوتاه مدت، قرارداد موقت، قرارداد آزمایشی از جمله قرارداد‌های رایج در بازار کار فعلی است.

حمیدرضا امام قلی تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران اظهار داشت: حداقل بیشتر ۵۰ درصد کارگاه‌ها قرارداد‌های تک نسخه‌ای دارند، کارگران هم از جزئیات نوع قرارداد‌ها خبر ندارند، این فرآیند‌هایی که از سوی وزارت کار اعلام می‌شود کمی هستند و کیفیت در اجرا ندارند.

وی افزود: سامانه " جامع ثبت قرارداد‌های کار " بسیار خوب است، به شرطی که تمام تولیدکنندگان قرارداد‌های کار خود را در آن، جانمایی کنند؛ به همین دلیل اگر کارگر با مشکلی روبرو شود، نسخه‌ای از قرارداد خود را ندارند که بتواند به مراجع حل اختلاف مراجعه کند و اکثر کارگرانی که به مراجع حل اختلاف مراجعه می‌کنند، قرارداد کار ندارند.

امام قلی تبار خاطرنشان کرد: کارفرمایان رغبت ندارند که جزئیات قرارداد خود را نشان دهند؛ واقعیتی وجود دارد و آن این است که درصد زیادی از کارفرمایان وظایف تکلیفی خود را نمی‌دانند، بسیاری از کارفرمایان تصور می‌کنند که حداقل دستمزد وزارت کار، همان حداقل حقوق است و حق مسکن، پایه سنوات و بقیه مزایا را جز حداقل حقوق نمی‌دانند.
منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: