April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۹۹۱۲
۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
0
پژوهشگران از طریق تلسکوپ‌های رادیویی به جستجوی سیگنال‌های عجیب یا غیرقابل توصیف رادیویی در کیهان می‌پردازند.
انسان‌ها گوش دادن به صدای سیگنال‌های عجیب را سخت می‌کنند
در سال‌های اخیر، جستجو برای هوش فرازمینی پیچیده‌تر شده است، به طوری که افزایش تقاضای کاربران برای خدمات تلفن همراه و اینترنت بی سیم طیف رادیویی را شلوغ کرده است و تداخلی را ایجاد کرده است.

به گزارش nbcnew، ماکس ورتیمر (Werthimer)، تکنولوژیست ارشد مرکز تحقیقات برکلی SETI می‌گوید: با گذشت زمان، زمین هر روز آلوده‌تر می‌شود، به طوریکه با کمک برخی از باند‌های رادیویی، انجام آزمایشات هوش فرازمینی (SETI) در حال حاضر غیرممکن است، زیرا دارای فرستنده‌های تلویزیون، وای فای و باند‌های تلفن همراه بسیاری هستند.

به گفته ورتیمر، با افزایش رشد فناوری‌های بی‌سیم، مشکل بدتر می‌شود و یکی از راه‌های کلیدی دانشمندان برای جستجوی حیات هوشمند را به خطر می‌اندازد. ماکس ورتهایمر (Werthimer) یکی از نویسندگان این مطالعه، سیگنال رادیویی را شناسایی کرد که چندین رسانه خبری آن را به اشتباه شناسایی کرده‌اند. ورتیمر توضیح داد که این سیگنال در واقع یک تداخل رادیویی بوده است.

فضا

تحقیقات متمرکز بر هوش فرازمینی (SETI) به طور جدی در دهه ۱۹۸۰ آغاز شد. هدف از تحقیق SETI، پاسخ به این سوال است: آیا ما در جهان کنونی تنها هستیم؟ ورتیمر می‌گوید: در دهه‌هایی که دانشمندان برای اولین بار شروع به گوش دادن سیگنال‌های بیگانه کردند، پیشرفت‌هایی در فناوری تلسکوپ و پردازش داده‌ها، منجر به تقویت تحقیق و جستجو شد. به گفته او: در گذشته تنها به یک کانال سیگنالی گوش داده می‌شد، اما اکنون به ۱۰ میلیارد کانال گوش می‌دهیم و این به معنی پیشرفت علم است.

با این حال، این جهش‌ها در فناوری با چالش‌هایی همراه بوده است. در نتیجه کاهش هزینه‌های پرتاب و مواد ارزان‌تر برای ساخت فضاپیما، ماهواره‌های بیشتری نسبت به قبل به مدار پایین زمین پرتاب می‌شوند. اتکای روزافزون جامعه به اینترنت بی سیم و ناوبری GPS نیز به معنای رقابت بیشتر برای فرکانس‌های رادیویی است.

پل هوروویتز، استاد بازنشسته فیزیک و مهندسی برق در دانشگاه هاروارد و محقق برجسته SETI می‌گوید: با پیشرفت علم مردم بیشتر از گذشته از اینترنت بی‌سیم برای فعالیت‌های روزمره استفاده می‌کنند. برای دانشمندان SETI، داشتن کانال‌های رادیویی نسبتا واضح و بدون نویز برای اسکن کیهان بسیار ارزشمند است. همچنین دخالت نادرست انسانی می‌تواند کار را برای محققان سخت‌تر کند.

کره زمین

اندرو سیمیون، مدیر مرکز تحقیقاتی برکلی SETI می‌گوید: همزمان با پرتاب شدن همه ماهواره‌ها، دانش ما در مورد آنچه در فضا وجود دارد نیز در حال افزایش است. وی افزود، افزایش آگاهی موقعیتی در فضا شناسایی ماهواره‌ها و سایر اشکال تداخل انسانی را آسان‌تر می‌کند. بروس بتز، دانشمند ارشد انجمن سیاره‌ای، که از زمان تأسیس این سازمان در سال ۱۹۸۰ با تحقیقات SETI درگیر بوده است، می‌گوید: پیشرفت‌ها در یادگیری ماشینی، فیلتر کردن تداخلات داده‌ای را برای دانشمندان سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند. به گفته وی این پیشرفت‌ها باید به گونه‌ای باشد که تضمین کننده تحقیقات SETI را در سال‌های آینده موفقیت آمیز باشد.

سیگنال‌های رادیویی

همانطور که زمینه تحقیقات SETI تکامل یافته است، ایده‌های دیگری نیز برای جلوگیری از تداخلات سیگنالی وجود دارد. برای مثال ورتیمر، هوروویتز و دیگر محققان در حال بررسی راه حل‌هایی برای جستجوی تمدن‌های بیگانه در بخش طیف نوری هستند. محققان دیگر پیشنهاد کرده‌اند که یک تلسکوپ رادیویی در طرف تاریک ماه نصب شود، جایی که از تداخلات سیگنالی زمین محافظت کند. به گفته هوروویتز: این اقدام قابل اجرا است، اما هزینه هنگفتی را در بر خواهد داشت.

به گفته وی: هوش فرازمینی (SETI) در چند دهه گذشته از سوی دولت هیچ حمایتی نشده است، اما با وجود چالش‌های فنی و مالی، علاقه به تحقیقات SETI به مرور زمان افزایش یافته است. همچنین ادامه داد که بیشتر این علاقه‌مندی به دلیل وجود حیات هوشمند در جای دیگر جهان است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: