April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۹۹۱۴
۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
یک کارشناس اقتصادی بیان کرد: در همه جای دنیا بانک‌ها بازوی کمک به اقتصاد کشور هستند، اما در کشور ما این موضوع به خوبی رعایت نمی‌شود.
بانک‌ها، بازوی کمک به اقتصاد کشور
صندوق‌های قرض الحسنه و بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری زیادی در حال فعالیت‌های اقتصادی در زمینه اعطای وام هستند. حتما شهروندان زیادی هم هستند که بی صبرانه منتظر گرفتن وام ازاین بانک به آن بانک می‌روند.

صرف از نظر از وام‌های مبلغ بالا که معمولا برای پروژه‌های عمرانی و سایر امور کلان هزینه می‌شود، وام‌هایی هم هستند که مختص مصارف شهروندان معمولی و به اصطلاح زیر ۱۰۰ میلیون می‌باشند. در این میان اگر از وام‌های کلان و کم‌بهره با مهلت بازپرداخت ۴۰‌ساله و حتی بیشتر صحبت شود شاید در ابتدا شبیه به یک شوخی باشد، اما باید بدانیم این مسئله واقعی است البته نه برای من و شما!

پرداخت وام‌های ارزان قیمت با مهلت بازپرداخت طولانی داستان تازه‌ای نیست و مانند یک پروژه‌ی ۱۰۰ ساله می‌ماند که مدام میان بانک‌ها و برخی افراد خاص رد و بدل می‌شود. زمانه که پای جزئیات وام‌های ابربدهکاران بانکی به میان می‌آید آن موقع می‌بینیم که موضوع دریافت تسهیلات ارزان و اغلب بدون بازپرداخت هنوز هم عجیب و جالب توجه است.

انتشار لیست ابربدهکاران بانکی از آن دست مسائلی بود که برای ایجاد شفافیت بانک‌ها بار‌ها به آن تاکید شده است؛ بنابراین در این راستا بانک مرکزی فهرست بدهکاران کلان تسهیلات جاری و غیرجاری را به‌روز کرد.
 
بانک مرکزی در اجرای تکلیف مقرر در جزء نخست از بند «د» ذیل تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور -مصوبه به شماره ۷۱۵/۱۱۴۵۰۴ مورخ ۲۹ اسفندماه سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی- مبنی بر لزوم انتشار اطلاعات و جزییات مربوط به تسهیلات و تعهدات کلان و همچنین تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط، پرداختی توسط هر یک از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در تارنمای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پس از تعیین مصادیق آن در شورای پول و اعتبار در پایان هر فصل، آمار تسهیلات و تعهدات کلان و تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط پرداختی توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را منتشر کرد.
 
 
در همین رابطه علی سعدوندی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز ابراز کرد: بانک مرکزی لیست ابر بدهکاران بانکی را منتشر کرد که از این طریق بتواند نقدینگی از دست رفته خود را جبران کند.

وی افزود: اینکه بانک‌ها تا این رقم توانستند تسهیلات پرداخت کنند امری مثبت است، اما باید دید که این مبالغ تا چه حدی در اقتصاد کشور استفاده شده است در کنار این موضوع باید کسانی که این تسهیلات را دریافت کرده اند، نعوقات خود را به بانک‌ها بازگردانند.
 
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: این نکته بسیار حائز اهمیت است که کسی در کشور ما نمی‌تواند وامبیش از ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کند و کسانی که از این نوع تسهیلات بهره مند می‌شوند مردم عادی نیستند.
 
سعدوندی مطرح کرد: در همه دنیا نظام بانکی کشور بازوی کمک به اقتصاد کشور محسوب می‌شود و مردم می‌توانند برای راه اندازی کسب و کار خود از تسهیلات استفاده کنند. در کشور ما وام‌های بانکی در اختیار پولداران قرار می‌گیرد و به قشر ضعیف جامعه هیچ تسهیلاتی تعلق نمی‌گیرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: