April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
رییس سازمان صمت استان اردبیل:
کد خبر: ۳۷۹۹۵۷
۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
0
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از برنامه ریزی و اولویت بندی برای احیای ۷۰ واحد تولیدی راکد در استان اردبیل خبر داد و گفت: در سه ماهه نخست سال جاری۴۳واحد تولیدی راکد احیا شده و به چرخه تولید بازگشتند.
۴۳واحد تولیدی راکد در استان اردبیل احیا شد
رامین صادقی روز دوشنبه در جریان بازدید خبرنگاران از چند واحد تولیدی و صنعتی اردبیل با اشاره به اینکه بر اساس فهرست افراد بیمه شده سال گذشته برای ۶ هزار و ۸۰۰ نفر در بخش صنعت، معدن و تجارت اشتغال ایجاد شده است، گفت: در حال حاضر یک هزار و ۱۷۶ واحد تولیدی در استان اردبیل پروانه بهره‌برداری معتبر دارند که از میان آن‌ها ۹۹۰ واحد در حوزه‌های مختلف با ظرفیت‌های گوناگون در حال فعالیت هستند.

وی افزود: یکی از محور‌هایی که سازمان صمت بر مبنای برنامه‌های وزارتخانه پیگیری کرده است، بحث تولید محصولات داخلی و جلوگیری از واردات بود؛ این موضوع با عنوان نهضت ساخت داخل پیگیری شده و از جمله آن‌ها می‌توان به واحد تولیدی آذر عرش اشاره داشت که در زمینه تولید قطعات رایانه‌ای، لامپ‌های ال ای دی و باند‌های ایستاده فعالیت می‌کند.

وی اضافه کرد: در گذشته بیشتر قطعاتی مانند موس و کیبورد وارداتی بود، اما تولیدات این واحد موجب شده است تا علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، نیاز داخلی نیز برطرف شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بیان کرد: کارخانه طنین پیک سبلان هم به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ توپ‌های ورزشی است که محصولاتش به استان‌های مختلف و دیگر کشور‌ها صادر می‌شود. همچنین کارخانه سیمان استان هم با وجود همه محدودیت‌ها و تنگنا‌ها با حداکثر توان ممکن مشغول فعالیت می‌باشد.

وی اضافه کرد: پیش‌تر واحد‌های صنعتی بزرگ استان اردبیل شامل کارخانه سیمان و آرتاویل تایر بود، ولی امروز ضمن اینکه این واحد‌ها با اجرای طرح‌های توسعه ظرفیت تولید و اشتغال خود را بالا برده‌اند، واحد‌های دیگری نیز به سطح آن‌ها رسیده‌اند و در مجموع می‌توان گفت که واحد‌های تولیدی کوچک استان به تدریج در حال تبدیل شدن به واحد‌های بزرگ هستند.

اردبیل، قطب تولید چند محصول صنعتی کشور شده است

صادقی اظهار کرد: استان اردبیل در زمینه تولید چندین محصول صنعتی به قطب کشور تبدیل شده که از جمله آن می‌توان کارخانه سیمان را نام برد که با ظرفیت خوبی تولیداتش را روانه بازار می‌کند.

وی یادآور شد: علاوه بر این استان اردبیل در زمینه سنگ‌های تزیینی و محصولات بتنی سبک وزن، سرآمد است و در کنار این‌ها تنها واحد تولید شیرآلات صنعتی کشور در این استان استقرار یافته که تولیدات آن به چندین کشور اروپایی نیز صادر می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: این استان قطب تولید شیرآلات بهداشتی است، به طوری که سالانه سه میلیون عدد از این محصول تولید دارد که بیش از ۵۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند.

به گفته این مقام مسئول استان اردبیل در تولید لاستیک‌های رادیال و لاستیک کامیون هم ۲۵ درصد نیاز کشور را برطرف می‌کند.

وی افزود: اتفاق مهم دیگری که در چند سال گذشته در استان اردبیل رخ داده در بخش خودروسازی و کارخانه حدید مبتکران است که در زمینه تولید انواع کشنده و کامیون وارد فاز تولید انبوه شده و استاندارد‌های لازم در این حوزه را هم دریافت کرده است.

افزایش ۲ درصدی صادرات و جلوگیری از خروج ارز

صادقی در ادامه از افزایش ساخت محصولات صنعتی در استان اردبیل با هدف جلوگیری از واردات و خروج ارز خبر داد و افزود: در این راستا چندین محصول از جمله در حوزه صنایع الکترونیک در اردبیل تولید می‌شود و این استان را به قطبی در این زمینه تبدیل کرده که البته بیشتر این محصولات دانش بنیان هستند.

وی با اشاره به صادرات در صنایع مرتبط با ام‌دی‌اف، پلاستیک و فولاد تشریح کرد: یکی از موضوعاتی که در استان اردبیل پا گرفته، تولید محصولات صادرات‌محور است و برای اینکه بتوانیم به این واحد‌ها کمک کنیم، تیمی کارشناسی در سازمان صمت مستقر شده که موارد را بررسی می‌کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تاکید کرد: خروجی این تلاش‌ها موجب شده که در یک سال گذشته صادرات کالا از این استان ۲ برابر شده و به رقم ۵۱۶ میلیون دلار برسد که نشان می‌دهد محصولات تولیدی منطقه از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: در گذشته بیشتر صادرات استان اردبیل در حوزه محصولات کشاورزی و به ویژه سیب زمینی بود، اما امروز بیش از ۶۰ درصد صادرات را محصولات صنعتی مانند میلگرد، شمش و مقاطع فولادی، انواع محصولات پلاستیکی، ام‌دی‌اف و پارکت تشکیل می‌دهد.

به گفته صادقی، در مجموع میزان کالا‌های صادراتی استان اردبیل ۱.۸ درصد از نظر وزنی و ۲ درصد از نظر ارزشی افزایش داشته است.

احیای ۱۴۳ واحد تولیدی راکد

وی در ادامه با اشاره به احیای واحد‌های راکد استان اظهار کرد: در ۲ سال گذشته بیش از ۱۰۰ واحد راکد احیا شد و در حال حاضر نیز ۸۲ واحد قابل احیا در استان اردبیل داریم که احیای ۷۰ واحد بر مبنای اولویت (واحد‌های دارای توانمندی بالا از نظر تولید و اشتغال) برای سال‌جاری هدف‌گذاری شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به احیای ۴۳ واحد در سه ماه گذشته گفت: عمده واحد‌های تولیدی استان یا مشکل معوقات بانکی داشتند و در آستانه تملک بودند و یا درگیر فقدان سرمایه در گردش، توجیه نداشتن محصولات و نبود بازار فروش بودند.

وی افزود: برخی واحد‌های تولیدی نیز مشکلاتی با دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند تامین اجتماعی و درصد کوچکی مشکلات حقوقی بر سر مالکیت داشتند که در قالب نشست‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به آن‌ها کمک شد.

تلاش برای ازسرگیری دوباره فعالیت سبلان پارچه

صادقی بیان کرد: سبلان پارچه یکی از واحد‌های تولیدی بزرگ و مدرن کشور بود که در حین بهره‌برداری دچار نوسانات و مشکلات مدیریتی عدیده شد؛ با این وجود با دستور رئیس وقت قوه قضاییه به صاحب اصلی بازگردانده، اما باز دچار مشکلاتی شد و از این رو هیات حمایت از صنایع به موضوع ورود کرد و برخی اقدامات لازم قانونی را انجام داد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تلاش‌هایی در جریان است تا با طی مراحل قانونی درنهایت مشکلات سبلان پارچه برطرف شود و کارگرانی که از کار تعلیق شده بودند، دوباره به کارخانه بازگردند و کار این واحد هم با ظرفیتی که مد نظر است، به چرخه تولید بازگردد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: همچنین کارخانه رایان خودرو سبلان که در زمینه تولید مینی‌بوس و اتوبوس فعالیت می‌کرد و چندین سال به حالت تعطیل درآمده بود، با اهتمام استانداری و پیگیری‌ها از وزارت صمت به چرخه تولید برگشت و قرارداد تولید یک هزار دستگاه مینی بوس را با وزارت کشور هم امضا کرد؛ خط تولید آمبولانس نیز برای نخستین بار در کشور در آینده نزدیک در اردبیل به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

پیش‌بینی ایجاد ۱۹ هزار اشتغال جدید

وی در ادامه از برنامه ریزی برای به بهره‌برداری رساندن طرح‌های در حال احداث و پیش‌بینی اشتغال حدود ۱۹ هزار نفر در واحد‌های جدید خبر داد و گفت: در حال حاضر ۲۷۰ طرح وارد مرحله عملیاتی اجرایی شده‌اند که پیشرفت فیزیکی بین ۵ تا ۹۰ درصد دارند؛ همه این واحد‌ها تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهند رسید و اشتغال استان اردبیل را متحول خواهند کرد.

وی بیان کرد: پارسال در بحث صنوف تولیدی با مسئولیت خودمان تسهیلاتی در نظر گرفتیم که با کمک آن اصناف هم به ایجاد اشتغال کمک کردند و امسال نیز با بخشنامه وزارت صمت از محل تسهیلات رونق تولید تسهیلاتی برای صنوف تولیدی در نظر گرفته شده است.

تعیین لکه‌های صنعتی جدید و رفع مشکل پساب شهرک شماره ۲

وی با اشاره به نبود زمین جهت واگذاری به سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی شماره ۱ و ۲ اردبیل گفت: این امر از یک جهت نشان دهنده رونق حوزه صنعت در استان است که اثرات خود را در چند سال آتی نشان خواهد داد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اضافه کرد: با این وجود یک قطعه زمین ۶۰ هکتاری در جوار شهرک صنعتی تملک شده و با رایزنی‌های صورت گرفته با منابع طبیعی هم قرار شده است تا نقاطی را به عنوان لکه‌های صنعتی مشخص کنند تا سریعتر بتوانیم آن‌ها را تا زمان تمهید شهرکی جدید برای استقرار صنایع کوچک تجهیز کنیم.

وی در مورد مشکل پساب‌های شهرک صنعتی شماره ۲ اظهار کرد: با توجه به اینکه ظرفیت تولید واحد‌ها بالا رفته، در نتیجه فاضلاب خروجی از آن‌ها بیش از ظرفیت تصفیه‌خانه شده است که خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته از جمله در جریان سفر سال گذشته رئیس جمهور، مدول دوم این تصفیه‌خانه در حال تکمیل است.

به گفته صادقی، فاز دوم تصفیه‌خانه در حدود یک ماه آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد و مشکلات زیست محیطی موجود از بین خواهد رفت.

تحول در سیمای استان با بهره‌برداری از پهنه‌های معدنی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل همچنین در مورد اقدامات صورت گرفته در حوزه معادن گفت: در گذشته بیشتر معادن استان در زمینه مصالح ساختمانی بود و با این وجود واحدی مانند کارخانه سیمان برای تامین مواد اولیه با مشکلاتی روبه‌رو می‌شد که نیاز به یک معدن ثابت برای تامین مواد مورد نیاز داشت.

وی با اشاره به اینکه چندین سال بر روی پهنه‌های معدنی استان اردبیل کار شده است، افزود: سه پهنه معدنی در محدوده منطقه باغرو کوثر قرار دارد که با توجه به اینکه شرایط لازم را از نظر زمین‌شناسی نداشتند از دستور کار خارج شدند و تنها در یک محدوده فرایند اکتشاف به پایان رسید که در مرحله تخمین ذخیره است.

صادقی بیان کرد: پنج محدوده نیز در منطقه قزل‌اوزن داشتیم که با برگزاری نشست‌های متعددی از جمله در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در نهایت چهار محدوده از دستور کار خارج شد و یک محدوده در منطقه کمر قزل‌اوزن به مرحله حفاری و تخمین ذخیره رسید.

وی اضافه کرد: هفته گذشته هم با پیگیری‌های صورت گرفته ۲ معدن مهم مس، مولیبدن و طلا در منطقه مشگین‌شهر پروانه بهره‌برداری دریافت کرد و شرکت طرف قرارداد هم به مناسبت روز صنعت و معدن از سوی رئیس جمهور مورد تقدیر قرار گرفت که این امر ارزش کار را می‌رساند؛ زیرا در حالی که برخی استان‌ها دارای معادن و واحد‌های بیشتری هستند، اردبیل استان برتر در زمینه اکتشاف شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل صدور پروانه بهره‌برداری برای پهنه معدنی دوست‌بیگلو در فاز اول با میزان ۷۰ میلیون تن را یادآور شد و اظهار کرد: ذخایری که این پهنه‌های معدنی دارند، بیش از مس سونگون اهر است و پیش‌بینی می‌شود تا ۲ سال آینده این اقدامات چهره استان را از لحاظ اقتصاد و اشتغال ارتقا دهد و علاوه بر آن یک‌سری صنایع اقماری هم در منطقه شکل بگیرد.

وی گفت: نباید فراموش کرد که همه این دستاورد‌ها با وجود محدودیت‌های اقتصادی و کرونایی در همین یکی دو سال گذشته به دست آمده است و باید با انعکاس آن‌ها در رسانه‌ها، مردم منطقه بدانند که حوزه صمت استان در چه شرایطی قرار دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: