کد خبر: ۳۷۹۹۶۱
۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
0
رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی گفت: از آلودگی هوای تهران به دلیل ورود جریان پرفشار از شمال و باد شمالی کاسته شده، ولی با وزش یک باد شدید دیگر به دلیل مستعد بودن وضعیت زمین ممکن است دوباره خیزش گرد و خاک و آلودگی هوا اتفاق افتد.
علت آلودگی شدید هوای تهران طی ۲ روز گذشته
با وجودآنکه فصل بهار فصل رویش و سر سبزی است، طی این فصل چندین‌بار شاهد خیزش گرد و خاک، آلودگی شدید هوا و ماندگاری آن طی چند روز در تهران بودیم. حالا در فصل تابستان نیز این وضعیت را تجربه کرده‌ایم.

احد وظیفه درباره علت و منشأ گرد و خاک در تهران طی دو روز گذشته اظهار کرد:در جنوب البرز و جنوب غرب تهران منطقه‌ای قرار دارد که در آن آبگیر‌های فصلی وجود داشت و در فصل بهار آب باران و سیلاب‌ها در آن جا جمع می‌شد و نیزار‌هایی رشد می‌کرد، ولی متاسفانه هم به علت کاهش بارندگی بسیار شدید که به ۴۰ درصد زیر نرمال کاهش یافته و هم به دلیل برداشت بی‌رویه آب‌های زیر زمینی اُفت آب‌های سطحی منطقه افزایش یافته و درنتیجه تبدیل به مناطق بیابانی شده است.

وی ادامه داد: در برخی از مناطق محدوده جنوب البرز و جنوب غرب تهران که آبگیر بود، کشاورزی هم رواج داشت، اما به علت کم آبی، متوقف و کانون‌های گرد و غبار ایجاد شده است که نتیجه آن گرد و غبار و آلودگی هوای دو روز گذشته تهران است.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره احتمال تداوم آلودگی هوا اظهار کرد: ادامه داشتن آلودگی هوا و گرد وخاک به این معنا نیست که امروز و روز‌های آینده به طور پیوسته گرد و خاک داریم بلکه به این معناست که در صورت وزش باد شدید دوباره گرد وخاک ایجاد می‌شود. از آلودگی هوای تهران به دلیل ورود جریان پرفشار از شمال و باد شمالی کاسته شده، ولی با وزش یک باد شدید دیگر به دلیل مستعد بودن وضعیت زمین ممکن است دوباره خیزش گرد و خاک و آلودگی هوا اتفاق افتد.

وی درباره خیرش گرد و خاک در سایر نقاط کشور تشریح کرد: گرد و خاک در استان‌های مرزی کشور همچون ایلام، خوزستان و بوشهر حاصل وزش باد بر فراز عراق و سوریه است که گرد و خاک را وارد استان‌های جنوب غرب و جنوب می‌کند بنابراین گرد و خاک در این نواحی منشا خارجی دارد.

وظیفه در پایان تصریح کرد: خیزش گرد و خاکی که در مناطق شرقی ایران همچون سیستان و بلوچستان، شمال هرمزگان و جنوب کرمان اتفاق می‌افتد منشأ آن بستر دریاچه خشک شده هامون و باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان است که از شمال می‌وزد و گرد و غبار را از بستر هامون بلند می‌کند و به بخش‌های جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب غرب پاکستان و حتی شمال هند و استان هرمزگان و مناطق شمالی خلیج فارس منتقل می‌کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: