نماینده مهریز در مجلس بر مدیریت درست تاکید کرد
کد خبر: ۳۷۹۹۸۸
۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
0
نماینده مهریز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت تعرفه گذاری در کنترل بازار صادرات یا واردات گفت: اگر بتوانیم تعرفه مناسب و درستی بر کالا‌ها وضع کنیم، کار خوبی است، زیرا درآمد زایی مناسبی دارد و می‌توان بازار را بر مبنای آن مدیریت کرد، به شرط آنکه به تولید داخل ضربه نزنیم.
نقش آفرینی تیغ دولبه تعرفه در رونق یا رکود صنایع
محمدرضا صباغیان با تاکید بر اینکه هنگام وضع تعرفه باید دقت لازم به عمل آید و نباید احساسی در این مورد تصمیم گیری شود گفت: اعمال تعرفه به نوع کالا و شرایطی بستگی دارد که قرار است در مورد آن تصمیم گیری شود. بنابر این نمیتوان بدون مطالعه در مورد تعرفه نظر داد یا نسخه‌ای واحد برای همه کالا‌ها نوشت.

وی با تاکید بر اینکه وضع تعرفه باید برنامه محور باشد گفت: تعرفه باید به نحوی وضع شود که تولید افزایش پیدا کند، در حالی که برخی تعرفه‌ها مانند وزنه‌ای به پای تولید می‌شود و امکان رقابت را می‌گیرد، مانند اتفاقی که امروزه در صنعت خودرو صورت گرفته و با وضع تعرفه سنگین برای خودرو‌های وارداتی، شاهد خودرو‌های بی کیفیت داخلی هستیم که خودروسازان به هیچ کس هم پاسخگو نیستند.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی شرط وضع تعرفه را بهبود و افزایش فراوری در کشور دانست و گفت: اگر برحلقه‌های اول کالا‌های تولید داخل تعرفه ببندیم، کارخانه‌ها و دیگر بخش‌های مرتبط را به سمت توجه ویژه به فراوری و ایجاد ارزش افزوده سوق می‌دهیم.

وی در پاسخ به اینکه در صورت وضع تعرفه بالا، نمی‌توانیم هنگام صادرات با کشور‌های صادرکننده رقابت کنیم و فرصت را برای همیشه از دست می‌دهیم گفت: شاید این اتفاق بیفتد و نتوانیم به رقابت بپردازیم، اما این حسن را هم دارد که با ارزش افزوده بهتر و بیشتری کالاهایمان صادر می‌شود.

صباغیان با تاکید بر اینکه وقتی خودمان به کالا یا مواد اولیه‌ای نیاز داریم، نباید آن را صادر کنیم و باید اولویت با نیاز داخل باشد گفت: آنچه اهمیت دارد این است که اگر نیاز به کالا یا مواد اولیه‌ای نداریم یا بیش از نیاز کشور تولید می‌شود، باید به فکر صادرات باشیم و بلوکه کردن کالا‌های تولید شده در کشور به هیچ عنوان درست نیست.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصادی، تحریم‌ها و تهدید‌ها گفت: در شرایطی که فروش نفت با مشکل جدی رو به رو شده و توان کسب درآمد از نفت برای تامین نیاز‌های کشور را نداریم و مردم در تنگنا هستند، در این شرایط گرانی و نابسامانی اقتصادی، اگر نیاز به مواد اولیه نداریم، چون بیش از نیاز داخل تولید کرده ایم، باید صادرات محور تصمیم بگیریم.
 

نماینده مهریز با ابراز تاسف از اینکه ارزش پول ملی کاهش چشمگیری پیدا کرده است گفت: در این شرایط کالای ایرانی برای کشور‌های دیگر جذابیت بیشتری دارد، زیرا می‌توانند با قیمت مناسب تری نسبت به دیگر کشور‌ها خرید کنند و برای کشور ما نیز درامدزایی ارزی دارد.

وی با تاکید بر اینکه در این شرایط تحریم که مشکل ارزی داریم، باید به فکر صادرات باشیم گفت: از سوی دیگر باید به فکر صنایع پایین دستی هم باشیم. باید صنایع پایین دستی موجود تقویت شود و چنانچه ظرفیت وجود دارد، به فکر ایجاد صنایع جدیدی باشیم که بتوانند از مواد اولیه داخل کشور استفاده کنند.

صباغیان با انتقاد از این تفکر که تولید داخلی قربانی صادرات شود گفت: اگر صادرات محور باشیم، به فکر ایجاد صنایع پایین دستی نمی‌رویم و یک روز چشم باز می‌کنیم که همه چیز از دست رفته است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: